Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dette gjelder selvfølgelig ikke når en snakker om turbo eller kompressor biler med overtrykk..
Det står mye bra i denne artikkelen. Det er et godt poeng at man ikke bør fjerne katalysatoren ved original motor/eksosanlegg - dette vil aldri gi økt effekt da den største motstanden er fra katalysator og bakover, og i mange tilfeller er det målt MINDRE effekt og dårlig motorgange på mange forskjellige biltyper etter denne modifikasjonen. Det er viktig å presisere at dette dreier seg om å fjerne katalysator, IKKE å bytte den i en ny:-)
Skifter man derimot til sportseksos hele veien, og erstatter manifoil med grenrør bør man også skifte katalysator til en med større gjenomstrømming (f.eks JR High Flow) slik at den originale kat ikke blir en begrensende faktor.
Dette blir spesielt viktig ved kompressor, som trykker mye mer luft gjennom hele systemet. Det vil da være mulig å hente ut litt ekstra ved å fjerne katalysator fullstendig, men vil være vanskelig å få gjennom EU-kontroll ved måling av avgasser. Dessuten anbefaler vi vel ingen å være miljøsvin:-)
steffen wrote:rt: hva om en bare skal ha effektanlegg? Tjener man noe på sportskatt eller testpipe da? Eller er det bare hull i hodet og bortkasta penger?
Det er ikke noe poeng i skifte ut/fjerne katalysator (bortsett fra defekt enhet) hvis man ikke skifter ut original manifoil. Skifte av manifoil til grenrør har heller ingen effekt (bortsett fra lyd) hvis man ikke allerede har effektanlegg fra kat og bakover.
Effektanlegg vil ha en effekt "på egne ben": Mest lyd og utseende, litt vektreduksjon og et par-tre hk ekstra. Synes utseende, lyd og at det er rustfritt er det viktigste hvis man ikke foretar andre modifiseringer - man merker ikke 2-3 hk annet enn litt bedre gassrespons, omtrent som K/N filter.
Det er vel med dette som alt annet... det er det svakeste ledd som man må få vekk... eller i dette tilfellet - det "trangeste" ledd...
Jeg har CAI og vil tro at uten sportseksos hele veien vil ikke CAI'en gi det den kan...
og CAI virker, spesielt i høyere fart... dette merket jeg på autobahn, jeg ønsker meg en SC men istedenfor å kjøpe den først, så har jeg nå uansett gjort endel som vil hjelpe SC'en når den kommer! inkl. borla anlegget som er rett rundt hjørnet...
Skulle vært som på mopeder. Husker tilbake da vi var drittunger. Hadde en Motorhispania Furia som gikk maks 50 opp en bakke. På med effektpotte, bang, 95 opp bakken
steffen wrote:Skulle vært som på mopeder. Husker tilbake da vi var drittunger. Hadde en Motorhispania Furia som gikk maks 50 opp en bakke. På med effektpotte, bang, 95 opp bakken
hmmm når du var drittunge med Motorhispania, er ikkje lenge siden dette då, når eg var drittunge gikk det i susuki x-1 og slike andre oldiser.. eg hadde en nyere susuki zr 50 chopper eg... Kunne tenkt meg en ny eg, greie mopeder å trimme å driftssikre,, gikk som f også,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
glaibilenmin wrote:Om du stikker innom svensen eksos så får du dei til å lage cat erstatter i ønsket rørdiameter osv...
koster ikke så alt for mange kronene
EspenSort92 wrote:
Jeg har CAI og vil tro at uten sportseksos hele veien vil ikke CAI'en gi det den kan...
Dette kan jeg bekrefte, jeg har på min bil tidligere hatt Greddy sportseksos og CAI, og så etter det kjørt med orginal eksos og CAI (har en samboer som syntes Greddy anlegget ble vel slitsomt å høre på når vi kjørte turer på mer enn 10 min). Det var merkbart bedre drag i bilen med både sportsanlegge og CAI en det var med bare CAI.
Hvordan er lydkurven ved montering av sportseksos når man har SC?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)