Satans Biltilsyn - små skilt

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
poker68
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Satans Biltilsyn - små skilt

Post by poker68 »

Ringer fastlegen på morgenen. Har jobbet nattevakt hele helgen med opp til flere virtuelle kniver i mage/bryst. Sekretøsen sier jeg må komme asap, time 11.10. Har egentlig god tid, sola skinner, så jeg starter tidligere enn jeg trenger. Har Elveblest og j****g vont i magen. So what...? Sommer og sol, uten tak.

Nærmer meg Kjeller og "Lillestrøm Trafikkstasjon" som det heter så pent. Står en mann i rundkjøringen med en stor stav med rødt lys og refleksvest. Ser han slipper samtlige biler gjennom rundkjøringen, veldig missfornøyd.

Men så, plutselig våkner han til. Kan tydelig se den lille politimannen i ham våkne til liv. Endelig ser han noe han kan vinke inn med den fine kølla si, og prate morskt på batteriradioen sin: "Sender inn en liten rød bil". Jeg vet hvorfor, men tenker nå at min lille røde skulle rævkjørt den tunge SUV'en han sikkert har. Kommer frem til en annen statstjenestemann som også "elsker" biler.
"Vognkort og førerkort, takk..." Meg; jeg må rekke denne legetimen 10 over 11, kan godt komme tilbake sener......" Barske mannen er borte.

Venter 10 minutter........
Ser en annen statsuniformert mann. Roper på ham.
Jeg må rekke denne legetimen, sier jeg til ham. Jada, dette går bra sier han.

Fin bil du har, sier han.

Ja.... Vet du hvorfor, sier jeg. Det er bl.a fordi jeg ikke bruker den på vinteren og i fronten har jeg ikke en stor aluminiumsplate med tall og bokstaver.
Ble ikke mere småprat etter det. Han gikk.

Den barske 25 åringen kommer omsider tilbake med masse papirer. "Du har en måned på deg til å bytte kjennemerket fremme." Jeg har dårlig tid, men sier; skiltene er godkjent i 2002. "Det er kommet noen nye skriv og reguleringer, sier han"

Jeg sier ikke noe, må rekke timen. Men jeg jeg trør clutchen i bunn, full gass, og akselerer fra 0 til 30 km/t på 0,27 sekunder, uten å bryte loven inne på området.

Jeg rakk legen... måtte vente en halv time etter kl. 10 over 11.

---===---

Jeg kommer ikke til å godta å måtte bytte skilt. Jeg har LS/LH i vognkortet datert 20.06.2002. Jeg kan godta å flytte skiltet lengre frem i fra luftinntaket, så det blir mere synlig for pengeboksene.
Men skiltet mitt, som jeg har kjøpt og betalt med rekvisisjon fra Jessheim Trafikkstasjon får de aldri.

Er det noen her som har god peiling på regelverket her, evt en advokat som liker biler mere enn penger?
Noen gode råd hva jeg bør gjøre?

P.S. Et helt hypotetisk spørsmål: Dersom la oss si Jessheim glemte å ta tilbake det gamle skiltet, og jeg tilfeldigvis fortsatt hadde det. Monterte så det for å få godkjent bilen. For så å montere det lille etter godkjenningen. Hva ville da skje neste gang jeg ble hypotetisk stoppet i kontroll med de små skiltene?

Ok, håper noen har noen tips eller innspill om hva jeg bør gjøre nå.
Se forøvrig vognkort/stasi-dokumenter her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/177 ... lister.pdf
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 1060

Re: Satans Biltilsyn - små skilt

Post by Fabiz »

"kstjernen" hadde også miniskilt, men fikk teknisk mangel på dette, og måtte bytte til smalt og høyt.

Jeg prøvde å søke om å få det samme foran på min, da jeg har "tradisjonelle" skilter foran og bak, men nei da. Bilen min var typegodkjent med brede og lave, så da måtte jeg forholde meg til det.
Hadde jeg vært deg ville jeg ringt ned på Risløkka, eventuelt Asker og Bærum. De to trafikkstasjonene har uten sidestykke den beste kompetansen.

Lykke til!

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 1062

Post by MX-Jon »

Hvis du klarer å påvise at bilen "originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" får du beholde det.

http://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2005-08-12-891

Se også her hvor noe av det samme diskuteres:
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewt ... ?f=4&t=499
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:Hvis du klarer å påvise at bilen "originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" får du beholde det.

Dette gjelder bak, ikke foran.

Jyplingen i BT-dress har helt rett.
Det er ikke tillatt å kjøre med lite skilt foran på personbil.
BASTA !

Så kan man hyle, skrike, klage og ha seg så mye man vil.
Du får uansett ikke lov.

Erik
(som har over 40 sider med brevveksling med BT for å få lite skilt BAK.
Jeg fikk ikke .....)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote:
MX-Jon wrote:Hvis du klarer å påvise at bilen "originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" får du beholde det.

Dette gjelder bak, ikke foran.

Jyplingen i BT-dress har helt rett.
Det er ikke tillatt å kjøre med lite skilt foran på personbil.
BASTA !

Så kan man hyle, skrike, klage og ha seg så mye man vil.
Du får uansett ikke lov.

Erik
(som har over 40 sider med brevveksling med BT for å få lite skilt BAK.
Jeg fikk ikke .....)
Jeg er enig i at det umulig å få tildelt lite skilt foran nå.
Men dersom man fikk tildelt lite skilt foran før 31 mai 2005 kan man få lov til å beholde det for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette"

Så når det gjelder lite skilt foran på MX5/Miata kan man nok hyle, skrike, klage og ha seg så mye man vil uten å få beholde det siden det er plass til stort kjennemerke.
Men for enkelte andre biler er det mulig å beholde det.
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

Jeg har LS/LH i vognkortet datert 20.06.2002.
http://www.nettavisen.no/2362613.html wrote:25. mai 2005 ble det i midlertid forbudt å bruke små skilt foran, og 1. oktober 2008 ble det også forbudt å bruke de små skiltene bak.

Fjeldberg kan berolige de som har fått slike skilt godkjent på sin bil, med at de trygt kan kjøre videre.

- Det er nå biler som blir registrert etter 1. oktober 2008 som har mistet denne muligheten, sier han, og forklarer det med at lesbarheten på de små skiltene var for dårlig.
Har denne sjefingeniør Ivar Fjeldberg i Statens vegvesen tatt feil?
Neppe, ivertfall ikkje i tilfellet MX-5, då det er plass til stort skilt.
http://www.bilforumet.no/topic/19719-lite-skilt-foran/page-3 wrote:Hei!
Jeg viser til din forespørsel på e-post 2. desember i år.
Det er kjøretøyforskriftens § 39-9 nr 1 3. ledd som bestemmer om det kan brukes lite kjennemerke på bil. Bil skal normalt ha det vi kaller store kjennemerker.

I denne bestemmelsen står det blant annet: "Bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt".

Vi har imidlertid sett på biler av den typen du har og det er plass til stort kjennemerke foran, men det vil dekke noe av luftinntaket. I følge importøren av denne biltypen har de aldri hatt problemer med kjølingen av motoren ved bruk av stort kjennemerke foran. Dette er bakgrunnen til at trafikkstasjonene er instruert om ikke å tillate lite kjennemerke foran på Mazda MX-5.

Du opplyser at mange biler av samme type har lite kjennemerke foran. Vi vet at en del bileiere ulovlig får laget et lite uorginalt kjennemerke som de så setter på foran, jeg vil tro at dette er tilfellet for de fleste du har sett. Det kan tenkes at noen få har fått lite kjennemerke på en trafikkstasjon ved en feil, men det gir ikke føringer for at flere skal få det. Alle disse kjennemerkene vil også etter hvert som de oppdages bli plukket av og gebyr blir utstedt for de som ulovlig har satt på lite kjennemerke.

Jeg vil til din orientering opplyse om at det om kort tid blir forbudt med lite kjennemerke foran på bil. De bilene som ikke har plass til stort foran, må da modifiseres slik at det blir plass.

Vennlig hilsen
Ivar Fjeldberg
Så der er vel svaret på brevet du ikkje trenger å sende.
Vegtrafikkloven § 39-11. wrote:Type kjennemerke etter kjøretøygruppe
1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye.
Lisensiert rallybil som er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift, skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
For lite kjennemerke tildelt 31. mai 2005 eller senere, men før 1. oktober 2008 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke.
Bestemmelsen i tredje ledd trer i kraft 31. mai 2005.

For lite kjennemerke tildelt før 31. mai 2005 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der.
Loven bestemmer.
Stort skilt neste.
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

poker68 wrote:Men skiltet mitt, som jeg har kjøpt og betalt med rekvisisjon fra Jessheim Trafikkstasjon får de aldri.
P.S. Et helt hypotetisk spørsmål: Dersom la oss si Jessheim glemte å ta tilbake det gamle skiltet, og jeg tilfeldigvis fortsatt hadde det. Monterte så det for å få godkjent bilen. For så å montere det lille etter godkjenningen. Hva ville da skje neste gang jeg ble hypotetisk stoppet i kontroll med de små skiltene?[/url]
Vil bare tilføye to ting. Skiltene er statens eiendom selv om vi har betalt for dem dessverre.
Jeg byttet skilt frivillig foran i vinter (pga slitasje, rar font, manglende flagg og knekk i plasten), og jeg var nødt til å levere inn det ødelagte skiltet for å få nytt. Hvis ikke måtte jeg ha meldt det stjålet og byttet regnr. Det positive er i hvertfall at de nye skiltene er aluminium (fram og tilbake er like langt) og kostet ikke altfor avskrekkende 200kr.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 1107

Post by Bubba »

Det er fullt mulig å bestille ekstra skilt fra Lator; - til sykkelstativ f.eks. Link: http://www.lator.no/display.aspx?menuid ... cwod4D0A-Q
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

Bare gi deg, og glem det lille skiltet foran.... :wink:
Jeg hadde samme sak på Mazdarati'n, men måtte pent bytte om jeg ville bruke bilen på vei, bak derimot, har jeg lite høyt skilt på begge Miata'ene mine fordi de originalt hadde det, og det ikke er plass til noe annet uten å ødelegge skiltene..
Den røde hadde det originalt, og den svarte hadde lite smalt, men fikk endra til lite høyt ifbm. nummerbytte da vi mista skiltet foran... (har jo ført til at enkelte er grønne av misunnelse...) :lol:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
z1000
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 946

Post by z1000 »

Jeg ringte til biltilsynet i dag og pratet med en på teknisk om min bil som har lite skilt fram og bak, og han sa ta det ikke var noe problem da lenge det sto i vingkorte min . Så jeg kan kjøre uten og tenke mer på det :D :D :D :D :D :D
Knut Arne
NSK medlem 6409

X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM

Post by MX-Jon »

z1000 wrote:Jeg ringte til biltilsynet i dag og pratet med en på teknisk om min bil som har lite skilt fram og bak, og han sa ta det ikke var noe problem da lenge det sto i vingkorte min . Så jeg kan kjøre uten og tenke mer på det :D :D :D :D :D :D
Helt til du møter en jypling i BT dress som vil vise at det er han som er sjefen......
Post Reply