Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg klipper denne herifra, da jeg synesat temaet trenger sin egen tråd.
Rudolf wrote:
Leo91BRG wrote:Genialt, trudde jeg måtte til mazda for å ta diagnose, da jeg ikke har Check engine lampe.
Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.
I steden for å snekre lysdiode selv (lysdiode med en 1k motstand i serie) så kan du kjøpe ferdig f.eks på Biltema:
Teknisk sett så finnes det ikke 12v lysdiode, lysdioder vil forsøke å få en spenning på ca 1,5v.
Men hvis du kobler en lysdiode og en motstand i serie vil det fungere på 12v uten at strømmen blir for høy.
Så når Biltema omtaler det som en 12v lysdiode så er det egentlig en "lysdiode+motstand" de selger, dvs at du kan bruke den slik den er uten noe ekstra motstand.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Eventuelt kan du koble 8 dioder i serie (8 x 1,5v = 12v. Anode mot pluss, katode mot jord) - gjerne i forskjellige farger. Da blirre disco i garasjen når far leser feilkoder.
Hauk wrote:Eventuelt kan du koble 8 dioder i serie (8 x 1,5v = 12v. Anode mot pluss, katode mot jord) - gjerne i forskjellige farger. Da blirre disco i garasjen når far leser feilkoder.
Mangler bare en speilkule da
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa wrote:
......
Dette skjønner jeg ikke. Har denne dioden du refererer til her innebygd motstand?
.....
Ja.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jeg vil samtidig benyttes sjansen til å reklamere for dette fantastiske produktet https://mx5tech.co.uk/diagnostic-tool
Det har spart meg veldig mange timer med knoting.
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
En liten ekstra avklaring av linken ovenfor fra mx5 owners club, mht hvordan man resetter feilkoder.
De skriver at man må koble fra batteriet, og holde bremsepedalen inne for å "tømme" systemet for strøm.
Litt lenger ned i linken, under beskrivelsen av diagnoseboksen og kodene, så står det en enda enklere måte å nulle ut feilkodene på:
Ta ut 40A sikringen merket "BTN" fra hovedsikringsboksen, holde denne i handa i minst 20 sekunder, og så sette den inn igjen. Det oppfatter jeg som en mye enklere løsning enn å tukle med fastnøkler på batteripolene i bagasjerommet.....