Bilregnskap fra 1970 - 2005

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Bilregnskap fra 1970 - 2005

Post by m1chael »

Satt og leste i nyeste utgaven av Teknisk Ukeblad når jeg kom over denne artikkenlen/leserinnlegg skrevet av Steinar Moe fra Track & Road AS. Personlig synes jeg den traff spikeren på hodet, så dette er en artikkel jeg virkelig liker. Håper bare noen lengre opp i systemet leser denne.

Bilregnskap fra 1970 - 2005
Dersom politikerne hadde hatt samme krav til forvalting av statens nettoinntekter på bilparken fra 1970 som til oljefondet, hadde «bilfondets» nåverdi vært 2700 milliarder med 10 % rente.
Fra 1970 til 2005 er det drept 13.702 mennesker på vegene og skadet tilsvarende Oslos befolkning. Drepte tilsvarer en flystyrt hver 20. dag gjennom perioden på 35 år eller 721 togulykker som på Åsta.

Politikernes dilemma med å benytte billistene som skatteobjekt er når vi ser biltrafikken i HMS-perspektiv. Utenlandske forskere hevder at halvparten av trafikkulykkene kunne vært unngått med delt trafikk på hovedveier med tett trafikk. 6850 norske liv kunne da vært reddet om politikerne hadde investert pengene i et sikrere vegnett i stedet for overskuddsmaksimering.

I 2004 ble det drept 37 mennesker på arbeidsplassene i Norge, men billistene er ikke nevnt. Politikerne er premissgiver for bilistenes arbeidsplass og har lovbestemt at det ikke er noe galt med arbeidsmiljøet og alle feil tilhører bilistene! Er det 13.702 selvmord på vegnettet?

Et effektivt motorvegnett på 2000 km kan nå 90 % av Norges befolkning. Våre rød/grønne forskere hevder at slike veger bare fører til mer bilkjøring og høyere fart da bilen allerede har 90 % av persontrafikkarbeidet! De nekter for miljøgevinster ved å redusere dagens reisetid på hovedveger med 50 %, at fraktkostnader blir sterkt redusert for næringslivet og derav bedre konkurransekraft. I USA gir en dollar investert i motorveg seks dollar tilbake i skatter fra et mer effektivt næringsliv.

I statsbudsjettet for 2005 kan vi lese at billistene betaler like mye i nye trygge veier som staten gjennom bompenger og 51,25 milliarder kr i bilavgifter i tillegg!

Hvor lenge skal vi bilister finne oss i å opprettholde verdens dyreste byråkrati med eget blod og ubotelige sorger?

Steinar Moe

Daglig leder i Track & Road AS


http://www.tu.no/nyheter/leserinnlegg/article34433.ece
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Utrolig bra skrevet! ( og trist å lese...)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Meget bra ja!

Men politikere velger alltid å høre på de forskerne som hevder ting som er i tråd med hva politikerne ønsker å gjøre,
for det vi vet kan det hende disse er ansatt i staten..?

Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøre noe mer eller mindre pga. avgifter, det blir heller til at man ikke kjører der det finns bomstasjoner....

I bergen er det mulig å velge to veier fra der jeg bor til feks. biltema og flesland, skal jeg dit velger jeg den lengste veien pga. en bomring som koster 15,- hver vei!
Sparer ikke mye penger på det, men man slipper faktisk kø og lyskryss i tillegg til at det er en svingete og morsom vei!
...Hjelper det miljøet at vi betaler mye for å kjøre bil?

Hadde miljø-avgifter gått til miljø-tiltak og forskning,
veiavgift gått til veibygging/vedlikehold,
omregistreringsavgift gått til arbeidet med å omregistrere (og kun det),
personskadeavgiften gått til personskader ved trafikk-uhell,
.... osv
da kunne man ikke klaget, men slik er det jo ikke :x :x
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply