Servopumpe
Moderator: Styremedlemmer
Servopumpe
Noen som vet om servopumpa er lik på 1,8 og 1,6, og om den er lik på NA og NB??
mi servopumpe er gåen, men jeg kan få tak i en 1,6l Servopumpe fra en NA.
har en 1,8l NB
Uler no jævli fra lagrene framme i motoren..
åsså...en liten ting til. Motoren drikker noe Olje. Lekker ikke dog.
Ikke noe blå røyk untatt ved kald start. Har enda ikke sett noen oljeflekker der jeg har vært parkert.
Noen som kanskje har vært borti lignende??
mi servopumpe er gåen, men jeg kan få tak i en 1,6l Servopumpe fra en NA.
har en 1,8l NB
Uler no jævli fra lagrene framme i motoren..
åsså...en liten ting til. Motoren drikker noe Olje. Lekker ikke dog.
Ikke noe blå røyk untatt ved kald start. Har enda ikke sett noen oljeflekker der jeg har vært parkert.
Noen som kanskje har vært borti lignende??
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
-
- 2000 RPM
- Status: Offline
Blårøyk ved kaldstart indikerer vanligvis slitte ventiltetninger eller ventilstyringer. Olje lekker da inn i sylinderen når motoren står i ro, og forbrennes når du starter opp
Som regel må toppen demonteres og overhales for å rette opp i dette.
Som regel må toppen demonteres og overhales for å rette opp i dette.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
damn! er ikke mye røyk da, er noe hvis jeg gir gass eller kjører på halv-varm motor. tror ikke den er spes blå. tror den er bare grå..hmm... ble jaggu usikker gitt. Men jeg regner vel med at det er dette som er feilen. Olje forsvinner ikke sånn uten videre så..
det er vel dyr affere å fikse det regner jeg med...
det er vel dyr affere å fikse det regner jeg med...

94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Koster ca 1000 i deler for skifte av disse ventil hettene. men vis du må på versted, ca 3-5000 til... ser like ut servopumpene, men er det bare lagrene som er gåen. kan du jo bytte de... Har en servopumpe til 323 men då må du bytte remhjulsakselen.. fra din pumpe og over,det måtte eg på naen i allefall,,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Dårlig ventiltetninger på en 98 modell ?
Ryker det skikkelig blått ? Eller er det bare hvitt som det alltid er på en fuktig morgen.
Jeg ville sjekket andre ting før jeg hadde gitt meg i kast med å skifte disse.
Sjekk kamsensor oringen. På min var denne gåen og griset til hele baksiden på motoren samt girkassen og bakover. Det var nesten ikke noe søl i motorommet.
Merket egentlig ikke noe spes på oljeforbruket men det var helt klart at det var en masse olje som hadde tatt den veien.
Ryker det skikkelig blått ? Eller er det bare hvitt som det alltid er på en fuktig morgen.
Jeg ville sjekket andre ting før jeg hadde gitt meg i kast med å skifte disse.
Sjekk kamsensor oringen. På min var denne gåen og griset til hele baksiden på motoren samt girkassen og bakover. Det var nesten ikke noe søl i motorommet.
Merket egentlig ikke noe spes på oljeforbruket men det var helt klart at det var en masse olje som hadde tatt den veien.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
På disse motorene er det ingen cas som er vanlig med lekasje, disse har en sensor forran på kammen og en på svinghjulet, så dette ville man sett fort om de lekker,, få en kompis til å kjøre bak deg, for å se om det kommer masse røyk eventuelt brent olje lukt. Dette sees lett vis du kjører ned en lang bakke og gir litt gass når det flater ut, kommer lett en liten røyk poff... men kan jo også prøve å skifte til en bedre olje,, mobil 1 er ofte tynn og bruker mer enn andre,,
Hva er km telleren din på, kan jo virke som bilen din er gått langt.. du har jo vert max uheldig med denne du, lagrene i servopumpen holder lenge, vis man ikkje strammer remene for mye..
Hva er km telleren din på, kan jo virke som bilen din er gått langt.. du har jo vert max uheldig med denne du, lagrene i servopumpen holder lenge, vis man ikkje strammer remene for mye..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- kodvaag
- 7200 RPM
Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundaikodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
Bilen har akkurat rundet 105.000km. Så den har jo gått noen km, menne...den gamle hadde jo godt 125.000km...men men...biler er forksjellige...desverre.
Servoreima er ikke spes stram nå. Det ordnet Okkenhaug til meg. Super service hos de gutta der forresten. Kunne ha ordnet det selv, men de fikset det sist den var inne. Lagrene begynte å ule i vinterferien da...så jeg regner med at de ryker any minute nå. Jobber iherdig med å få tak i ny pumpe fra Andreas Fast i Danmark. Er jo en reklamasjonssak den CPU'en som sto i sist nå, og den kjøpte vi hos han. Vil ha ny servopumpe og noe annet snadder istedet for pengene tilbake fra han. Menne...det kan se ut til at det kan ta tid, siden han ikke har svart på noen mail enda. Skal sende en i dag nå..så får vi se hvordan det går. Men uansett kunne jeg tenkt meg en ny servopumpe hvis de ikke koster all verden.
Arildh: Det ryker ikke skikkelig blått nei...ikke som jeg kan se. Når jeg starter bilen om morgenen så kommer det bare så vidt røyk ut pottene. Gir jeg gass kommer det litt mere. Men hvis jeg kjører på kald motor kan det komme noe røyk med en gang. Kan ikke si at røyken er spes blå heller. er typisk grå. Kanksje en blåtone i det jeg gir gass.
Framme i motoren finnes det ikke spor etter olje eller noe lignende heller.
begynner å bli ett lite mysterium denne bilen. SÅ det spørs om jeg ikke henter inn en delebil og bytter motor du. Hvis jeg må kjøre service på toppen og mere til, så blir det nok motorbytte... desverre.
Da er det bare å spare penger i sommer. Skal jo to uker i syden også...så vi får se hvordan det går..hehe
Takker for alle svarså langt ihvertfall. Superbra tilbakemelding
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Normalt?
Er det ikke helt normalt å ha litt damp/eksos om morran på en MX5 som har stått natta over da. Jeg har altid de symtomene med mindre bilen er varm.m1chael wrote:Det ryker ikke skikkelig blått nei...ikke som jeg kan se. Når jeg starter bilen om morgenen så kommer det bare så vidt røyk ut pottene. Gir jeg gass kommer det litt mere. Men hvis jeg kjører på kald motor kan det komme noe røyk med en gang. Kan ikke si at røyken er spes blå heller. er typisk grå. Kanksje en blåtone i det jeg gir gass.
Framme i motoren finnes det ikke spor etter olje eller noe lignende heller.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
[X] MX5 2001 1.8i Sport
Re: Normalt?
skal være normalt det ja..Oas wrote: Er det ikke helt normalt å ha litt damp/eksos om morran på en MX5 som har stått natta over da. Jeg har altid de symtomene med mindre bilen er varm.
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Bytter du motor kan det hende eg er interisert i den gamle,, litt olje er ikkje noe problemer,, må ha mer power..
eg ville bare ha byttet lager i den pumpen du har, kan ikkje koste mange kronene og er en grei jobb å bytte..er dyrt å bytte motor kun for litt olje forbruk,,

har snakket med andreas fast i danmark, og han skal sende over en ny servopumpe til meg. Så det ordnet seg heldigvis.
Hvis jeg må kjøre service på toppen og greier tror jeg at jeg er intr. i å hente delebil ja, og da selger jeg motorn. Så da skal du få kjøpe den Mazdafreaks. Men jeg tror nesten jeg må ordne oppsjon på oppkjøp på den igjen...for jeg hører rykter om at du er flink til å skru motor.. Hører/leser at din gamle går noe bra ja..
Ordner seg dette.
Jeg har ihvertfall ikke lang tid å gjøre dette på, så jeg må nok bestemme meg rimelig fort isåfall.
Jeg gir lyd hvis motorbytte er aktuelt. Så vi får se
Hvis jeg må kjøre service på toppen og greier tror jeg at jeg er intr. i å hente delebil ja, og da selger jeg motorn. Så da skal du få kjøpe den Mazdafreaks. Men jeg tror nesten jeg må ordne oppsjon på oppkjøp på den igjen...for jeg hører rykter om at du er flink til å skru motor.. Hører/leser at din gamle går noe bra ja..

Ordner seg dette.
Jeg har ihvertfall ikke lang tid å gjøre dette på, så jeg må nok bestemme meg rimelig fort isåfall.
Jeg gir lyd hvis motorbytte er aktuelt. Så vi får se
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Begynner å legge vekk noen kroner eg då,,
Men du må huske på at det er ikkje sikkert delebilen din blir noe bedre, dumt å bruke masse kroner på å forbedre og ikkje bli bedre,,, Er sikkert noen så kan hjelpe deg å bytte tetninger,, fint forspill dette en lørdagsformiddag.. ta en øl per tetning.. 

- kodvaag
- 7200 RPM
Da hadde det ikke vært noe problem med kvaliteten.m1chael wrote:begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundaikodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
Virker som du har fått en bil i klasse med Mercedes nyere enn 1996 modeller.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Jeg vil påstå at du tar feil ang. Hyundai... de er temmelig dårlig,kodvaag wrote:Da hadde det ikke vært noe problem med kvaliteten.m1chael wrote:begynner å lure selv du... kanskje det er en ombygd Hyundaikodvaag wrote:Helv!"#¤ m1chael, er du sikker på at det er en Mazda du har?
Virker som du har fått en bil i klasse med Mercedes nyere enn 1996 modeller.
Vi har 3stk H1 på jobben... alle har (hatt) store feil og rust allerede innen 2 år
En kollega har hatt en Sonata som han omtalte som den dårligste bilen han har hatt (feks. hjullagrene røk etter 30.000 km)
Idag har han Mazda 6.... fordi han har vært meget fornøyd med Mazda tidligere

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata