Etter søndagens plikter ble det tid til litt egenpleie. Smiley var ivrig og ble med på tur.
Vi tok veien fra Arendal til Hynnekleiv og videre til Åmli. Pause og nedkjøling for Smiley, is og kaffe til far.
Tilbaketuren ble samme veien, med men en avstikker opp langs Tovdalselva. 3,5 timers avstressing.
Pause langs Tovdalselva
På hjemvei igjen
Smiley
Moderator: Styremedlemmer
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Smiley
Kjenner eg misunner deg. Det er få fine vegar rundt Ålesund, kun akselerasjonsfelt og rundkøyringar. Og det lille som er bra er enten alt for smalt, har for mykje trafikk, eller 50 sone. *sukk*
Det er til gjengjeld veldig kjekt når eg får meg ein tur til indre fjordstrøk
Det er til gjengjeld veldig kjekt når eg får meg ein tur til indre fjordstrøk
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Søndagstur
For en gangs skyld en dag uten mange plikter. Vel noen, men det meste av dagen kunne vi nyte det fine høstværet.
Smiley, fruen og jeg.
Turen gikk til Hillestadheia, der bilen ble parkert og måtte klare seg alene.
Deretter ble det mini fjelltur til Lindeknuten i strålende vær og flott utsikt.
Hjemturen gikk via Herefoss. Drøye 3 timer på veien og tre timer på beina. Og litt kaffe,
Smiley oppførte seg helt eksemplarisk. Ikke engang sur for å måtte vente alene.
På hjemvei nedover fra heia. Drøye halvannen time ligger foran med "roadster-roads"
Smiley, fruen og jeg.
Turen gikk til Hillestadheia, der bilen ble parkert og måtte klare seg alene.
Deretter ble det mini fjelltur til Lindeknuten i strålende vær og flott utsikt.
Hjemturen gikk via Herefoss. Drøye 3 timer på veien og tre timer på beina. Og litt kaffe,
Smiley oppførte seg helt eksemplarisk. Ikke engang sur for å måtte vente alene.
På hjemvei nedover fra heia. Drøye halvannen time ligger foran med "roadster-roads"
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
- MB C180 CGI 2012
Smårep
Litt småfiks utført.
Den tidligere reparasjonen av tanken for spylevæske med bare gjensmelting av sprekken holdt ikke. Nytt forsøk.
Denne gang ble sprekken frest litt opp slik at sidene ble rene og med større flater. Deretter laget jeg en blanding av Loctite superlim og bomullsbiter. Limet "lover" å feste til alt, inkludert fete plastmaterialer. Det er jo lov å prøve.
Bomullsfnokk brukes av og til for å modifisere epoxy slik at man får en tykk og seig blanding. Nå prøvde jeg altså med superlim istedet.
Blandingen ble lagt inn i sprekken og "massert" godt inn.
Og jammen holder det tett enda, halvannen måned etter reparasjonen. Så var det et ødelagt sideblinklys. Fjæra som holder det på plass var løs fordi festet i selve plasthuset var brukket.
Alt ble renset og bitene satt på plass. Så ble det surret rundt med en tynn kevlartråd (fiskeline), og strøket tynn epoxy over. funket fint. Og så selve testen: EU kontroll.
Der røk vi gitt. CO ved forhøyet tomgang: ikke godkjent.
Dermed var det hjem i garasjen, og frem med deler bestilt fra MX5parts. Ny katalysator og nytt rustfritt eksosanlegg. Nå hadde vi fint rustfritt anlegg fra før, men en tidligere luring et sted i eierkjeden har fjernet katalysatoren og sveiset inn en potte istedet.
Så ut med gammelt anlegg og inn med nytt inkludert katalysator.
Ny kontroll idag, og alt godkjent uten anmerkninger. Hurra.
Den tidligere reparasjonen av tanken for spylevæske med bare gjensmelting av sprekken holdt ikke. Nytt forsøk.
Denne gang ble sprekken frest litt opp slik at sidene ble rene og med større flater. Deretter laget jeg en blanding av Loctite superlim og bomullsbiter. Limet "lover" å feste til alt, inkludert fete plastmaterialer. Det er jo lov å prøve.
Bomullsfnokk brukes av og til for å modifisere epoxy slik at man får en tykk og seig blanding. Nå prøvde jeg altså med superlim istedet.
Blandingen ble lagt inn i sprekken og "massert" godt inn.
Og jammen holder det tett enda, halvannen måned etter reparasjonen. Så var det et ødelagt sideblinklys. Fjæra som holder det på plass var løs fordi festet i selve plasthuset var brukket.
Alt ble renset og bitene satt på plass. Så ble det surret rundt med en tynn kevlartråd (fiskeline), og strøket tynn epoxy over. funket fint. Og så selve testen: EU kontroll.
Der røk vi gitt. CO ved forhøyet tomgang: ikke godkjent.
Dermed var det hjem i garasjen, og frem med deler bestilt fra MX5parts. Ny katalysator og nytt rustfritt eksosanlegg. Nå hadde vi fint rustfritt anlegg fra før, men en tidligere luring et sted i eierkjeden har fjernet katalysatoren og sveiset inn en potte istedet.
Så ut med gammelt anlegg og inn med nytt inkludert katalysator.
Ny kontroll idag, og alt godkjent uten anmerkninger. Hurra.
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
- MB C180 CGI 2012
Endelig på veien igjen
Så er våren her
I vinter har vi fått unna EU kontroll med godkjent, skiftet eksos, reg reim og div simmer ringer (DIY), hatt vannpumpa ute etc. Grunninnstilling er også tatt.
Det er alltid spennende med oppstart etter litt skruing, men det gikk helt greit - startet med en gang og går som en klokke.
Idag ble første turen unnagjort - i regnvær - men pytt pytt.
Stramming av veivbolten. Jeg fikk ikke selve drevet av, men bolten ble skiftet og festet med Loctite.
Endelig i friluft igjen. Forresten er fronten også litt endret nå. Litt annen plassering av kjørelys og skilt.
I vinter har vi fått unna EU kontroll med godkjent, skiftet eksos, reg reim og div simmer ringer (DIY), hatt vannpumpa ute etc. Grunninnstilling er også tatt.
Det er alltid spennende med oppstart etter litt skruing, men det gikk helt greit - startet med en gang og går som en klokke.
Idag ble første turen unnagjort - i regnvær - men pytt pytt.
Stramming av veivbolten. Jeg fikk ikke selve drevet av, men bolten ble skiftet og festet med Loctite.
Endelig i friluft igjen. Forresten er fronten også litt endret nå. Litt annen plassering av kjørelys og skilt.
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
- MB C180 CGI 2012
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Smiley
Hvordan får man lite skilt i front?
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Smiley
Det får man ikke lenger.Anders981 wrote:Hvordan får man lite skilt i front?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Smiley
Bilen hadde lite skilt når jeg kjøpte den, og det står faktisk innskrevet i vognkortet også. Så det har jeg tenkt å passe godt på.....
Om det er mulig å få det til nå vet jeg ikke.
Om det er mulig å få det til nå vet jeg ikke.
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
- MB C180 CGI 2012
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Smiley
Vel, blir du stoppet i en utekontroll tar de det fra deg, merknad i vognkort eller ei.mjes wrote:Bilen hadde lite skilt når jeg kjøpte den, og det står faktisk innskrevet i vognkortet også. Så det har jeg tenkt å passe godt på.....
Om det er mulig å få det til nå vet jeg ikke.
Fabian
Tlf. 41 42 64 20