Hvordan Løsne drev

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Hvordan Løsne drev

Post by mjes »

Da er jeg igang med vinterplanen:
- Registerreim og alt tilhørende skiftes.
- Vannpumpe skiftes.
- Oljetettinger i front skiftes
- Slanger skiftes.
- Kanskje mer...

Nå er det meste demontert, inklusive senterbolt som holder registerreimdrevet til veivakselen.

Men: Hvordan får jeg av drevet ? Det sitter "som heia".
Bilen er en 1990 shortnose, og dermed umulig å få tak i kilen.

mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by helly »

Leker det fra simmerringen i front? Er stempel 1 på TDC når merket på "drevet" peker på TDC merket?

Jeg fikk ikke løst mitt heller. Forrige eier Hadde hatt på Loctite og gjort jobben skikkelig. En mulighet er å bruke varme, da løsner Loctiten. Men hele målet er jo at drevet skal være bom fast og ikke bevege seg sånn at sporet blir slitt. Så da lot jeg det bare stå. Dvs, jeg rengjorde gjengene på veiva og satt i en nyt bolt med Loctite og riktig moment. Lot den stå i 1 - 2 dager før jeg gjorde noe mer (Sjekk tråden min).
1990 1.6
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by mjes »

Det ligger litt olje og dritt under drevet, men ikke mye, og det stammer sikkert fra andre steder. Alt er stramt og sitter godt. Og stempel nr 1 står i riktig pos.
Jeg hadde tenkt å "safe" litt når alt først er demontert, og skifte oljetetting, kile og bolt. Dersom kilespor er ok hadde jeg tenkt å bare sette på drevet igjen, med Locktite. Det var tanken.
Bilen har gått svært lite siden forrige eier skiftet kamrem, men det er likevel 7-8 år siden, og jeg aner ikke hva annet som er gjort. Men alt ser forbasket bra ut....
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by helly »

Jøss. Høres akkurat ut som min bil. Tidligere eier hadde hatt bilen i 6 år men så vidt kjørt den. Jeg prøve forskjellige verktøy for å få ha drevet, ment fant ut at det heller kunne stå på siden det satt så bra. Har fortsatt drev og simmerring liggende. Og ja, det hadde jo vært kjekt å fått byttet det for "peace of mind". Så om du vil ha det av, så anbefaler jeg varme. Men: If it ain't broke, don't fix it!
1990 1.6
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by arkilex »

Jeg fikk toerfeil på PKK på min -91 NA grunnet (meget liten synes jeg ,sære NAF) oljelekkasje som nok skyldes gåen simmerring foran. Så da må drev av. Hadde loctitefix på bilen for 4 år siden ifm kamreimbytte, gjorde ikke dette selv, dessverre ble ikke simmerring byttet da. Jeg er spent på dette med å få løs drevet, og forstår at det må varme til.

Mitt spørsmål til dette er: hva slags varmekilde bruker man da? Synes åpen flamme fra skibrenner el. lign virker skummelt, kan ikke dette antenne noe? Har varmepistol fra Biltema, kan denne benyttes ? Blir det nok varme fra den?
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by helly »

Må vel opp i nærmere 300 grader for at Loctite skal løsne. Så det burde jo gå, men det vil jo ta veldig lang tid.
1990 1.6
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Hvordan Løsne drev

Post by mjes »

Da ble løsningen hos meg også å bare la drevet stå.
Det er ingenting som tyder på skader eller lekkasjer her.
Jeg har forsåvidt klart å rikke litt på kilen ved å bruke mye frysespray, men får den ikke ut. Så den er bare slått inn igjen, ny bolt innsatt med Loctite og riktig moment, "job done".
Hadde ut vannpumpe også med hensikt å skifte alt når det først var åpent. Men pumpa ser ny ut. Ingen ulyd eller noe slikt, og sikkert bedre kvalitet enn den helt nye og uorginale pumpa kjøpt fra MX5parts. Så den gikk tilbake på plass med litt opprensing og pakningsilikon. :)
P3121102.JPG
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
Post Reply