Her gjelder det å holde tunga rett i munnen.
(eller stakefjøra rett i kanalen(e))
Jeg skal prøve å forklare med tekst:
Vi snakker om TO ting her:
1. System som leder vann fra kalesjen.
2. Drenering av kanalene langs bilsiden.
1. System som leder vann fra kalesje.
Langs den nederste kanten av kalesjen (bakerst nede under den tykke gummikanten) går det en "takrenne" av gummi/plast.
Regnvann fra kalesjen renner ned i denne renna.
Renna har "avløp" på hver side like ved setebeltetårnene, der plasker vannet nedi et plastkar.
Plastkaret er like stort som ca en sigarettpakke.
Midt i dette karet er det et hull (Drain Hole på figuren).
I dette hullet er det festet en gummi/plast-slange med en diameter på ca 1.5cm.
Gummi/plast-slangen er ca 40cm lang og går inni karosseriet rett foran bakhjulene.
Det kommer ut av karosseriet på innsiden rett foran bakhjulet men litt opp (ca 7cm) oppe på karosseriet.
Det er vrient å se uten å ligge under bilen, men man kan nå stussen av røret/slangen med hånda hvis man stikker hånda inn mellom bakhjulet og karrosseriet (foran bakhjulet)
HVA skjer hvis det kommer løv og frø og skitt og snusk nedi dette plaskaret og videre ned i røret/slangen?
JO, det går tett.
HVOR går vannet da?
JO det renner over i det lille karet (på størrelse med en sigarettpakke).
HVOR går det da?
JO nedi karosseriet UTENFOR slangen/røret og havner nedi KANALEN.
Rugg litt på bilen etter regnvær.
Hvis det SKVULPER, da har du et problem.
Røret/slangen (og plaskaret) må holdes ren for skitt og møkk.
DA kommer den berømte stakepinnen (stakefjør, antenne, elektrisk ledning, ståltråd etc etc) inn i bildet.
Hullet som det skal stakes i er umulig å se.
Da må du være slangemenneske og akrobat samtidig.
MEN du kan føle det med hånda.
Hullet ligger MELLOM setebeltetårnet og YTTERSIDEN av bilen (rundt forbi kalesjen på innsiden på en rar måte som er fryktelig vanskelig å forklare).
Bilde sier mere enn tusen ord.
MERK her er det lett å se fordi kalesjen er fjernet helt fra denne bilen:
2. Drenering i kanalene som går langs siden av bilen under dørene.
HVIS du har vært så uheldig å få tett drenering av systemet som skal lede vannet fra kalesjen nedi "takrenna" og ut av karet og røret/slangen.
SÅ vil vannet havne nedi kanalen.
Mazda har tatt høyde for det og laget bitte små hull i den skarpe kanten som er under kanalene på begge sider.
Det er opprinnelig to hull rett foran døra og to hull rett under bakkanten av døra.
Disse fire hullene (på hver side) er ganske små og det er bare plass til å skyve en liten skrutrekker opp i hullet.
Hvis hullene er blokkert ev tektyl, reparasjoner, bulker eller lignende, så må du få laget noen nye.
Jeg finner meg et sted der jeg klarer å bøye de to platene som danner en skjøt i denne kanten fra hverandre og banker en spiss syl opp mellom platene.
Oppsummering.
1. Tette slanger/rør fra dreneringssystemet fører til at det kommer vann i kanalene.
2. Tette dreneringshull i kanalene fører til at evt. vann som kommer dit blir liggende der.
DA blir det rust.
Og denne rusten kommer fra innsiden.
Erik
Puuh