Bagasjestativ, igjen. :-)
Moderator: Styremedlemmer
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 886
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Bagasjestativ, igjen. :-)
Litt inspirasjon, og litt behov for større plass, har gjort at man vurderer et bagasjestativ på bakluka. Så langt så godt.
Men: Hvilken vei SKAL det egentlig stå?
På engelske, gode gamle sportsbiler som har slike, er bøylen som står opp bakerst på stativet, etter montering, mens på en del andre jeg har sett, så er bøylen foran, når stativet er montert.
Siste jeg hadde et sånn, var bøylen bak, og det fungerte helt greit.
Noen med meninger her?
Men: Hvilken vei SKAL det egentlig stå?
På engelske, gode gamle sportsbiler som har slike, er bøylen som står opp bakerst på stativet, etter montering, mens på en del andre jeg har sett, så er bøylen foran, når stativet er montert.
Siste jeg hadde et sånn, var bøylen bak, og det fungerte helt greit.
Noen med meninger her?
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000)
X - 91' Red Miata
X - 91' Red Miata
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Mener det er nevnt tidligere at den bør stå foran.
Dette for eventuell kollisjon/bråstopp og at den skal stoppe fremover energien til lasten!
På samme måte som det er med lasting av tilhenger.
Dette for eventuell kollisjon/bråstopp og at den skal stoppe fremover energien til lasten!
På samme måte som det er med lasting av tilhenger.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 886
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Ja, men samtidig: vil ikke kraften i en kollisjon også ta med stativet? Litt usikker på fysikken her, men det vil vel være avhengig av hvor godt stativet er festet til bagasjelokket? (På den litt muntre siden: På min vil dette utgjøre en "utskytningsrampe", da eventuell bagasje vil bli skutt opp via veltebøylen...)Lloyd wrote:Mener det er nevnt tidligere at den bør stå foran.
Dette for eventuell kollisjon/bråstopp og at den skal stoppe fremover energien til lasten!
På samme måte som det er med lasting av tilhenger.
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000)
X - 91' Red Miata
X - 91' Red Miata
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Smak og behag da.
Er stroppene gode, så har kanten liten betydning.
Og veltebøyle stopper/deflektere kofferter rimeligt bra vil eg tro.
Er stroppene gode, så har kanten liten betydning.
Og veltebøyle stopper/deflektere kofferter rimeligt bra vil eg tro.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Eg personlig trur denne kanten er der fordi harde koffertar og liknande ikkje skal skli av. Sjå for eksempel liknande stativ på bilar der bakluka er enda Meir på skrå nedover.
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Men ikke nok til at kofferten sklir av fordi stativet står på skrå?Sunnmøring wrote:?........
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
Logikken tilsier at bøylen skal være foran for å hindre koffert i nakken ved kollisjon (selv om man har stropper).
Erik
Sent from my iPad using Tapatalk
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Hva med i den tiden man legger på kofferten og til man får på stroppene?Rudolf wrote:Men ikke nok til at kofferten sklir av fordi stativet står på skrå?Sunnmøring wrote:?........
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Hvis man googler "MG luggage rack" ser det iallfall ut som om de gamle sportsbilene vanligvis har bøylen bak.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Blir ikke mere fornuftig for det.MX-Jon wrote:Hvis man googler "MG luggage rack" ser det iallfall ut som om de gamle sportsbilene vanligvis har bøylen bak.
Jeg ville ikke være utsatt for en frontkollisjon med tung koffert på brett som er snudd feil vei.
Man behøver ikke være fysiker for å forstå det.
Men for all del, snu det gjerne feil vei slik at kofferten ikke sklir av før den er stropper fast eller pga den ekstreme akselerasjonen bilene våre har.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Bagasjestativ, igjen. :-)
Jeg fant noen saker her på forumet fra tidligere :
Rudolf sitt orginale monterte i lokket er "bøyen" bak, og MX jon på banen med "bøyen" plassert i forrkant..
Og orginale fastmonterte stativet i bruk..Rudolf wrote:`
Det gjorde heller ikke noe at den hadde orginal hardtopp i bilens farge og var pen i lakken.
Bilen var dessuten utstyrt med endel orginalt Mazda ekstrautstyr:
Fast bagasjegrind, pyntelister på dører, innstegslister og skvettlapper bak
Erik
Rudolf wrote:
Som vanlig er det ikke no problem å få plass til 4 felger pluss 4 dekk i en MX5.
Sinsengarasjen Ræserbilklubb stilte med ikke mindre en tre biler:
Jon, debuterte med sin nye røde og med de gamle Yokohamaene til Rudolf (han måtte frakte dekkene og montere dem på banen, derfor det kledelige bagasjestativet):
Erik
Rudolf sitt orginale monterte i lokket er "bøyen" bak, og MX jon på banen med "bøyen" plassert i forrkant..
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Re: Bagasjestativ, igjen. :-)
Enig i at den typen som sitter på Mx Jon sin sitter riktig vei.
En god indikasjon kan jo være stativet til Nc, med bremselys.. Bortsett fra for Drifting gutta så gir det ihvertfall god mening at bremselyset skal bakover.
http://www.mx5parts.co.uk/instructions/ ... V4-747.pdf
En god indikasjon kan jo være stativet til Nc, med bremselys.. Bortsett fra for Drifting gutta så gir det ihvertfall god mening at bremselyset skal bakover.
http://www.mx5parts.co.uk/instructions/ ... V4-747.pdf
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)