Oljeforbruk over normalen ?
Moderator: Styremedlemmer
Oljeforbruk over normalen ?
Har fått et problem med høyt oljeforbruk, oppdaget tikking i motoren i dag og peilet oljen da var den på bunn. Fylte opp til normalen og lyden ga seg ( synt-olje shell helix ). Hvordan kan motoren bruke så mye olje på kort tid. Har skiftet nytt grenrør og JR bakstuss og CAT. Etter dette er det at oljeforbruket har gått opp. Kan dette være ventilpakninger som er dårlige. Har litt blå røyk ved mye gass. 

- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Status: Offline
Har samme prob... men bytt uansett vekk shell oljen din... det er DÅRLIG olje
Om motorn din har passert 100k så kan eg anbefale valvoline maxlife
Men ryker det mye så kan det enten vær ventiltetninger eller så har du for lav komp
(slitte stemperinger)
Om motorn din har passert 100k så kan eg anbefale valvoline maxlife
Men ryker det mye så kan det enten vær ventiltetninger eller så har du for lav komp
(slitte stemperinger)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Takker !
Skal ha service før ferien tar da skift av filter og olje.

Skal ha service før ferien tar da skift av filter og olje.

1995 Brilliant Black-Miata 1,8 Aircon, hardtop i bilens farge, JR-CAI, CAT, Koni-justerbar, 3point tower brace, ny Stainless steel -Header 4-1 og JR-bakstuss, Low profile-lykter Hella, skvettlapper foran/bak. Dekk Rainsport 205/45/16. El.vindu,sentr.lås
PS!
Ryker ikke så veldig mye, men litt er det. Bilen er gått 60.000 miles og var på fullservice i fjor på Mazda verksted. Nye reimer m.m.
Ryker ikke så veldig mye, men litt er det. Bilen er gått 60.000 miles og var på fullservice i fjor på Mazda verksted. Nye reimer m.m.
1995 Brilliant Black-Miata 1,8 Aircon, hardtop i bilens farge, JR-CAI, CAT, Koni-justerbar, 3point tower brace, ny Stainless steel -Header 4-1 og JR-bakstuss, Low profile-lykter Hella, skvettlapper foran/bak. Dekk Rainsport 205/45/16. El.vindu,sentr.lås
sjekk for lekk av olje her og der..
cas sensor(på baksiden av motoren mot torpedoveggen.. på innsugskammen. en pakning der)
Fremre tetning på veiva(alt må fra hverandre.. men sjekk etter små dråper med olje på bakken)
er vel ifos bakre tetning på veiva også..
men sjekk etter dråper på bakken etter du har parkert..
men bilen går ca som den skal? kan evt be dem sjekke kompresjon på verkstedet.. lav komp med oljeforbruk kan være dårligere stempelringer..
cas sensor(på baksiden av motoren mot torpedoveggen.. på innsugskammen. en pakning der)
Fremre tetning på veiva(alt må fra hverandre.. men sjekk etter små dråper med olje på bakken)
er vel ifos bakre tetning på veiva også..
men sjekk etter dråper på bakken etter du har parkert..
men bilen går ca som den skal? kan evt be dem sjekke kompresjon på verkstedet.. lav komp med oljeforbruk kan være dårligere stempelringer..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
Min ryke blått ved gasspådrag den... Når eg kjører hardt...
Er vel ventiltetningene som har kvelda på min
Er vel ventiltetningene som har kvelda på min
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
erre dyrt for en slik service? noen som vet? Har samme prob.t_huseby wrote:Hvis du bremser på giret ned en lang bakke, og det kommer en røyksky ut av eksosen i det du går på gassen igjen tyder det på dårlige stempel ringer. (spes. olje ringen)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Motoren må ut ja, men er ikkje verre en at en litt nevenyttig skal klare dette, klarer man en vannpumpe klarer man å fikse slikt også, kjøp en handbok fra mx5parts.. http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ucts_id/28 vis man har 1,6 eller http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ucts_id/30 vis 1,8,..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
M1chael: tror eg villa satsa på topp overhaling først...
Det er ikke store jobben...Er du nevenyttig er det gjort på en kveld... om ikke kansje 2-3 kvelda...
og delene kommer på ca 1500 om eg ikke husker veldi feil
Det er ikke store jobben...Er du nevenyttig er det gjort på en kveld... om ikke kansje 2-3 kvelda...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Jepp man bytter tetninger på en kveld, men ville kjøpt en god ventiltang, det er meget trangt på disse mazda toppene, ellers kan eg vera interesert i å kjøpe motoren din, med manifoiler,,
vi kan jo også bytte motor, eg har en 1,6 med utrolige 110hk som ikkje bruker en dråpe olje,,

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
ok...takker. Mulig jeg setter bort bilen mens jeg stikker til Tyrkia 27. Juli.. Hvor vet jeg ikke enda...menne..det får tiden vise. Må se på bestilling av deler i mnd skiftetglaibilenmin wrote:M1chael: tror eg villa satsa på topp overhaling først...
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
bytte motor ja..hehe... tror ikk jeg kan gå ned fra 140 til 110 desverre..Mazdafreaks wrote:Jepp man bytter tetninger på en kveld, men ville kjøpt en god ventiltang, det er meget trangt på disse mazda toppene, ellers kan eg vera interesert i å kjøpe motoren din, med manifoiler,,vi kan jo også bytte motor, eg har en 1,6 med utrolige 110hk som ikkje bruker en dråpe olje,,

menne...drømmer fortsatt om å hente delebilen..som enda står til salgs.. men desverre er nok utgiftene for store til at jeg kan gjøre det enda.. Kanskje i Juli/August.. da kan vi snakke motor da..hehe

94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Jaja...Da har jeg også fått (synlig) olje forbruk.
Var ute og kjørte en tur i stad, og da jeg kom på toppen av en litt lang bakke, hadde vel rett i overkant av 0 i lade trykk opp bakken, la jeg merke til i speilet at det var en meget fin blå sky nedover hele bakken. Hehehe.
Har nå pellet av turbo, og skal montere på org eksos manifold i morra, men kjører fortsatt med link og 440 dyser, da med NA oppsett såklart.
Regner med at det ikke vil ryke mer da siden det var en del olje i turboen + at det er betraktelig slakk i turboen.
Blir nok utrolig kjipt å gå fra 200++hk til 116hk.

Var ute og kjørte en tur i stad, og da jeg kom på toppen av en litt lang bakke, hadde vel rett i overkant av 0 i lade trykk opp bakken, la jeg merke til i speilet at det var en meget fin blå sky nedover hele bakken. Hehehe.
Har nå pellet av turbo, og skal montere på org eksos manifold i morra, men kjører fortsatt med link og 440 dyser, da med NA oppsett såklart.
Regner med at det ikke vil ryke mer da siden det var en del olje i turboen + at det er betraktelig slakk i turboen.
Blir nok utrolig kjipt å gå fra 200++hk til 116hk.

t_huseby ---> Redrider