Her har jeg ikke fått postet noen oppdatering på en stund. Eksamener, innleveringer, sommerjobb og kassererjobb har tatt mye tid.
Men jeg har jo montert det nye rattet ...
... og det nye dekselet over instrumentene ...
... og trekka til håndbrekk og girspak.
Dessuten har jeg funnet ut at det over lang tid har lekket vann inn i dørene og på høyttalerne, noe som gjorde at subwooferne, en 8" i hver dør, var i ferd med å ta kvelden. Det er i grunn merkelig at de ikke hadde gjort det for lenge siden. Jeg har tidligere hatt problemer med at subwooferne ikke ville gi fra seg noen lyd så lenge det var minusgrader i cupéen. Og da snakker vi 4 år tilbake i tid. Da jeg tok av dørtrekka, skrudde ut høyttalerne og tømte vann ut av de var plutselig ikke det problemet så mystisk lenger.
Har gjort et forsøk på å tette rundt de små rutene på hver dør med silikonfuge ettersom jeg tror det var i bakkant av de vannet rant rett inn. Det ser ikke ut som om Mazda har forsøkt å gjøre det tett, så det er vel meningen at vannet bare skal renne ut igjen. I mitt tilfelle tok vannet altså veien innom høyttalerne, så jeg fant ut at det var like greit å prøve å tette slik at vannet ikke rant ned ved de små rutene i det hele tatt. Subwooferne, som nå virker tørre, spiller helt fint, så det er mulig jeg slipper å kjøpe nye.
Og jeg har montert noe jeg har hatt liggende i to år men halvveis glemt og halvveis ikke trodd at jeg skulle greie å montere selv. Men det greide jeg jo. Eibach krengestager og justerbare lenkearmer. Diverse tutorials snakket om at det var så vanskelig å få den gamle stanga foran ut og den nye inn, men det glemmer man fort når man finner ut hvor sinnsykt godt lenkearmene sitter fast. Her ble flere bits knekt, en varmepistol lei av livet og en vinkelsliper flittig brukt.
Jeg har også montert Kansai tårnstag som har fester til brannmuren via en brakett som ikke er der på biler som ikke har tårnstag fra fabrikk. Det hadde ikke min bil. Det var jeg jo klar over, men jeg visste ikke hvor morsom den braketten var å montere. Kjempemorsom. Jeg brukte vel, tja, 6 timer? Enda så blankpolert og fin tårnstaga er får dere ikke noe bilde av den ennå, ettersom jeg ennå ikke har turt å spyle vann i motorrommet. Og jeg minner om at jeg kjøpte bilen i 2013.
Videre har jeg montert nytt eksosmanifold / grenrør (hva er riktig?). Det er en 4-1 variant uten katalysator fra I.L Motorsport i rustfritt stål. Det får dere heller ikke bilde av nå, men jeg kan love at det er blankt selv om resten av motorrommet ikke er det. Og det gjør at bilen kommer mer til sin rett, selv om den nok ikke går så mye bedre før jeg får tunet den. Jeg tør ikke si hvor lang tid jeg brukte på monteringen, men jeg er fornøyd med at jeg fikk det til på egenhånd og tipper det går mye raskere når jeg skal montere det samme på pappa sin bil.
Kan i hvert fall legge ved et par bilder av bilen i sin helhet.
Jeg har kjørt korketrekkeren i Langangen ...
... og jeg har parkert bilen bak en gul stolpe.