2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Demandred »

Har nylig hatt lille grønne inne på eu-kontroll og fikk 2'er-feil på for lang vandring på håndbrekk og dårlig bremseeffekt på bak-hjulene. Hva er enkleste måten å fikse dette på? Kan det være nok å bare ta av kalipperene og smøre opp glidepinnene for å få nok bremseeffekt? Hvordan korter man ned vandringen på håndbrekket? Må jeg fikle med justeringsskruen inne i kalipperen? Bilen er for øvrig en 1,6 99-modell NB.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Bubba »

Lang vandring og dårlig bremseeffekt henger nok sammen. Det første du bør prøve er å stramme den fremre wiren. Det sitter en lang sekskantet hylsemutter ved håndbrekket som brukes til å justere (og stramme) håndbrekket ...den kan være litt fomlete å komme til.

Hvis du sjelden bruker håndbrekket vil vandringen på håndbrekket øke i takt med slitasjen på bremseklossene. Håndbrekkmekanismen i kaliperne er laget slik at den strammes litt hver gang du drar til brekket.

Det er også mulig å justere ved kaliperne. Det ligger et utall "how to"-videoer av dette på YouTube.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by obi-one »

Jeg justerte akkurat nå ved bakre calipere, og det påvirker også i stor grad vandringen på håndbrekket, så jeg ville absolutt anbefale å justere bak ved bremsene først.

Veldig enkelt når man først har gjort det en gang, kjekt å gjøre hver gang man bytter hjul også. Ta av "dekslelbolten", stramme umbrakoskruen, så litt tilbake til hjulet går fritt igjen, sette på "dekselbolten". Job done.....

Se for eksempel
http://www.misterfixit.com/miatabrk.htm
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Stalfa »

Slik jeg skjønner det så skal det ikke være nødvendig å justere på kalipperen dersom den automatiske strammingen fungerer.

Derfor ville jeg først ha testet å stramme ved brekket for å se om den automatiske strammingen fungerer og det bare er vajeren (eller noe annet) som har strukket seg.

:)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Demandred »

Tusen takk for gode tips, folkens!!
Jeg har vært litt lat i det siste og har derfor ikke fått lagt om til sommerdekk enda. Når jeg får rotet meg til å legge om dekk så tar jeg nok en titt på justeringsskruen på kalipperen samtidig når jeg først har bilen oppe og dekket av. Kanskje jeg til og med er litt råflott og prøver å smøre opp noen glidepinner i tillegg :)
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Miatapowers »

Ikke rør kabelen før du har strammet bak er mitt forslag, mangen justere waiere først, noe så irritere meg etterpå når eg får spørsmål om hjelp, om det ikke er rett på kaliper eller trommel, og du strammer waier, så blir gjerne waieren for kort og går ikke tilbake nok til strammern fungere optimalt, pluss de vil gjerne henge litt på bremser, auto strammerne er ikke gode nok, og bør manuelt stramme innimellom, eg gjør det gjerne ett par ganger i året for eg vil ha det slik eg føler er ifra fabrikk, sikkert godt nok om du ikke er plaget av noe eg er da men,, Om du har dårlig bremseeffekt så er eg redd det er mer en å stramme, for bremsene skal fungere utmerket uten at handbrekket er justert engang, muligens glidere så sitter, eller stempler.. pluss justering etterpå når alt er ok,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Stalfa »

Miatapowers wrote: 20 May 2019, 12:48går ikke tilbake nok til strammern fungere optimalt
Viktig poeng.
Armene på kaliper må gå helt i ytterstilling for at den automatiske strammingen skal fungere....har jeg lest. :p
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by Demandred »

Har justert håndbrekket med justeringsskruen på kalipperne samt skruen på selve håndbrekket inne i bilen. Dette funket meget bra og ble godkjent, men effekten på bremsene var fortsatt ikke bra. Derfor måtte jeg demontere bremsene bak og ha på litt kobberpasta på glideflatene på selve klossene samt at jeg hadde på grease på glidepinnene på kalipperne. Ørlite kronglete å få det isammen igjen, men ikke noe verre enn at det gikk med litt banning i hodet og knurring. Når jeg skulle demontere så skrudde jeg bare ut justeringsskruen på kalipperne uten å røre justeringsskruen inne i bilen. Ved nyjustering av håndbrekket så fulgte jeg samme prosedyre som sist med først å justere med skruen på kalipperne, for deretter å justere vandringen på hendelen med skruen inne i bilen. Eneste problemet nå er at etter hvert som jeg skrudde så kom det en metallpinne opp fra skruen inne i bilen. Regner med at dette er en eller annen del som sitter festet til vaieren som går bak og ut til håndbrekkarmene på kalipperne, men hvordan får jeg den til å "bli borte igjen" inn i skruen? Må jeg fysisk skru den ut igjen og trekke den ut med en tang for så å feste den på nytt på armene på kalipperne? Eller har det ingen betydning utenom at det blir litt mer kronglete å evt måtte stramme vandringen på håndbrekket en gang til?
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 2'er feil på håndbrekk og svak bremseeffekt bak.

Post by obi-one »

Det som "kommer opp" i midten av justeringsskruen er den gjengede enden av håndbrekkvaieren, som justeringsmutteren "trekker i" når du justerer inne ved brekkhåndtaket.

Jeg ville anbefale å justere denne helt ned igjen (så armene bak ved bremsecaliperene går helt tilbake, det kan hende disse må "hjelpes" med litt håndmakt), deretter justere inni bakbremscaliperene med umbrakoskruen først stramt, så 1/3 turn tilbake, begge sider, så "sette bremsene" med bruk av pedalen, så helt til slutt stramme brekkvaieren igjen inne ved brekkhåndtaket, jeg tror du vil oppleve at det plutselig ikke er så mye å justere på lenger, og at det ikke er noe problem at det "kommer noe opp i midten" på justeringsskruen.
Post Reply