RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Har i vinter slitt litt med "høy luftfuktighet" i kupéen som har gitt mye innvendig dugg - har måttet fjerne is fra frontruten innvendig.
Og jeg oppdaget mye mugg i bilen under og bak setene i vår da jeg tok vårrengjøringen. Og teppet under setene var fuktig. Tenkte dette kanskje skyldtes kondens i vinter og fjernet muggen med støvsuger og fikk tørket opp kupéen i aprilvarmen.

Nå hadde vi noen skikkelig regnskyller igjen - og da oppdager jeg det rett og slett er vandammer i dørken under setet på førersiden. Det kommer mer vann på førersiden siden bilen står parkert med litt helling mot førersiden.
Litt googling ga treff på forum.miata.net der andre RF-eiere har opplevd det samme.

Burde jeg kjørt dette som garantisak mot Mazda Norge? Muggen er jo neppe 100% borte...
Det er jo klin umulig å rense dette "drainage" systemet uten å krype inn under bilen og demontere ting & tang.
Dette burde vært en del av den årlige servicen.

Legger ved litt bilder både fra muggen som var der før jeg fikk fjernet dette - og vannet som var samlet der i dag.
Og til slutt et lite bilde som viser dreneringssystemet fra bakruten og videre nedover inn i "det ukjente".
Svinger innom min lokale Mazda-forhandler i morgen og tar en prat med dem.
Mugg bak førersetet i april
Mugg bak førersetet i april
Mugg foran førersetet i april
Mugg foran førersetet i april
Vannet som var der i dag (juni)
Vannet som var der i dag (juni)
Kjører man taket halveis opp/ned kan man se følgende:
Bilde fra forum.miata.net som viser øverste del av dreneringssystemet
Bilde fra forum.miata.net som viser øverste del av dreneringssystemet
Forklaring til dreneringssystemet fra taket på RF:
1 - Utvendig dreneringshull nede i hjørnet på bakvindu (ett på hver side)
2 - Rør fra dreneringshullet og inn til koblingen 3) og gummirøret der.
3 - Vannet ledes via en kobling til et gummirør som leder vannet nedover til 4)
4 - gummislangen stikker litt nedi her - og herfra er det ikke mulig å observere noe mer.

Ifølge innlegget på forum.miata.net kan det demonteres noe under bilen og deretter kan man visstnok pirke det som tetter igjen ut med en liten nebbtang.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Stalfa »

Jeg er spent på å høre hva Mazda sier og har tenkt å gjøre med saken.
Slikt skal ikke skje på en kliss ny bil.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Var akkurat innom forhandler. De hadde ikke tid til å se på saken før kanskje på 2-årsservicen som jeg har time for 25.06. Neste mulighet var i slutten av juli. jeg krevde at de måtte få rensket ut rusk&rask som ligger i «nedre dreneringsområde» samt få tørket opp teppene i bilen og ta ut setene slik at all mugg kan fjernes skikkelig. De tvilte på at de fikk gjort alt dette på juniservice, så det blir nok en tur innom verkstedet i juli for få gjort muggfjerning og tørking av tepper/bunn skikkelig. Gjelder begge sider på bilen. Har et trekk jeg får trekke over bilen når det meldes regn fremover. Absolutt krav til neste bolig blir garasje...
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Stalfa »

Det var slett service.
Hvor langt er det til neste Mazda forhandler?



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Øivindx
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 16 Oct 2015, 23:48
Medlemsnummer: 1355
Location: Oslo
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Øivindx »

Hmmm.
Interessante bilder, men slik skal det ikke være på en ny bil. Feilen må finnes og muggen må bort. Er du medlem av NAF e.l.? Vet ikke om det er noe hjelp å kontakte Mazda sentralt ?
Kjør på - lykke til!
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
User avatar
Thomas Ericsson
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 113
Joined: 29 Jan 2013, 16:04
Location: Halmstad, Sweden
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Thomas Ericsson »

Stå på dig!
Det här skall de lösa!
Dåligt(?)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by vidarlavoll »

Er bilen tectylert/understellsbehandlet? Var nevnt på face at Mazda kaller tilbake ND’er pga tett drening pga tectyl...
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Har sendt en epost til Mazda Norge og min lokale Mazda-forhandler nå. Bilen ble tectylbehandlet i regi av Mazda Norge da kom fra fabrikken og til Norge. Dette er vanlig for alle Mazda som selges ny i Norge husker jeg selgeren opplyste meg om. Og at dette foregikk i Drammen før bilene ble transportert videre med trailer. Mistenker at det er denne tectylbehandlingen som har tettet de nedre dreneringshullene der vannet skal renne ut. Håper Mazda Norge svarer om ikke så altfor lenge
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Hentet bilen fra 2-års-service i dag. De hadde da rengjort dreneringen. Spurte hva som var årsaken, og fikk til svar at det nok var tectylbehandlingen den fikk fra MazdaNoge som nybil som hadde tettet dreneringen. Siden bilen sto utenfor verkstedet siden jeg leverte bilen i går var dørken full av vann igjen da det regnet heftig i natt. Det måtte jeg selv tørke opp med den fuktabsorberende kluten jeg har kjøpt meg for dette formålet. Synes verkstedet kunne tørket opp... Har fått time 17.juli for «tørking». Sa at jeg forlangte rensing eller bytte av teppene siden det er mugg i dem. Og til slutt kunne de fortelle at bremseklossene foran var slitt ned til et par millimeter igjen og burde byttes asap. Biler jeg har hatt tidligere og har nå (Ford, Honda, Audi og Volvo) har slikt blitt byttet på service siden det er nødvendig, og selvfølgelig lagt på prisen. Nå må jeg selv skifte bremseklosser siden jeg drar mot sommerturen i morgen tidlig og ingen verksteder har mulighet til å bytte bremseklossene på kort varsel. Synd at neste Mazdaforhandler er så langt unna. Service og oppfølgning fra lokal mazdaforhandler Sande Auto synes jeg er dårlige greier. Kjipt å måtte «stå på krava» og føle at Mazdaforhandleren ikke jobber for kundene sine. Kommer til å sende en oppdatering til Mazda Norge på dette og kreve at de tar tak i «dreneringssaken» ihvertfall. Kanskje jeg skal kontakte NAF først som sist.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by 2re »

Dette høres ikke ut forhandlerservice som Mazda Motor Norge ønsker at det skal være. Tipper at de vil være glad for beskjed. Jeg har aldri opplevd sånt hos noen av de 3 forhandlerne jeg har vært i kontakt med, eller andre jeg vet om. Hvilken vei kjører du?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Sender en oppdatering på saken til Mazda Norge om ikke ting ordnes slik jeg ønsker. Rensing av tepper slik at all mugg fjernes er minstekravet mitt. Har fått byttet bremseklossene jeg kjøpte hos Sande Auto nå i kveld. En bekjent som er mekaniker hjalp meg - og det gikk greit. Fikk også fjernet litt rust og smurt opp, så nå skal forbremsene være i tipptopp stand. Drar via Kvinnherad til Hjelmeland i morgen. Og videre derfra til Spangereid torsdag.
These users thanked the author MalaRF for the post:
Stalfa
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Stalfa »

MalaRF wrote: 26 Jun 2019, 00:22 Sender en oppdatering på saken til Mazda Norge om ikke ting ordnes slik jeg ønsker. Rensing av tepper slik at all mugg fjernes er minstekravet mitt
Hvordan går det her, får du respons?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

Stalfa wrote: 09 Jul 2019, 07:08
MalaRF wrote: 26 Jun 2019, 00:22 Sender en oppdatering på saken til Mazda Norge om ikke ting ordnes slik jeg ønsker. Rensing av tepper slik at all mugg fjernes er minstekravet mitt
Hvordan går det her, får du respons?
Fikk en hyggelig telefonsamtale fra Sande Auto mens jeg var på ferie om at de vil bytte teppene i bilen mens bilen er inne til tørking. Det skjer i august siden det var litt leveringstid på teppene. Ikke umulig at den lille samtalen jeg hadde med salgssjefen for Mazda Norge på sommertreffet hadde sin misjon.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by Stalfa »

MalaRF wrote: 17 Jul 2019, 12:43 lille samtalen jeg hadde med salgssjefen for Mazda Norge på sommertreffet hadde sin misjon.
Trist at det må til.
Hyggelig at det ordner seg.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: RF takdrenering leder regnvann inn i kupéen

Post by MalaRF »

En lykkelig slutt. Hentet bilen fra service i dag. Fikk nye tepper og de fikset en manglende klips til bremseklossene som var glemt da bremseklossene ble byttet på privaten. Hyggelig stemning og intet å betale. Den manglende klipsen førte til en metallisk klunkelyd når bremseklossene bevegde seg litt vertikalt ved kjøring på ujevn asfalt.
These users thanked the author MalaRF for the post (total 2):
AndersDavid
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Post Reply