Ønsket meg et 1 kg brannslukkerapparat til jul. Fikk to. Det ene har jeg montert i nr 2 bilen. Det andre har jeg tenkt å montere i Miataen. Men hvor? Det er ikke så mange egnede steder. I tillegg bør det være lett tilgjengelig, noe som tilsier montering inni bilen. Er gulvet foran passasjersetet mulig?
Noen som har montert slik i bilen? Erfaringer ønskes.
Geir
Brannslukker, håndapparat, montering av
Moderator: Styremedlemmer
- Geir_Bossum
- Mx5-miata Styret
- Medlemsnummer: 4
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Er nok litt lite med 2 også, har vert med på å prøve å slukke brann i motorommet, det var bare til å gi opp, nei bedre med en meget bra forsikring då... 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
kommer jo ann på størrelsen på brannen det.. var ikke no behov for no 2kg eller kg for å slukke brannen under panseret mitt.. men det var jo også en liten flamme bare... var en miniatyrisk sprøyt som skulle til bare.. (men nok drittarbeid å få reint igjen).. etter det gikk jeg til innkjøp av to stk firefighter som blant annet be-4-you selger.. blir nok å montere en foran hver stol, de tar jo minimalt med plass
skulle jeg hatt en stor hadde jeg vurdert mellom setene i hattehylla. da er den enkel å få tak i for andre også.. (om du er litt ute av spill inni bilen etter en spell f.eks)
men prøv å ikke bruk pulver apparatet dersom det er mulig, det er ett helvete å få reint, ruster som F og kommer seg inn over alt.. minimum arbeid er å ta ut motoren og alt i motorommet etterpå... er nok bedre med en kullsyreapparat da gitt.. men virker ikke like lett å få tak i... ?

men prøv å ikke bruk pulver apparatet dersom det er mulig, det er ett helvete å få reint, ruster som F og kommer seg inn over alt.. minimum arbeid er å ta ut motoren og alt i motorommet etterpå... er nok bedre med en kullsyreapparat da gitt.. men virker ikke like lett å få tak i... ?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- JohnBGoode
- 1000 RPM
Kullsyreapparat (co2) er meningsløst i bil.. Co2 er beregnet på branner f.eks. på kjøkken (i gryte med fett, olje ol.) og kveler brannen ved å fjerne tilgangen på oksygen. Co2 er tyngre enn luft og fortrenger oksygenet i gryta.. Mao. vil denne gassen bare renne ned gjennom motorrommet og forsvinne uten å gjøre jobben. Pulver er tingen i bil, men er som sagt noe svineri å fjerne etterpå. Forsikringsselskapene opererer med en kostnad på etterarbeid til ca 10000 kr. pr. kg pulver ved bruk i bygninger.. Skulle man ha betalt Mazda for denne jobben vil nok dette tallet bli puslete.... 

91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ 
94 Laguna Blue Metallic 1,8

94 Laguna Blue Metallic 1,8

-
har 2kg halon slukker (ikke c02, ikke pulver, ikke skum ) montert på gulvet foran passasjer setet. eneste fornuftige stedet jeg fant hvor jeg klarer å få tak i det kjapt om det skulle skje noe... jeg har tatt harryløsningen med å lage fester igjennom gulvet, men har forsterket under. og prøvd å gjøre det litt ordentlig..
Tips til de som skal montere apparat men ikke vil borre hull i gulvet.
Jeg brukte noen beslag jeg hadde liggende fra biltema og laget noen "fester" fra boltene til passasjerstolen:

Legg merke til de sexy biltemaklistremerkene som fortsatt sitter på.
Jeg brukte 10 min. på å bøye til de brakettene med rørtang og vold. Med en skrutvinge og tålmodighet kunne man vel laget dette litt penere

Sitter som juling.
Håper jeg alldir får bruk for den (på min egen bil)
Jeg brukte noen beslag jeg hadde liggende fra biltema og laget noen "fester" fra boltene til passasjerstolen:

Legg merke til de sexy biltemaklistremerkene som fortsatt sitter på.
Jeg brukte 10 min. på å bøye til de brakettene med rørtang og vold. Med en skrutvinge og tålmodighet kunne man vel laget dette litt penere

Sitter som juling.
Håper jeg alldir får bruk for den (på min egen bil)