Hovedbremsesylinder til NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
yrre
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2015, 23:24
Location: oslo
Status: Offline

Hovedbremsesylinder til NB

Post by yrre »

Hei, jeg er på jakt etter litt informasjon vedrørende størrelsen på Hovedbremsesylinderen (master cylinder) til NB, og spesielt til NB med sportsbremser. Er det noen som vet eller kan sjekke om hovedsylinderen er 15/16"? Størrelsen skal stå stemplet på sylinderen rett under bremsevæskebeholderen.

Videre lurer jeg på om noen sitter på noe informasjon vedrørende "Boost Ratio-en" til bremsekraftforsterkeren til NB?
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hovedbremsesylinder til NB

Post by Bubba »

Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
yrre
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2015, 23:24
Location: oslo
Status: Offline

Re: Hovedbremsesylinder til NB

Post by yrre »

Jeg har lest tråden du linket til flere ganger, men jeg er usikker på om de Amerikanske og Europeiske bilene ble levert med de samme bremsekraft forsterkere da de europeiske bilene har flere og forskjellige delenummere. Jeg er rimelig sikker på at de bruker den samme hovedsylinderen, men jeg er ikke 100% da amerikanerene blant annet fikk leveret NB med sportsbremser uten ABS, noe jeg ikke tror ble leverte Norge/ Europa? Samt at Europeerne fikk levert 1.6 med sportsbremser?

Miata-ene kom med fire forskjellige bremsekraftforsterkere og to forskjellige hovedsylindre.
A: 1990-2000. Ligner på den senere typen bremsekraftforsterker, men tappen som går inn i hovedsylinderen er lengre og vakuumnippelen er 90 grader.
B: 2001-2005. ligner på 90-00 men har lengre tapp/ pushrod og 45 grader vakuumnippel. Ble levert til biler med sportsbremser uten ABS
C: 2001-2005. Omtrent dobbelt så tykk som de andre. Ble levert til biler med sportsbremser og ABS.

- Hovedsylinder 1990-2000 - 7/8"
- Hovedsylinder 2001-2005 - 15/16"

Alle NB-ene med sportsbremser jeg har kommet over i Norge har ABS, men ut i fra bildene ser det ikke ut som om disse ble levert med den tykke typen som de amerikanske ble levert med. På bilder kan det se ut som de europeiske bilene med sportsbremser ble levert med den samme bremsekraftforsterkeren som de amerikanske uten ABS med sportsbremser, men dette er jeg ikke sikker på da de har forskjellige delenummer. Kanskje noen har noe mer info rundt dette?
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hovedbremsesylinder til NB

Post by Bubba »

Etter krav fra en av kontrollørene til Vegvesenet satt jeg inn en 15/16 hovedsylinder i min 1997-modell NA 1,8 fordi den skulle matche sportbremsene jeg hadde oppgradert til.

Jeg mener å huske at hovedsylinderen ikke passet rett på. Stangen fra bremsepedalen til hovedsylinderen hadde en annen lengde fordi det de forskjellige vakuumklokkene har forskjellig tykkelse. Jeg hadde heldigvis deler fra en 2001 NB liggende (ikke sport), og jeg fikk det i orden ...men jeg husker ikke om jeg byttet vakuumklokken eller stangen fra pedalen.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply