Hei
Fikk en anmerkning på PKK om lekkasje på tannstang. Har nettopp skiftet og fylt på ny servo-olje. Det drypper litt fra en av slangekoblingen som går til tannstanga. Jeg lurer på om det mangler o-ringer? Har lagt ved 2 bilder som viser slangen og inngangen der den skal monteres.
Finner ingen gode detaljtegninger som kan hjelpe meg.
Jeg kunne trengt hjelp ASAP, da jeg ønsker å få bilen på vegen så snart det lar seg gjøre
Servolekkasje
Moderator: Styremedlemmer
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Servolekkasje
Det andre bildet viser at det skal tette ved hjelp av en kon.
Mutteren presser da denne konen ned på motstående kon i tannstanga.
Er det skader på konen? Skraper, merker fra noe som har blitt klemt mellom?
I tilfelle ikkje, rensk godt begge sider og stram til. (ikkje overdriv, men stramt)
Ofte kan det være nok å bare stramme litt ekstra visst det lekker på denne type kobling.
Blir det værre visst du gjør det, så er det ødelagt og må lages ny kon. Røret er mykest her, og vil/skal forme siste rest mot tannstangen ved stramming.
Alternativt er jo å droppe servoen.
PS!
Samme som bremserør mtp. kon tetting.
Mutteren presser da denne konen ned på motstående kon i tannstanga.
Er det skader på konen? Skraper, merker fra noe som har blitt klemt mellom?
I tilfelle ikkje, rensk godt begge sider og stram til. (ikkje overdriv, men stramt)
Ofte kan det være nok å bare stramme litt ekstra visst det lekker på denne type kobling.
Blir det værre visst du gjør det, så er det ødelagt og må lages ny kon. Røret er mykest her, og vil/skal forme siste rest mot tannstangen ved stramming.
Alternativt er jo å droppe servoen.
PS!
Samme som bremserør mtp. kon tetting.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Servolekkasje
Takk for svar! Jeg oppsøkte lokal Mazda forhandler i Haugesund i dag morges. Fikk bekreftet at det ikke skulle være pakning her, og det var det viktigste for meg å vite. Jeg har nok vært litt for forsiktig med strammingen tror jeg. Skal sjekke selve konen for sikkerhetsskyld. Ikke den letteste plassen å komme til med riktig verktøy når du er avhengig av å krabbe under bilen.
Har tenkt på å droppe servoen, som du foreslår, men avventer foreløpig...
Har tenkt på å droppe servoen, som du foreslår, men avventer foreløpig...