Understellsbehandling

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
JRS
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 26 Mar 2021, 09:27
Status: Offline

Understellsbehandling

Post by JRS »

Hei folkens, jeg er ny i klubben og i forum generelt så vet ikke helt om jeg gjør dette riktig. Saken gjelder ytterligere understellsbehandling enn det som blir gjort på kaia i Drammen. Jeg får MX5'n en gang i juni og har kun bestilt den med sommerdekk siden det kun blir kjøring på sommerhalvåret. Hva mener dere jeg burde gjøre med tanke på understellsbehandling og hva er "best" av Mercasol/Techtyl?
mvh JRS
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Understellsbehandling

Post by MalaRF »

Tror ikke det trengs en ekstra antirustbehandling når den nettopp har fått en behandling.
Min 2017 ND RF fikk en ny behandling i 2021 - den kunne sikkert fått den et år eller to tidligere, den måtte sandblåses litt.
Jeg kjører bilen året rundt med salt på veiene i vinterhalvåret.
Mener det var Mercasol som ble brukt av Thorsen Antirust og at de brukte dette istedenfor Tectyl som ble brukt tidligere.
Vurderte Fluidfilm/Lanolinolje også, men både NAF, merkeverksted og bekjentskaper som skrur anbefalte å ikke bruke fluidfilm pga griseri for de som skal skru på bilen.
Vil tro en utelukkende sommerkjørt bil ikke trenger ny antirustbehandling på flere år.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Understellsbehandling

Post by obi-one »

Fordelen med et forum kontra Fjaseboka er at det er god hukommelse her inne.
Antirust behandling er jo mest aktuelt som tema for oss som har MX-5 med noen år på baken.

Et lite enkelt søk på forumet med søkeordet "antirust" kan gi deg mye nyttig å tygge på :-)

Velkommen i klubben!
These users thanked the author obi-one for the post:
Stalfa
JRS
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 26 Mar 2021, 09:27
Status: Offline

Re: Understellsbehandling

Post by JRS »

Takk for tips fra dere begge. Jeg skal søke opp antirust og se hva folk har skrevet der.
Post Reply