Hei!
Etter mange år har bilbasillen bitt meg igjen – og denne gangen ser det ut til å bli en Mazda MX-5 (antagelig av NB-generasjonen).
Jeg holder på å legge en plan for å kjøpe og eie en slik bil, og setter stor pris på alle innspill og råd: ting jeg har glemt, ting jeg er for optimistisk med, eller ting jeg burde tenke mer på. Jeg har tidligere eid og skrudd på en ’72 Triumph TR6 og en ’88 Golf GTI Mk2, så jeg er kjent med grunnleggende mekking.
Viktigste prioriteringer:
• Maksimal kjøreglede!
• Enkelt
• Lite rust
• Bilen må være skrubar for en hobby-mekaniker
• Pålitelig (i hvert fall sammenlignet med min gamle TR6).
• 99% av kjøring på vei, ingen ambisjoner om banekjøring.
• Manuell girkasse!
• Mekanisk solid (antar at noen deler er slitt og må byttes: pakninger, bøssinger, belter, osv)
• Bilen bør være mulig å holde i drift i 10-15 år til med akseptable innsats på vedlikehold (og bare sommerkjøring)
Ikke Prioriterte:
• Ikke interessert i en originalrestaurert utstillingsobjekt.
• Ikke interessert i unødvendig luksus/bling. (ingen massasje stoler, ryggkamerer, osv)
• Ingen dataskjerm!
Planen:
-->Bilen:
• Finne en rustfri eller lite rusten NB2 (budsjett ca. 110 000 kr)
• Helst nær Buskerud/Akershus-området (Kongsberg)
• Kjøp i løpet av neste år – eller før, hvis jeg finner en skikkelig god deal
-->Essensiell service (sikre at bilen er trygt og kjørbart, ca. 11 000 kr):
• Alle reimer
• Vannpumpe
• Radiator
• Tennplugger og plug-leads
• Bensinfilter
• Kjøleslanger og bensinslanger
• Olje og oljefilter
• Girolje og diffolje
• Lufting av bremser
• Bytte enklere pakninger og tetninger
-->Ting som skal fikses ved behov:
• Rustreparasjon (30 000 kr)
• motor- eller girkasseservice (ved behov) på verksted (30 000 kr)
• Ny kalesje (7 000 kr)
• Nav og hjullagre (4 000 kr)
• Motorfester
• Clutch (forhåpentligvis ikke med en gang)
• Overhaling av clutch master og slave sylinder
• Bremseoverhaling
-->Oppgraderinger første året (<40 000 kr):
• Oppfrisking av hjulopphengved behov (foringer, dempere, bøssinger, fjærer osv.)
• Rustbeskyttelse / tectylering
• Nye dekk
-->Videre planer:
• Full motoroverhaling
• Kanskje et mildt turbo-oppsett
Spørsmål til dere:
Er dette en rimelig plan (prisene er bare guesstimering)?
Er det noen deler dere absolutt ville anbefalt å bytte med en gang etter kjøp, dersom servicehistorikken er ukjent?
Er det greit å bruke after-market deler (Mekkonomen, AutoDoc, osv) istedenfor OEM?
Er det en årstid hvor man pleier å finne flere tilgjengelige biler eller bedre priser?
Meninger rundt biler som var tidligere importerte fra utlandet?
Hva kan man forvente av rust på en NB? Hvor mye rust er fortsatt håndterbart? Hva bør en grov estimat på en NB med lite rust være?
Tusen takk for all hjelp/innspill!
Beklager hvis dette var litt voldsomt... jeg er ingeniør.
Søker etter råd til plannlegging av innkjøp av brukte MX-5
Moderator: Styremedlemmer
-
- 0 RPM
- Status: Offline
Søker etter råd til plannlegging av innkjøp av brukte MX-5
- These users thanked the author the_real_st_lupo for the post (total 2):
- Stalfa • Trym N1290
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Re: Søker etter råd til plannlegging av innkjøp av brukte MX-5
Hei, og velkommen.
Noen små kommentarer, bare å spørr. Husk ingen spørsmål er for dumme.
Jeg vet ikke hvor kjent du er med mx5'er. Men det er tre ting du må være obs på ved kjøp rust, rust og rust.
NB oppfyller nok godt kriteriene blant dine viktigste prioriteringer.
Jeg tror det skal være mulig å finne en NB med lite rust til rundt 100k. Bare å holde øynene oppe. Men kan nok hende du må ut av ditt nærmeste nabolag for å finne en. Jeg anbefaler 1.8 versjonen uansett hva de med 1.6 sier.
Dersom budsjettet ditt for essensiell service er bare deler tror jeg du er i rett område.
Dersom planene er senere å tvangsmatet ville jeg ha gått for en alu-radiator med en gang.
Dersom motoren er sliten kan det være at det lønner seg å kjøpe en pent brukt fra f.eks. England fremfor å overhale noe som er utslitt.
Jeg synes planen din virker fornuftig. Utvalget i deler til bilene er enormt.
Det er helt greit å bruke after-market deler på mye, men noen deler vil man bruke orginale Mazda deler. Noen deler er overraskende billige fra Mazda, andre overraskende dyre.
Import fra utlandet er det ingenting i veien for.
Når det gjelder NB er vel "rammevangene" en klassiker. Sjekk dem. De er vist komplisert å fikse.
\\Stian
Noen små kommentarer, bare å spørr. Husk ingen spørsmål er for dumme.

Jeg vet ikke hvor kjent du er med mx5'er. Men det er tre ting du må være obs på ved kjøp rust, rust og rust.
NB oppfyller nok godt kriteriene blant dine viktigste prioriteringer.
Jeg tror det skal være mulig å finne en NB med lite rust til rundt 100k. Bare å holde øynene oppe. Men kan nok hende du må ut av ditt nærmeste nabolag for å finne en. Jeg anbefaler 1.8 versjonen uansett hva de med 1.6 sier.

Dersom budsjettet ditt for essensiell service er bare deler tror jeg du er i rett område.
Dersom planene er senere å tvangsmatet ville jeg ha gått for en alu-radiator med en gang.
Dersom motoren er sliten kan det være at det lønner seg å kjøpe en pent brukt fra f.eks. England fremfor å overhale noe som er utslitt.
Jeg synes planen din virker fornuftig. Utvalget i deler til bilene er enormt.
Det er helt greit å bruke after-market deler på mye, men noen deler vil man bruke orginale Mazda deler. Noen deler er overraskende billige fra Mazda, andre overraskende dyre.

Import fra utlandet er det ingenting i veien for.
Når det gjelder NB er vel "rammevangene" en klassiker. Sjekk dem. De er vist komplisert å fikse.
\\Stian
- These users thanked the author Stalfa for the post (total 2):
- Trym N1290 • the_real_st_lupo
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
-
- 0 RPM
Re: Søker etter råd til plannlegging av innkjøp av brukte MX-5
Takk for info! Jeg har hørte om rust på mx-5'n og det er grunn til prioritering av lite rust i utgangs punkt og å ta kontroll og hold kontroll på rust fra tidlig av.
Jeg forstår at det er flere sterke meninger rundt motor størrelse. Jeg har sett litt på TheCarPassionChannel og FlyinMiata på youtube og det ser ut som det er uendelig muligheter til oppgradering.
Jeg forstår at det er flere sterke meninger rundt motor størrelse. Jeg har sett litt på TheCarPassionChannel og FlyinMiata på youtube og det ser ut som det er uendelig muligheter til oppgradering.
- These users thanked the author the_real_st_lupo for the post:
- Stalfa
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
motorstørrelser
Viktig å huske at tradisjonelt sett har oppgradering/forbedringer kommet fra amerikanske firmaer.
Så vidt jeg vet så har ikke den "lille motoren" for NB, NC og ND vært for salg i usa. Så all oppgraderinger derifra er for på den "store motoren".
Den kattepinen er det mange med den "lille motoren" havnet i.
Når det er sagt så har det SPS Motorsport kommet på markedet i løpet av de siste 10 årene og bygd seg opp som en seriøs aktør. De har mye snacks for bilene våre, deriblant trim med tuv godkjenninger.
Dersom du strekker budsjettet en del er det til salgs en del biler på mobile.de ferdig med tvangsmating og tuv godkjenning. Totalprisen er ofte ikke så ille, men du må betale alt i en smell vs å dele det opp over flere år når man oppgraderer egen bil.
Så vidt jeg vet så har ikke den "lille motoren" for NB, NC og ND vært for salg i usa. Så all oppgraderinger derifra er for på den "store motoren".
Den kattepinen er det mange med den "lille motoren" havnet i.
Når det er sagt så har det SPS Motorsport kommet på markedet i løpet av de siste 10 årene og bygd seg opp som en seriøs aktør. De har mye snacks for bilene våre, deriblant trim med tuv godkjenninger.
Dersom du strekker budsjettet en del er det til salgs en del biler på mobile.de ferdig med tvangsmating og tuv godkjenning. Totalprisen er ofte ikke så ille, men du må betale alt i en smell vs å dele det opp over flere år når man oppgraderer egen bil.
- These users thanked the author Stalfa for the post (total 3):
- Hauk • the_real_st_lupo • Brett
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.