Back to basics (Turbo --> N/A)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Back to basics (Turbo --> N/A)

Post by arildh »

I forbindelse med en eksoslekasje ble det til at jeg midlertidig fjernet turboen og satte tilbake N/A manifoilen. ( Tar EU-kontroll i samme slengen...)

Jeg kjører da for tiden med et noe sjeldent oppsett: N/A 1.8 l, 550cc dyser og Link ECU og INTERCOOLER 8)
Og den går faktis ganske bra.
Det er lenge siden jeg kjørte uten turbo men jeg mener den har en del ekstra pulver nå, og det er med cat og standard eksos.
Brukte litt av gårsdagen til å tune N/A mappet på Linken og det fungerer som en drøm.
Som en ekstra bonus får man dobbelt så bra resolusjon på MAP verdiene iom. at den fordeler alle 6 radene på atmosfærisk trykk og ikke reserverer de 3 siste til overlading.
Det er også veldig kurrant å kunne autotune med gassen i bånn.
Det hadde vært gøy å se hva man kunne plukket ut av motoren med andre headers og eksos og tuning av tenning og A/F.
+20 hp kanskje ?
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Hehehe... Velkommen i klubben. ;)

Jeg også har fjærnet (defekt) turbo'n min for en stund siden nå, og siden jeg ikka har kjørt så mye mx5 uten overladding syns jeg den er veldig trist å kjøre nå... Beklager til alle dere som kjører org. men jeg har jo gått fra en 200sx til en turbo mazda og har blitt vant til litt ekstra futt kan man si. :)

Oppsettet mitt nå er 1,6 N/A med 440dyser, org. grenrør, Jackson Racing CAI, LINK ECU og uten IC. (står bare til pynt i grillen)

Neste uke tar jeg nok turen bort til biltilsynet for å forhøre meg litt om montering og godkjenning av turbo. Er nok like greit å gjøre det mens turboen er fjernet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
t_huseby ---> Redrider
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

Arildh, gjør du dette annet hvert år da, med hensyn til EU-kontrollen :?: eller planer om godkjenning!

t_huseby, fra 200SX til turbo MX-5, fornuftig, var det drømmen om en roadster :)
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Njesh... må vel få godkjent dette snart. Ikke fordi det er så mye jobb å ta det av men mer hva som skjer mht. forsikring i fall jeg skulle smelle med ikke godkjente varer under panseret.
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

HansBRG98 wrote: t_huseby, fra 200SX til turbo MX-5, fornuftig, var det drømmen om en roadster :)
Tja.... Drømmen ble til etter at jeg prøvde brutters miata med nymontert greddy turbo. Da var det gjort... hehehe.
t_huseby ---> Redrider
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Til dere som kjører med store dyser med link og uten turbo, hvordan er bensin forbruket nå, bare tenkte at man kan jo tune en bil bra med dette oppsettet,, man får vel opptimale verdier over heile registeret,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg driver å måler forbruket på en tank nå. Er litt spent selv.
Tror det blir en del da jeg tyner bilen max for tiden for å kompensere for 100 hk mindre...
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Litt spennende dette, kanskje det lønner seg for oss som vil ha mer power som ikkje orker alt med godkjenning, kan kjøpe en link og skikkelige grenrør, for å få ut så man kan vera fornøyd en stund. og blir man lei, så er det jo bare å ta steget for turbo eller kompressor, for da er jo alt på plass allerede. kan man feks bruke slike spjeld innsug med link, slike som ser ut som doble forgassere..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Jeg har bare lastet frem oppsett for 1,6 N/A 440 uten å ha utført no auto-tuning, så forbruket ligger rundt liter'n (kanskje litt over) på mila uten at jeg har målt dette nøyaktig. Bare fyller for 200 og kjører omtrent 20 mil.
Dette er da ved blandet kjøring...

Å ja.... Det putrer og smeller i eksosen, spes ved motorbrems. Også er den ur-kødden å starte når det er kaldt om morgenen. (+8,5*c)
t_huseby ---> Redrider
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

montere link for å hente noen få hester som na motor , uten planer om overlading er poengløst mener jeg. er mye penger for noe som fortsatt går som en dass
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Man kan jo faktisk få endel ut med dette, men man må ha skikkeligt grenrør og luftfilter og eventuelt slike spjeld innsug, har sett mx-5 med over 140 hk i 1,6 uten turbo og 170 på en 1,8 uten turbo, og dette holder en stund i en mx-5 og kan sikkert få bedre utnytte av brennstoff til motoren. og en link er da ikkje så utrolig mye dyrere enn en chip, som ikkje hjelper så mye, og som man ikkje lett kan oppgradere til høytrykksmotor, ikkje alle som klarer å få bilen godkjent med turbo, og som ikkje er så populære blandt de med sort dress med refleks på..hadde eg montert turbo, så tror eg hadde blitt stoppet ved første annledning, treffer eg politiet nå, så er det ofte de snur og kommer etter meg for å ta en hyggelig prat, når man kjører mx-5 så blir man ofte ett blikkfang,
Post Reply