Jeg har et problem som sikkert er ganske simpelt for noen, men for tomsinger (som meg) er dette ikke helt lett. Det har seg nemlig sånn at alle lye inni bilen har gått, det har også de kjørelysene som man skal bruke på dag tid, med dagslys mener jeg de lysene som lyser når man velger å ikke vippe opp hovedlysene. (håper dere skjønner hva tomsingen mener)
Håper det er noen som kan hjelpe meg, har allerede sjekket sikkringene(sånn halvveis i alle fall, sjekket ikke etter korrosjon bak sikringene)
Tusen takk for hjelpen. Jeg har forresten en 1991 miata.
invendig lys...
Moderator: Styremedlemmer
Teknisk
"Room"-sikringen går på kupelys og "radio" ledningen - 10A nederst og nærmest deg i sikr. boksen når du stikker hodet under/bak åpneren til panseret (står på lokket..).
Mulig noen har rappet strøm til "kjørelysa" dine fra denne kursen? Mener du ekstralys nede i fanger, eller de vanlige parklysa forresten?
El-skjemaer på bilen din finner du her : http://www.madracki.com/miata/wiring.html
Det første å sjekke er egentlig kablinga til anlegget..
Jeg fant en ekstra pluss som var dradd fra batteriet, skjøtet på tre steder.. ene stedet var under matta på passajersida, skjøtt med snurr+teip, kommet inn fukt og eiret mot karosseriet (jord).
Mem/standby på anlegget gikk på "+" fra room-sikringen, og når anlegget ble slått på, røk denne.
+ fra "room" gikk da mot den skjøtte kabelen fra batteriet (som hadde 30A sikring), og ble det svakeste leddet i "kretsen"..
...tullekabling!
Napp ut anlegget og sjekk kablinga der, deretter ekstralysa.
Hvis de vanlige parklysa er mørke, er det noe muffens..
*EDIT*
Er det vanlige parklysa som er mørke, GÅR det faktisk en leder fra "tail" (parklys : rød/svart) sikringen til DIN-pluggen (ofte fraværende) bak anlegget..
I tillegg skal du finne en leder fra sigarett-tenner (rød/blå) og room-sikringen (blå/rød) bak stereo'n..
Bruk kabelsko + en tang med moment og gjør det ordentlig mens du holder på.. Fort gjort at én kordel fra ledningen finner veien utfra en sukkerbit eller teip og lager f***
Har du noe annet enn en 2 x 4 watt spiller, er det uansett greit å dra en 4-6 kvadrat leder direkte fra batteriet (husk egen sikring ved batteriet!) til anlegget. Kablingen i en mx5 er TYNN, og sikkert laget slik for å spare vekt
Legg også en egen "-" fra batteriet, eller like godt til en kabelsko på en av boltene til gummien rundt girspaken (bør mulig byttes likevel?) eller annet høvelig sted
Husk å isolere de originale +'ene ordentlig, så de ikke kommer borti noe senere, eller kommer i klem når du trykker anlegget på plass igjen..
Lykke til!
Mulig noen har rappet strøm til "kjørelysa" dine fra denne kursen? Mener du ekstralys nede i fanger, eller de vanlige parklysa forresten?
El-skjemaer på bilen din finner du her : http://www.madracki.com/miata/wiring.html
Det første å sjekke er egentlig kablinga til anlegget..
Jeg fant en ekstra pluss som var dradd fra batteriet, skjøtet på tre steder.. ene stedet var under matta på passajersida, skjøtt med snurr+teip, kommet inn fukt og eiret mot karosseriet (jord).
Mem/standby på anlegget gikk på "+" fra room-sikringen, og når anlegget ble slått på, røk denne.
+ fra "room" gikk da mot den skjøtte kabelen fra batteriet (som hadde 30A sikring), og ble det svakeste leddet i "kretsen"..
...tullekabling!
Napp ut anlegget og sjekk kablinga der, deretter ekstralysa.
Hvis de vanlige parklysa er mørke, er det noe muffens..
*EDIT*
Er det vanlige parklysa som er mørke, GÅR det faktisk en leder fra "tail" (parklys : rød/svart) sikringen til DIN-pluggen (ofte fraværende) bak anlegget..
I tillegg skal du finne en leder fra sigarett-tenner (rød/blå) og room-sikringen (blå/rød) bak stereo'n..
Bruk kabelsko + en tang med moment og gjør det ordentlig mens du holder på.. Fort gjort at én kordel fra ledningen finner veien utfra en sukkerbit eller teip og lager f***

Har du noe annet enn en 2 x 4 watt spiller, er det uansett greit å dra en 4-6 kvadrat leder direkte fra batteriet (husk egen sikring ved batteriet!) til anlegget. Kablingen i en mx5 er TYNN, og sikkert laget slik for å spare vekt

Legg også en egen "-" fra batteriet, eller like godt til en kabelsko på en av boltene til gummien rundt girspaken (bør mulig byttes likevel?) eller annet høvelig sted

Husk å isolere de originale +'ene ordentlig, så de ikke kommer borti noe senere, eller kommer i klem når du trykker anlegget på plass igjen..
Lykke til!