senkefjærer fra Eiker Motorshop om vinteren.....?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
rallyroger
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

senkefjærer fra Eiker Motorshop om vinteren.....?

Post by rallyroger »

Siden vinteren nærmer seg og jeg ikke har råd til coilovere før om leeenge har jeg bestillt senkefjærer fra Eiker Motorshop.....
Noen som har erfaringer med disse? skal senke 35mm, men hvor mye stivere blir den? ( hehehe....) Har jeg gjort et "bommert" kjøp eller går det å kjøre på disse noen måneder?
En annen pussig ting jeg opplever som noe fersk mx5 eier er en mengde artige kommentarer ang legning og yrke ( frisør... ) Noen med raske returkommentarer her ?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Re: Noen som har prøvd disse?

Post by EspenAndre »

rallyroger wrote: En annen pussig ting jeg opplever som noe fersk mx5 eier er en mengde artige kommentarer ang legning og yrke ( frisør... ) Noen med raske returkommentarer her ?
Skjer sjelden med meg... de fleste som sier sånt er veldig uvitende ang. biler generelt og har ofte en gammel sliten rusthaug selv (evt. ingen bil i det hele tatt)

Du kan seff. spørre om de vil holde følge med deg på en svingete vei.

Jeg har latt en kar prøve bilen min en gang, han ble mer enn imponert!
Spesielt over at en cab kan være så stiv... :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Hadde slike fjører på min mazda 626 senket ca masse bilen la seg på gummibufferne, resulterte i at eg kappet mine original fjører og satt på i steden, blei mye bedre, er disse av type b&g eller,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

Mazdafreaks wrote:Hadde slike fjører på min mazda 626 senket ca masse bilen la seg på gummibufferne, resulterte i at eg kappet mine original fjører og satt på i steden, blei mye bedre, er disse av type b&g eller,,
det negativet med å kappe fjerene er at førerkortet blir beslaglagt ved eventuell kontroll..
Tidligere bil: 1991 råskinn
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Hvordan oppdager de dette og vet at det er eg som har gjort dette, kan jo ha vert slik når eg kjøpte bilen og er uvitende, har faktisk eu godkjent biler med kappet fjører på biltilsynet,, ikkje noe problem så lenge fjørene sitter i sporet sitt, bedre med kappet enn dårligt senkesett.. Har aldri hørt om noen som mistet lappen pga dette, men vet om noen som mistet skiltene, men kun pga de tok for mye, da er det farligt,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Mazdafreaks wrote:Hvordan oppdager de dette og vet at det er eg som har gjort dette, kan jo ha vert slik når eg kjøpte bilen og er uvitende, har faktisk eu godkjent biler med kappet fjører på biltilsynet,, ikkje noe problem så lenge fjørene sitter i sporet sitt, bedre med kappet enn dårligt senkesett.. Har aldri hørt om noen som mistet lappen pga dette, men vet om noen som mistet skiltene, men kun pga de tok for mye, da er det farligt,,
"Tre førerkort ble inndratt på grunn av kjøring med farlige tekniske feil."

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article ... 9573479270
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Hmmm denne linken var det masse gale med bilene, da er det klart de må miste lappen kjører uten bremser og dekk som er for brei slik de subber,, men har noen hørt om noen som mistet lappen med moderat kapping av fjørene, dvs så det går ant å kjøre med den og ikkje senker mer enn feks ett senkesett ca 30-40mm, Problemet er vel at noen skal ha seg lowriderer og fjerner 3-4 ringer og resterene deler av fjørene subber dekk osv, bedre å fjerne fjørene då, blir like lav.. Man mister jo skiltene ved feks ett greddy turbokit også vel, er vel egentlig mer farlig dette, eller hva med supern som kommer i min bil..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Tror ikke det hjelper mye å påstå at bilen var sånn ved kjøp, for det er din oppgave å vite at bilen er i forskriftsmessig stand...

Det kommer seff. an på hvem man treffer på
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Hvordan vet man dette då, er jo ikkje så lett å se dette, når man har malt der vinkelslipern har kuttet, og bilen er jo like god å kjøre som med senkesett ofte bedre, Når man kjøper en bil så prøver man denne og kikker etter diverse feil, men man legger seg ikkje ned å teller ringer på fjørene, og ikkje vet man hvor mange ringer det skal vera heller.Men dette er ikkje noe man anbefaller noen å gjøre, men eg har valgt dette på noen gamle biler som eg har kjøpt billigt senkesett til, som har vert shitty å kjøre med.. kjøp heller fm kit, eg angrer ikkje ett sekund, bilen min er mye bedre i fartshumpene enn samboerns golf iv, golfen er ikkje senket ennå med originale hjul. den bunner, min ikkje.,. Kjøp ikkje det billigste, dette er viktigt å ha av kvalitet, mange velger billig senkesett for å få råd til mer annet tull som neon lys osv. Problemet med fm er vel at det er det samme som å kappe, de er jo ikkje godkjent.. så eg står likt ved en teknisk kontroll, som de med kappet..
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Hvis man er interressert nok så spør man om bilen er senket (om ikke man ser det selv) om selger sier ja, så spør man hvilket senkesett og om det er godkjent... osv.

Også får man det gjerne i kontrakten, om selger da har løyet så har han/hun et problem...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Vis forrige eiger feks kjøpte bilen slik og det ikkje er mulig å spore dette opp pga fjørene mangler lakk, lakk pleier å flasse på fjørene og denne skriften som står på fjørene er ramlet vekk, da har man ikkje så mye å gå etter, tror nok det er mange som kjører rundt med kappet fjører og er meget fornøyd, bedre med kappet enn dårlig senkesett, dårlige senkesett har ofte en dårlig tilpasset fjøring, de er mye lavere enn de skal vera er bløte og legger seg på buffere, som er skadelig for karosseri og understell farlig i svingene da de får slike bumpstops og begynner å hoppe, og man ødelegger bilen med at denne er grusom å kjøre med, mister kosen med bilkjøring, går nok greit på østlandet men på vestlandet der veistanden er endel kjipere, gjerne med masse kummelokk mitt i veien og er 10-12 cm høgere eller lavere enn veien,, da er det kjipt. Dette er min meining hva dere meiner vet ikkje eg, men eg har erfaring med begge deler på flere biler,, man bør ikkje kappe fjører, men lager man en custom bil en som ikkje alle andre holder på med så er det ikkje alltid det er ferdige sett med fjører, så hvorfor ikkje prøve, så lenge man vet hva man holder på med så går det greit...
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

er jo bare å kappe det. har kjørt ca 25-30000km i året de 4 årene jeg har hatt førerkort pga mye pendling. har aldri blitt stoppet i teknisk kontroll enda :mrgreen: eneste gangen jeg ble stoppet var for en mnd siden. fikk mye skryt av politiet for fin bil :lol:
Tidligere bil: 1991 råskinn
rallyroger
0 RPM
0 RPM

hmmm....

Post by rallyroger »

den diskusjonen her tok vel en litt annen retning en det jeg regnet med, men etter hva jeg skjønner så er det bare å sende de i retur og kappe mine originale?
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Re: hmmm....

Post by Vidar »

rallyroger wrote:den diskusjonen her tok vel en litt annen retning en det jeg regnet med, men etter hva jeg skjønner så er det bare å sende de i retur og kappe mine originale?
Vil nok ikke anbefale det nei...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Re: hmmm....

Post by Mazdafreaks »

rallyroger wrote:den diskusjonen her tok vel en litt annen retning en det jeg regnet med, men etter hva jeg skjønner så er det bare å sende de i retur og kappe mine originale?
Eg anbefalle heller ikkje å kappe de..
Post Reply