Skifte av register-reim
Moderator: Styremedlemmer
Skifte av register-reim
Har nettopp kjøpt meg en 1990 miata 1,6 men har ikke noe historikk på service på bilen. Den har rullet ca. 125.000 miles så jeg skifter i alle fall registerreim i tillegg til storservice. Er det noe jeg bør være obs på ved skifte av reim på denne modellen?
Gratulerer "Cosmo"!
Har nesten samme bilen selv, bekymrer meg ikke - men det ER en konstruksjonsfeil/ting som ikke er idiotsikker ang. tuppen på veiva vår.
Dette gjelder modeller fram til midten av -91
Her (og på miata.net/miata.se) finner du mye bra info, har du f.eks. en rar lyd etsted i bilen, kan du være sikker på noen et av disse stedene har hatt det samme og funnet ut/postet om det
Her er stort sett det du trenger å vite angående bytte av reim og denne feilen :
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Sikker på folk som har fått problemer med dette for korte kilesporet har slurvet med noe, kan mest tenke meg feil moment på remhjulsbolten.
Anbefaler å bytte bolten og rense gjengene iaf. så du er sikker på at momentet kommer på rett sted. Vær nøye med å få kilen samme vei inn som den er nå, og bytt vannpumpa mens du har reg.reima av (ligger bak reima).
Noen på miata.net anbefaler å bytte bolten i veiva hvert år.. skal IKKE være nødvendig vil jeg mene..
Anbefaler "mx5 enthusiast's workshop manual" - finner den på mx5parts.co.uk bl.a. og gjerne Haynes-boka for modellen også - hvis du har lyst å gjøre litt mer enn bare kjøre bilen ;o).
Mye godt lesestoff foran peisen i vinter der!
Og *PS!*
Noe jeg liker godt med mx5'en er at det er en "no interference"-motor, dvs. ryker registerreima stopper bare bilen.. ingen ventiler knuses, ingen stempel hakkes opp, ingen ventilspor i toppen eller toppen selv ødelegges!
På en eldre GTI må du påregne 25-35 laken på et verksted hvis reg.reima ryker - da er det mye knask som må byttes..
Da er det gjerne telling av km og måneder mellom hvert reimbytte for å ikke risikere noe sånt..
Har nesten samme bilen selv, bekymrer meg ikke - men det ER en konstruksjonsfeil/ting som ikke er idiotsikker ang. tuppen på veiva vår.
Dette gjelder modeller fram til midten av -91
Her (og på miata.net/miata.se) finner du mye bra info, har du f.eks. en rar lyd etsted i bilen, kan du være sikker på noen et av disse stedene har hatt det samme og funnet ut/postet om det

Her er stort sett det du trenger å vite angående bytte av reim og denne feilen :
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Sikker på folk som har fått problemer med dette for korte kilesporet har slurvet med noe, kan mest tenke meg feil moment på remhjulsbolten.
Anbefaler å bytte bolten og rense gjengene iaf. så du er sikker på at momentet kommer på rett sted. Vær nøye med å få kilen samme vei inn som den er nå, og bytt vannpumpa mens du har reg.reima av (ligger bak reima).
Noen på miata.net anbefaler å bytte bolten i veiva hvert år.. skal IKKE være nødvendig vil jeg mene..
Anbefaler "mx5 enthusiast's workshop manual" - finner den på mx5parts.co.uk bl.a. og gjerne Haynes-boka for modellen også - hvis du har lyst å gjøre litt mer enn bare kjøre bilen ;o).
Mye godt lesestoff foran peisen i vinter der!
Og *PS!*
Noe jeg liker godt med mx5'en er at det er en "no interference"-motor, dvs. ryker registerreima stopper bare bilen.. ingen ventiler knuses, ingen stempel hakkes opp, ingen ventilspor i toppen eller toppen selv ødelegges!
På en eldre GTI må du påregne 25-35 laken på et verksted hvis reg.reima ryker - da er det mye knask som må byttes..
Da er det gjerne telling av km og måneder mellom hvert reimbytte for å ikke risikere noe sånt..
Vel, vi har jo nå nettopp en på forumet her som er gjennom hele bøtteballetten med å ta av reg.reim for skifte av vannpumpe (se link under), og JEG fikk også dette rådet på Miata.net sist gang jeg fikk skiftet reg.reim. Grunnen er at når en først har tatt av reg.reim så er 80% av jobben gjort for å skifte pumpe, og ei pumpe varer tross alt ikke evig. Med tanke på årsmodellen din, så er det jo rimelig kjipt å oppleve at vannpumpa ryker neste sommer, slik at du må gjennom hele opplegget enda engang...stianboy wrote:hvorforjeg hørte med verkstedsjefen på mazdahuset han sa at de sjeldent skiftet vannpumpa!
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 06&start=0
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
.. og 190kr. for ei vannpumpe er jo ikke noe å stusse på.. http://www.store.partsdinosaur.com/page137.html
Koster vel minst det bare simmer'ne hos mazda, kjenner jeg de rett ;o)
Her er de til 18,- men har ingen erfaringer med disse delene/denne butikken.
1000-lapp for alle ventilløfterne var iaf. en grei pris, og de virker jo seriøse bare pga. utvalget!
Som du ser nederst er det annen dimensjon på veiv simmer'en på shortnose og longnose.
Noen som har hatt problemer med slike reservedeler fra ITM Engine Components?
http://www.itmengine.com/
Koster vel minst det bare simmer'ne hos mazda, kjenner jeg de rett ;o)
Her er de til 18,- men har ingen erfaringer med disse delene/denne butikken.
1000-lapp for alle ventilløfterne var iaf. en grei pris, og de virker jo seriøse bare pga. utvalget!
Som du ser nederst er det annen dimensjon på veiv simmer'en på shortnose og longnose.
Noen som har hatt problemer med slike reservedeler fra ITM Engine Components?
http://www.itmengine.com/
Har vært problemer med uoriginale vannpumper før.. det er sikkert like greit å kjøpe originalt, så VET du det virker som det er ment å gjøre.
mx5parts selger vannpumper, men en eller to brukere her måtte bytte til original for å få en pumpe som virket..
Mekko-nomen, bilxtra o.l. kan sikkert levere uoriginale deler.
*edit*
VET det er selvmotsigende det her.. linke til webshop med uoriginale deler, og så anbefale original.. beklager! Har aldri hatt problemer med uoriginale vannpumper på andre biler, men har ikke mekket mye mazda..
Har sendt forespørsel til ITM ang. distributører i Europa, får se..
mx5parts selger vannpumper, men en eller to brukere her måtte bytte til original for å få en pumpe som virket..
Mekko-nomen, bilxtra o.l. kan sikkert levere uoriginale deler.
*edit*
VET det er selvmotsigende det her.. linke til webshop med uoriginale deler, og så anbefale original.. beklager! Har aldri hatt problemer med uoriginale vannpumper på andre biler, men har ikke mekket mye mazda..
Har sendt forespørsel til ITM ang. distributører i Europa, får se..
Det er jeg som er gjennom hele "bøttebaletten"Cosmo wrote:Billig vannpumpe i norge?

Har ikke fått gjort så mye de siste dagene pga brylup og leilighetskjøp, men har ihvertfall bestilt noe deler. Har også hørt at uoriginal vannpumpe ikke anbefales, så jeg bestilte fra Mazda.
Vannpumpe, termostat, radiatorlokk og pakninger er på vei fra Mazda's lager i Belgia. Kommer på 1400,- totalt.
Mener vannpumpa koster 890,-. Torshov kan skaffe for ca. 600,-
X 94 MX5 1,8