Skifte av register-reim

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Skifte av register-reim

Post by Cosmo »

Har nettopp kjøpt meg en 1990 miata 1,6 men har ikke noe historikk på service på bilen. Den har rullet ca. 125.000 miles så jeg skifter i alle fall registerreim i tillegg til storservice. Er det noe jeg bør være obs på ved skifte av reim på denne modellen?
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM

Post by Silverboy »

vær veldig obs på kilen på veivdrevet.. sjekk den nøye for skader (og veivtappen), rens nøye og være nøye med å dra til med riktig moment :) resten bør gå som smurt :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

Takk!
Har hørt og lest at det er svakheter på veiv på 90-91 modeller, hva er svakhetene?
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Gratulerer "Cosmo"!

Har nesten samme bilen selv, bekymrer meg ikke - men det ER en konstruksjonsfeil/ting som ikke er idiotsikker ang. tuppen på veiva vår.
Dette gjelder modeller fram til midten av -91
Her (og på miata.net/miata.se) finner du mye bra info, har du f.eks. en rar lyd etsted i bilen, kan du være sikker på noen et av disse stedene har hatt det samme og funnet ut/postet om det :mrgreen:

Her er stort sett det du trenger å vite angående bytte av reim og denne feilen :
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html

Sikker på folk som har fått problemer med dette for korte kilesporet har slurvet med noe, kan mest tenke meg feil moment på remhjulsbolten.
Anbefaler å bytte bolten og rense gjengene iaf. så du er sikker på at momentet kommer på rett sted. Vær nøye med å få kilen samme vei inn som den er nå, og bytt vannpumpa mens du har reg.reima av (ligger bak reima).
Noen på miata.net anbefaler å bytte bolten i veiva hvert år.. skal IKKE være nødvendig vil jeg mene..

Anbefaler "mx5 enthusiast's workshop manual" - finner den på mx5parts.co.uk bl.a. og gjerne Haynes-boka for modellen også - hvis du har lyst å gjøre litt mer enn bare kjøre bilen ;o).

Mye godt lesestoff foran peisen i vinter der!

Og *PS!*
Noe jeg liker godt med mx5'en er at det er en "no interference"-motor, dvs. ryker registerreima stopper bare bilen.. ingen ventiler knuses, ingen stempel hakkes opp, ingen ventilspor i toppen eller toppen selv ødelegges!
På en eldre GTI må du påregne 25-35 laken på et verksted hvis reg.reima ryker - da er det mye knask som må byttes..
Da er det gjerne telling av km og måneder mellom hvert reimbytte for å ikke risikere noe sånt..
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

Takk for gode råd og tips!

Ble anbefalt hos den lokale mazda forhandleren og skifte zimmer-ringene på kam og veiv, - er det en lett opgave å skifte disse og er det strengt tatt nødvendig hvis det ikke er er noe lekkasje?
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hvis du først skal av med reimhjulet på veiva ville jeg skiftet simringen.
Surt å måtte opp igjen med hele skiten hvis simringen begynner å lekke en uke senere.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Jeg vil også anbefale deg å bytte vannpumpen når du først har av reg.reima...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
stianboy
2000 RPM
2000 RPM

Post by stianboy »

hvorfor :?: jeg hørte med verkstedsjefen på mazdahuset han sa at de sjeldent skiftet vannpumpa!
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

stianboy wrote:hvorfor :?: jeg hørte med verkstedsjefen på mazdahuset han sa at de sjeldent skiftet vannpumpa!
Vel, vi har jo nå nettopp en på forumet her som er gjennom hele bøtteballetten med å ta av reg.reim for skifte av vannpumpe (se link under), og JEG fikk også dette rådet på Miata.net sist gang jeg fikk skiftet reg.reim. Grunnen er at når en først har tatt av reg.reim så er 80% av jobben gjort for å skifte pumpe, og ei pumpe varer tross alt ikke evig. Med tanke på årsmodellen din, så er det jo rimelig kjipt å oppleve at vannpumpa ryker neste sommer, slik at du må gjennom hele opplegget enda engang...

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 06&start=0
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
stianboy
2000 RPM
2000 RPM

Post by stianboy »

sant... :D
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

.. og 190kr. for ei vannpumpe er jo ikke noe å stusse på.. http://www.store.partsdinosaur.com/page137.html

Koster vel minst det bare simmer'ne hos mazda, kjenner jeg de rett ;o)
Her er de til 18,- men har ingen erfaringer med disse delene/denne butikken.
1000-lapp for alle ventilløfterne var iaf. en grei pris, og de virker jo seriøse bare pga. utvalget!
Som du ser nederst er det annen dimensjon på veiv simmer'en på shortnose og longnose.

Noen som har hatt problemer med slike reservedeler fra ITM Engine Components?
http://www.itmengine.com/
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

Billig vannpumpe i norge?
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Har vært problemer med uoriginale vannpumper før.. det er sikkert like greit å kjøpe originalt, så VET du det virker som det er ment å gjøre.

mx5parts selger vannpumper, men en eller to brukere her måtte bytte til original for å få en pumpe som virket..
Mekko-nomen, bilxtra o.l. kan sikkert levere uoriginale deler.

*edit*
VET det er selvmotsigende det her.. linke til webshop med uoriginale deler, og så anbefale original.. beklager! Har aldri hatt problemer med uoriginale vannpumper på andre biler, men har ikke mekket mye mazda..
Har sendt forespørsel til ITM ang. distributører i Europa, får se..
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Cosmo wrote:Billig vannpumpe i norge?
Det er jeg som er gjennom hele "bøttebaletten" :D
Har ikke fått gjort så mye de siste dagene pga brylup og leilighetskjøp, men har ihvertfall bestilt noe deler. Har også hørt at uoriginal vannpumpe ikke anbefales, så jeg bestilte fra Mazda.

Vannpumpe, termostat, radiatorlokk og pakninger er på vei fra Mazda's lager i Belgia. Kommer på 1400,- totalt.
Mener vannpumpa koster 890,-. Torshov kan skaffe for ca. 600,-
X 94 MX5 1,8
Cosmo
500 RPM
500 RPM

Post by Cosmo »

Ja ja, 890,- er jo billig hvis en bare skifter hver 100.000km :D
Post Reply