Kjøp av mx-5 med gammel veivbolt?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Kjøp av mx-5 med gammel veivbolt?

Post by Fred »

Har utelukka alle 90 modellene pga gammel veivbolt. Men en av 1991 modellene jeg skulle se på viste seg å være av gammel type. Gått en 130.000km. Så spm er? skal jeg bare styre unna den eller er det liksom ikke så ille? Vet jo aldri hvilken bil og når det hender. Klarer ikke å bestemme meg om jeg skal se på den eller ikke. dvs eventuelt kjøpe den. har liksom utelokka de bilene så langt.

tips og forslag?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg styrte unna alle bilene med gammel veivbolt da jeg kjøpte bil. Bare for å være sikker..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

En ting er jo om bilen funker så lenge jeg har den, men en annen er om jeg får problemer med å finne en ny kjøpe igjen pga at den har gammel veivbolt.

Går det ann å bytte bare selve bolten?

lest FAQ'er, men skjønte ikke helt det der. greit med locktite, men det tør jeg ikke. men går det ann å sette inn en bolt av ny type bare?
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Problemet er ikke bolten, men at "nesen" som bolten skrus inn i (dvs enden av veiven) er litt for kort, slik at bolten og kilen ikke støttes i sin fulle lengde.

Når det gjelder dette "problemet": jeg overhalte min motor etter 160.000km, og kilesporet var helt perfekt. Så lenge bolt er montert med riktig moment er det ikke noe problem, så momentet bør kontrolleres årlig. Motor ble for øvrig overhalt kun for å være forberedt for kompressor, ikke grunnet feil.

Dette med loctite (et slags flytende metall som herder i sporet) er en "fiks" når kilesporet er ødelagt, og er ikke så relevant så lenge veiv ikke er skadet. Men det er ingen dum ide og bruke en kraftig "normal" loctite ved montering av bolt for å hindre at den kan løsne.

Så lenge det ikke er en feil på dette allerede er det ingen risiko med disse bilene så lenge man er påpasselig selv. hvis du kjøper en 90 modell, kjøp en ny bolt og kile (koster 160kr) og bruk en god loctite på bolten, og stram med helt nøyaktig moment - du vil da aldri få problemer med dette.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Desutten, etter hva jeg har hørt, så er dette en no-interference motor, det vil si at stempel aldri vil slå opp i ventiler som eventuelt står åpne.

Så man slipper ett eventuelt topphavari, hvertfall.
og det er 1-2 % som får disse problemene, mener jeg å ha hørt..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

RotaryPower wrote:Desutten, etter hva jeg har hørt, så er dette en no-interference motor, det vil si at stempel aldri vil slå opp i ventiler som eventuelt står åpne.
korrekt ! :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Hadde ikke det minste problem med min eg heller...
Den motorn døde av helt andre grunner...
(diverse deler som løsnet fra jr cai som ente opp sammens med noen ventiler og litt sant)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

er det noen enkel måte å sjekke om man har gammel veiv ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

fatlaces wrote:er det noen enkel måte å sjekke om man har gammel veiv ?
hvis du har et reimhjul som ser slikt ut så har du den gamle veiva:
Image

Slik ser det reimhjulet som er montert til den nyere veiva:
Image

http://miata.net/garage/crankshaft.html
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Jeg styrte unna alle bilene med gammel veivbolt da jeg kjøpte bil. Bare for å være sikker..
Det gjorde jeg også, og jeg vil ABSOLUTT anbefale andre å gjøre det. La oss innse det folkens... ihvertfall vi som har vært på forumet her en stund har tross alt sett flere som har måtte punge ut mye penger for å ordne en slik feil, og HVORFOR i alle dager skulle noe gidde å kjøpe en 90 eller tidlig 91 med dette problemet når prisen er noenlunde den samme for en sen 91 eller nyere.

Senest nå idag skriver jo MoJo-91 at han nå må ut med 7500,- i reperasjonsutgifter på en slik feil (se tråd under: ). Smak litt på den, 7500,- for å reparere en gammel motor som fortsatt etter denne reperasjonen har den lille veiven. Jeg kjøpte for 1 år siden en hel delemotor med lav km fra 92 for 5000,-

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3293
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Jeg er enig i at man skal styre unna 90-91 modeller der kilespor er slitt. Men hvis dette er 100% strøkent (og dette er ikke vanskelig å sjekke) synes jeg at det er idiotisk å anbefale å styre unna disse modellene basert kun på veiv. Ved korrekt montering og vedlikehold/påpasselighet vil man ikke få problemer. Det er viktig å se på hele bilen, og her skapes det mer eller mindre inntrykk av at veivproblemet er svært omfattende, noe det ikke er. Man må huske på at en 90-modell som er godt vedlikeholdt vil være et tryggere kjøp enn en mishandlet 92-modell. Det er viktig å huske på at det er tusen andre ting som kan gå galt på biler enn bare veiven, og det er temmelig naivt å forenkle dette med å si at man aldri bør kjøpe en 90-modell og gi inntrykk av at 92-modeller (f.eks.) ikke kan få andre problemer.

Det er sagt mange ganger før, og jeg sier det igjen: så lenge kilesporet er ok, vil det ALDRI bli problemer ved korrekt montering - dvs riktig moment på bolten.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvordan kan du forsikre deg om at det er brukt rett moment på bolten da ??
Fordi selgeren sier det ? Det er et gammel jungelordtak som sier at du aldri skal stole på en selger..

Jeg mener fortsatt at det tryggeste er å kjøpe en sent 91 eller nyere.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Veiledning for å sjekke moment på bolter o.l. (ikke begrenset til veiv):

1. Finn frem momentnøkkel.
2. Sett denne til rett moment.
3. Trekk så til den gitte bolten til momentnøkkel sier "klikk".
4. Sett deg ned og vær fornøyd med vel utført arbeid.

:)
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

synes også at dette virker litt naivt.. jeg valgte å ta sjangsen når jeg nettopp kjøpte min første mx5.. så får eventuelt problemene komme når de kommer..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

rt wrote:Veiledning for å sjekke moment på bolter o.l. (ikke begrenset til veiv):
1. Finn frem momentnøkkel.
2. Sett denne til rett moment.
3. Trekk så til den gitte bolten til momentnøkkel sier "klikk".
4. Sett deg ned og vær fornøyd med vel utført arbeid.
:)
Kan fortsatt være for hardt satt til..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply