Teknikk ved oljefilter-skifte?
Moderator: Styremedlemmer
Teknikk ved oljefilter-skifte?
Har hatt bilen oppe på bukk og ble ikke særlig klok av det. Har søkt litt rundt på forumet, men finner ikke ut hvilken teknikk som blir brukt for å skifte oljefilteret! Er trangt med plass iallefall. Tips? Det er en 1995, 1.8 det er snakk om.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Status: Offline
Sikkert det samme som na 1,6 og nb man tar handa ned mellom innuget og chassi og skrur det løst med handa, enkelt og greit, bare husk å smøre o-ringen på det nye med olje, og ikkje skru det for fast til....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
Regner med at det er like trangt der som på en 2003 1,8. Jeg bruker en oljefiltertang for å få av filteret, av minste type. Krøll hånda ned i bakkant av staget på sida av motoren. Noe sånt funker: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82505
Mazdafreaks: Pga. et stag som sitter meget strategisk plassert på 1,8-motoren er det bortimot umulig å løsne filteret uten å ha fleksible håndledd og ett eller annet verktøy.
Mazdafreaks: Pga. et stag som sitter meget strategisk plassert på 1,8-motoren er det bortimot umulig å løsne filteret uten å ha fleksible håndledd og ett eller annet verktøy.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Men denne 1,8 fra 1995 har vel ikkje dette staget som du har på din, ikkje noe problemer på de eg har kikket nedi motorrommet
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Det skal gå å løsne filteret for hånd, det gjør jeg nå... hver gang 
Men om den er treg kan du snurre rundt en stropp,
slik at den strammer seg over seg selv...
(en sånn tynn type fra feks biltema)
Ta på en arbeidshanske av skinn (så du får godt grep!) ..dra i stroppen riktig vei samtidig som du vrir
Jeg har ikke fått det til med diverse filter-tenger..

Men om den er treg kan du snurre rundt en stropp,
slik at den strammer seg over seg selv...
(en sånn tynn type fra feks biltema)
Ta på en arbeidshanske av skinn (så du får godt grep!) ..dra i stroppen riktig vei samtidig som du vrir
Jeg har ikke fått det til med diverse filter-tenger..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114