Gjelder ikke Miatan, men den gamle galanten vår (1989), men regner med det er felles for alle biler så håper det går greit å poste her.
Har skifta skiver/klosser og caliper bak. (begge sider), lufta de godt etterpå. (tre ganger) og ingen luft nå. Men pedalen har vanvittig lang vandring. går så og si helt i bånn...
noen som har anelse hva det kan være?
Har problemer med den ene kalipern vi der brukte den gamle "bøyla" hvor klossene ligger. klossene ligger HELT inntil skiva så den bremser nesten uansett. Så har bestilt ny "bøyle", men tror ikke det e rnoe av dette som lager problemet med pedalen, men nevner det da det er mulighet for at dette har noe å si..
forslag?
Lang vandring på bremsepedalen
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Lang vandring på bremsepedalen
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Alt er jo mulig, men er helt nye kalipere som sagt. så skal ikke være noe galt der.John_91BRG wrote:Kan være pakningene i hovedsylinderen som er gåen.
I så fall vil bremsepedalen gå i gulvet, og du vil i tillegg ha sterkt redusert bremseeffekt.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Først svar til post lenger oppe. pedalen går ikke HELT ibånn selv om det føles sånn. er fortsatt bremsekraft. bare at pedalen går langt ned iforhold til før.cartman wrote:Hvordan luftet du bremsene? Fremgangsmåte?
Hvoordan justeres caliperene bak? Selvjusterenede, eller må ma skru stemplene til riktig posisjon? Husker ikke helt hvordan det var på dem..?
så cartman.
bremsene ble lufta omtrent slik:
Tok den calipern som var nærmest bremsevæska først. (venstre side foran) pumpa gjentatte ganger på bremsen. omtrent 10 ganger. den 10 gangen holdt han den inni (tror jeg. jeg lå under bilen =)) og jeg dra "nippelen" en halv omdreining omtrent. lot det renne omtrent 2sek. dvs til jeg ikke så og hørte mer luft.
dette gjorde vi til vi hadde tre ganger uten noe luft.
tok så motsatt side. så siden bak sjåfør. og motsatt av det.
Dette gjorde vi tre ganger =) siden det virka som det fortsatt var luft. De to siste gangene var det aldri luft der. kun ren og fin bremsevæske.
caliperne er nok selvjusterende da det ikke er noen form for "stillingen" eller justering på de.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Sleng på et par Wisegrip tenger på bremseslangene bak, og trå på bremsepedalen. Hvis den da er hard så er i allefall bremsene foran og hovedpumpa i orden. Da er det et eller annet med bremsene bak.
Hvis den er blaut så er det nokko anna feil. (luft, hovedpumpe, bremser foran???)
Hvordan var pedalen før du startet jobben på bremsene?
Forresten....luftinga skal startes på hjulet lengst vekk fra hovedpumpa.
Hvis den er blaut så er det nokko anna feil. (luft, hovedpumpe, bremser foran???)
Hvordan var pedalen før du startet jobben på bremsene?
Forresten....luftinga skal startes på hjulet lengst vekk fra hovedpumpa.
t_huseby ---> Redrider
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Pedalen var fint før.. dvs litt vandring før han tar.
Vi måtte ringte til andre da vi var usikre når vi sto der om det var nærmest eller lengst unne
skal sette på ny den til calipern idag uansett så lufter en ekstra gang da. så vi se.
Skal også sjekke med tang om den er hardt. Spruten står greit ut om jeg åpner litt på ventil og jeg kjenner at det trykker godt når jeg holder på bremseslangen. men får se ikveld... har fått deler til miatan fra england igår så spørs om det ikke blir monternt av k&n filter og grill etc før galanten tas.. ehhe
Vi måtte ringte til andre da vi var usikre når vi sto der om det var nærmest eller lengst unne

Skal også sjekke med tang om den er hardt. Spruten står greit ut om jeg åpner litt på ventil og jeg kjenner at det trykker godt når jeg holder på bremseslangen. men får se ikveld... har fått deler til miatan fra england igår så spørs om det ikke blir monternt av k&n filter og grill etc før galanten tas.. ehhe
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition