Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??PKD wrote:Det at biler med VIN-nummer lavere en 209446 har "short nose" gjelder bare for Miata.Stian wrote:Hadde igrunn aldri sjekket selve veivhjulet, men ser nå at jeg faktisk har den nye veiva selv om VIN-nummeret skulle tilsi noe annet! Litt snodig, men veldig hyggelig å se
Min MX-5 har også lavere nummer en det, men har likevel "big nose"
Her er to linker, en som forklarer problemet og en med en metode for å reparere en ødelagd veiv.
http://miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Kjøp av mx-5 med gammel veivbolt?
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
VIN-nummerene på MX-5 og Miata er annerledes i starten (JMZNA18B... vs JM1NA3511M...). Dersom begge seriene begynner på -100000 og teller oppover uavhengig av hverandre så tviler jeg på at veiv-oppgraderingen skjedde på begge modellene på akkurat samme antall produserte biler.Vidar wrote:Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??
Kanskje flere med '91 MX-5 kan sjekke veivene sine og sammeligne det med VIN-nummerene?
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- Vidar
- Moderator
Det kan tenkes jaPKD wrote:VIN-nummerene på MX-5 og Miata er annerledes i starten (JMZNA18B... vs JM1NA3511M...). Dersom begge seriene begynner på -100000 og teller oppover uavhengig av hverandre så tviler jeg på at veiv-oppgraderingen skjedde på begge modellene på akkurat samme antall produserte biler.Vidar wrote:Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??
Kanskje flere med '91 MX-5 kan sjekke veivene sine og sammeligne det med VIN-nummerene?

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
BLir utrolig glad om jeg finner ut at den har en nyere og bedre motor som har gått kortere.
BLir utrolig glad om jeg finner ut at den har en nyere og bedre motor som har gått kortere.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Hmmm ville da sjekket opp disse kaklelydene som du sier du hører før eg hadde jublet, reimhjulene kan ryke på de nyere veivene også.,friskus wrote:YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Se mine innlegg tidligere i denne tråden.Pelle wrote:I følge VIN nr skulle jeg ha den korte veiva, mens jeg faktisk (til min lettelse) har den lange. Og her har det helt sikkert ikke vært byttet verken veiv eller motor.
Europeiske utgaver har ikke short nose selv om de har VIN-nummer lavere enn 209446.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'91 MX-5 Special Edition
Har miata. hvordan er det med de da?PKD wrote:Se mine innlegg tidligere i denne tråden.Pelle wrote:I følge VIN nr skulle jeg ha den korte veiva, mens jeg faktisk (til min lettelse) har den lange. Og her har det helt sikkert ikke vært byttet verken veiv eller motor.
Europeiske utgaver har ikke short nose selv om de har VIN-nummer lavere enn 209446.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
Ja, klart det skal sjekkes opp. Men tror ikke det er så alvorlig. Har fortsatt ikke noe tap i motorfkraft. Og lyden forsvinner med en sprut med smøring. Men skal av med hjulet sene på våren her. Men tror jeg skal få verksted til å se på det så jeg er sikker på den blir skrudd igjen med rett moment og slikt. Så har jeg noen å skylde på om det går til helvette etter det er skrudd igjen. Noe som bør skiftes ang dette hjulet når det først eer av? pakninger og slikt jeg tenker på..Mazdafreaks wrote:Hmmm ville da sjekket opp disse kaklelydene som du sier du hører før eg hadde jublet, reimhjulene kan ryke på de nyere veivene også.,friskus wrote:YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
Miata skal ha short nose dersom de har VIN-nummer lavere en -209446.friskus wrote:Har miata. hvordan er det med de da?
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'91 MX-5 Special Edition
Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Vidar
- Moderator
http://www.miata.net/garage/torque.htmlfriskus wrote:Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Crank pulley bolt (1990 - early 1991) 80-87/108-118Vidar wrote:http://www.miata.net/garage/torque.htmlfriskus wrote:Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
(plus Loctite 242-blue)
Crank pulley bolt (late 1991 - present) 116-122/157-165
(plus Loctite 242-blue)
Hvordan vet jeg hvilke jeg skal bruke?
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com