Budsjett banebil/gatebil
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Hadde jeg vært deg, hadde jeg ombestemt meg...MeSs wrote:Btw.. min er billig, kjøp før jeg ombestemmer meg.
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3448
Mvh
Marius
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3449Vidar wrote:Hadde jeg vært deg, hadde jeg ombestemt meg...MeSs wrote:Btw.. min er billig, kjøp før jeg ombestemmer meg.
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3448
Mvh
Marius
Gi meg noen tips davel

Mvh
Marius
Jeg har vel ingen planer om å bygge en MX som kan kjøre rundetider som en Locost. Det er 2 år siden jeg solgte min, og den gang gikk den (stabilt) rundt Rudskogen på 1.03. Jeg ser at gutta nå kjører nede på 1.01!? Den veide ca 500 kg og hadde nærmere 200 sugehester.!!
Noen som nevte 1.06, det tror jeg er realistisk....
Jeg hadde aldri noen ekstreme hjulvinkler på Locosten, og tror ikke det er nødvendig på en MX for å kjøre fort. Gode dekk med rett luftrykk, justerbart understell, slik at man kan senke bilen ned kvelden før banekjøring og justerbare dempere, som er stive foran og bløte bak, så er vi godt på vei tenker jeg.
Ser det er flere gode biler for salg i klubben og skal ikke se bort fra at jeg kontakter noen av dere. MEN hvis jeg skal montere turbo, så hadde det vært bra å få dette godkjent. Ihvertfall om man skal prøve seg i Roadsport. Verdien på bilen blir vel også bedre med en godkjent turbo. I så fall er det ikke så smart med en bil som er importert etter 1996, med tanke på avgifter for effektøkning.
Noen som nevte 1.06, det tror jeg er realistisk....
Jeg hadde aldri noen ekstreme hjulvinkler på Locosten, og tror ikke det er nødvendig på en MX for å kjøre fort. Gode dekk med rett luftrykk, justerbart understell, slik at man kan senke bilen ned kvelden før banekjøring og justerbare dempere, som er stive foran og bløte bak, så er vi godt på vei tenker jeg.
Ser det er flere gode biler for salg i klubben og skal ikke se bort fra at jeg kontakter noen av dere. MEN hvis jeg skal montere turbo, så hadde det vært bra å få dette godkjent. Ihvertfall om man skal prøve seg i Roadsport. Verdien på bilen blir vel også bedre med en godkjent turbo. I så fall er det ikke så smart med en bil som er importert etter 1996, med tanke på avgifter for effektøkning.
Caterham super seven
xLotus Super Seven (Locost banebil). Skal bygge MX-5 for bane og gate i vinter (Skrinlagt)
xLotus Super Seven (Locost banebil). Skal bygge MX-5 for bane og gate i vinter (Skrinlagt)
-
jeg får se hvor nære jeg kommer 1.06 med min til sommern. men er helt enig i at det sikkert er fullt mulig.. og er faktisk ca der jeg håper å få til etterhvert. men det er ikke akurat kø av mx5er som har potensiale til å kjøre 1.06 runder på rudskogen sånn det ligger nå.
senke ned bilen kvelden før banertreff hørtes tåpelig ut siden du da må justere alle hjulvinkler på nytt... jeg har en høyde på bilen som brukes på gate og bane..
Mx5 har visse fysiske begrensninger i hjuloppheng som er greit å vite om.. Demperne/fjærbeina bak er veldig korte. og det er fort å gå tom for fjæringsvei, selv med stive fjærer og dempere..min er akurat på grensa av hva jeg har tilgjengelig av fjæringsvei.. noe lavere nå så bunner den. har ligget bak mx5er på bane som har vært lavere enn min, og kan lett se når bilen bunner demperne bak. bilen blir ustabil og mister veigrepet. gjerne midt i svingen etter raka, eller i slaktern om de kjører litt hardt, mens min ligger helt stødig bak.
En annen sak er at om du senker mx5en no mer enn at bærearmene blir liggende horisontalt (25-35mm senk, avhengig av chassis) så blir kjøreegenskapene dårligere. om du ikke flytter punktet nedre bærearmene er festet. dette vet jeg noen av gutta i usa gjør for å holde geometrien i opphenget riktig. senkes bilen masse uten dette så er hjulopphenget i enden av vandringa det ble laget for. alt før du legger vekta på ytterhjula i svingen..
man er ikke avhengig av de ekstreme hjulvinklene for å få mx5en rask, oppsettet på min funker like fint på gate som bane. så kan fortsatt strekke det enda litt lengre uten å gjøre den ubrukelig på gata.
jeg tipper at du skal ha ganske bra peil på å kjøre før du dytter en mx5 med kun enkle mods ned i 1.06 runder på rudskogen med det grepet som var på banen der i sommer.
senke ned bilen kvelden før banertreff hørtes tåpelig ut siden du da må justere alle hjulvinkler på nytt... jeg har en høyde på bilen som brukes på gate og bane..
Mx5 har visse fysiske begrensninger i hjuloppheng som er greit å vite om.. Demperne/fjærbeina bak er veldig korte. og det er fort å gå tom for fjæringsvei, selv med stive fjærer og dempere..min er akurat på grensa av hva jeg har tilgjengelig av fjæringsvei.. noe lavere nå så bunner den. har ligget bak mx5er på bane som har vært lavere enn min, og kan lett se når bilen bunner demperne bak. bilen blir ustabil og mister veigrepet. gjerne midt i svingen etter raka, eller i slaktern om de kjører litt hardt, mens min ligger helt stødig bak.
En annen sak er at om du senker mx5en no mer enn at bærearmene blir liggende horisontalt (25-35mm senk, avhengig av chassis) så blir kjøreegenskapene dårligere. om du ikke flytter punktet nedre bærearmene er festet. dette vet jeg noen av gutta i usa gjør for å holde geometrien i opphenget riktig. senkes bilen masse uten dette så er hjulopphenget i enden av vandringa det ble laget for. alt før du legger vekta på ytterhjula i svingen..
man er ikke avhengig av de ekstreme hjulvinklene for å få mx5en rask, oppsettet på min funker like fint på gate som bane. så kan fortsatt strekke det enda litt lengre uten å gjøre den ubrukelig på gata.
jeg tipper at du skal ha ganske bra peil på å kjøre før du dytter en mx5 med kun enkle mods ned i 1.06 runder på rudskogen med det grepet som var på banen der i sommer.
Hvis det er mange "gatebilarrangement" på rad blir nok grepet veldig dårlig. Utrolig mye bedre grep der etter en helg med Racing.
Rudskogen er vel den dårligste banen vi har, og Mo i Rana er vel suverent best. Grepet der oppe er helt rått... Selv på våt bane e grepet der bedre enn rudskogen.
Bilen til HF-mx5T, ser helt rå ut. Veldig spennende å lese forumet med oppbygging av bilen din. Jeg tror en studietur til din garasje ville vært veldig nyttig før jeg går i gang....
Rudskogen er vel den dårligste banen vi har, og Mo i Rana er vel suverent best. Grepet der oppe er helt rått... Selv på våt bane e grepet der bedre enn rudskogen.

Bilen til HF-mx5T, ser helt rå ut. Veldig spennende å lese forumet med oppbygging av bilen din. Jeg tror en studietur til din garasje ville vært veldig nyttig før jeg går i gang....
Caterham super seven
-
Jeg takker for alle gode råd og tilbud om bil. Jeg har nå kjøpt meg en Caterham super seven, som skal oppgraderes i vinter. Derfor legges planene om MX-5 på is frem til neste vinter.
Bilder:

Bilder:
Caterham super seven
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 201
Tuff vagn
Var faktisk drømmen om en Lotus/Caterham som fikk meg til å tenke på, og kjøpe, MX-5.
Sikla lenge på en, men fant den for upraktisk å ha som helårsbil. Dessuten er ikke kroppen min skapt for noe slikt dessverre.
Hørt rykter om "long cockpit" versjoner.... Hvordan er plassen i den typen?

Var faktisk drømmen om en Lotus/Caterham som fikk meg til å tenke på, og kjøpe, MX-5.
Sikla lenge på en, men fant den for upraktisk å ha som helårsbil. Dessuten er ikke kroppen min skapt for noe slikt dessverre.
Hørt rykter om "long cockpit" versjoner.... Hvordan er plassen i den typen?
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Har litt erfaring med dette fra før, og MX5 blir superkomfort bil i forhold. Bilen er trang, så det blir nok kun en omgang med julemat i år.
Man kan få disse i en bredere og lengre versjon, men dette er orginalen.
Vekt 530 kg/ 130 HK = BANEMORO
Man kan få disse i en bredere og lengre versjon, men dette er orginalen.
Vekt 530 kg/ 130 HK = BANEMORO
Caterham super seven