Hjulmuttere ved bruk av stålfelg
Moderator: Styremedlemmer
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
- Status: Offline
Hjulmuttere ved bruk av stålfelg
Jeg skal bytte til vinterdekk på stålfelg på min lille røde, kan jeg bruke samme hjulmuttere som jeg bruker på alufelgene mine eller må jeg ha andre hjulmuttere??
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Er ofte borti tilfeller der bruk av feil hjulmuttere har resultert i at hjul har løsnet. Med det jeg vet bruker alle Mazda flat kon men det er forskjellig vinkel på konen til alu og stålfelg. Dermed mindre kontaktflate. Et lite triks for å spare penger er å kjøpe svarte muttre som passer til Hyundai. Samme konen som på Mazda men til halve prisen ca.
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Medlemsnummer: 378
- MagnusAntony
- 7200 RPM
-
- 2000 RPM
Bolter og muttere er stort sett av samme legering uansett om felgene er av stål eller alu, så spenningsrekken spiller liten rolle i denne sammenhengen.doffen wrote:Du kan ikke bruke Stål/Jern muttere på Aluminium og omvendt.
Grunnen er metalenes spennings rekke, metal som ligger lavere i spenningsrekken blir " Spist " opp av de som ligger høyere.
Flere bilmerker bruker de samme boltene både på stål og alu.felger. Tror ikke de hadde gjort det dersom det var fare for galvanisk korrosjon.
Grunnen er, som nevnt over, at mutterene kan ha ulik kon og dermed medføre feil anleggsflate mellom mutter og felg.
Last edited by John_91BRG on 28 Nov 2005, 19:05, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Hmm.. Blir litt usikker nå, det høres jo rart ut at boltene og felgene må være like. Trodde det ikke spillte så mye rolle der.
Men er klar over at AUDI blant annet har opprettet egne verksteder for aluminiumsbiler. Disse bilene kan ikke stå i samme arbeidslokale og man kan ikke bruke samme verktøy som man bruker på vanlige biler. Da smitter det over, og det ruster.
Men er klar over at AUDI blant annet har opprettet egne verksteder for aluminiumsbiler. Disse bilene kan ikke stå i samme arbeidslokale og man kan ikke bruke samme verktøy som man bruker på vanlige biler. Da smitter det over, og det ruster.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Nå er det heilt uaktuelt for meg i allefall å slenge på stål hjul, men det du trenger er disse 21mm mutrene som er crommet, er vel standard på alle mazdaer med stålhjul. http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... 62576ddd67
har slike liggende også tror eg om du skulle mangle noen...
har slike liggende også tror eg om du skulle mangle noen...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- 2000 RPM
Beklager at jeg drar dette temaet helt OT, men kan jo ikke la muligheten til en god diskusjon forsvinne...
Om dette er resultatet av galvanisk korrosjon, er en helt annen sak. Jeg kjenner ikke til hvorfor Opel har skiftet hjubolter, men det er nærliggende å tro at det skyldes bruk av materialer som ikke er tilstrekkelig beskyttet mot overflatekorrosjon.
DISCLAIMER: resten av innlegget inneholder tildels dødelig kjedelig teori. Dersom du har svakt hjerte (eller lett for å sovne), anbefales det at du hopper over resten
Vi har (som kjent?) to hovedtyper korrosjon: Generell korrosjon (som foregår over jevnt over hele overflaten) og lokal korrosjon (som opptrer på et begrenset område). Galvanisk korrosjon er definert som lokal korrosjon.
For det første er galvanisk korrosjon hovedsaklig et problem i det maritime miljø, hvor saltvannet opptrer som elektrolytt. Denne elektrolytten er ikke tilstede i samme grad på land.
For det andre bytter Zn og Al plass i spenningsrekken fra saltvann til ferskvann. Ergo bytter de også på å være katode og anode (selv om spenningsforskjellen er relativt liten i sjøvann).
For det tredje: dersom galvanisk korrosjon oppstår mellom hjulbolt og felg, hvorfor oppstår det ikke mellom felg og bremseskive også? Her og er aluminium og stål i kontakt.
Nå er det mange år siden jeg lærte om korrosjon, så kunnskapen er litt rusten ('t-t-tog du an?). Dersom Doffen ønsker å motbevise mine påstander med ny og frisk lærdom, skal jeg bøye meg i støvet og akseptere nederlaget. Æresord, jeg lover......

At Opel leverer mindreverdige produkter som ruster, er forsåvidt ikke noe nytt. Sånn har det jo vært i alle årdoffen wrote:John_91BRG, blant annet Opel har gått over til forsinkede muttere på enkelte bilmodeller, bla. Opel Agila, fordi mutterene ruster. Og grunnen er to forskjellige metaller i Hjulbolt og mutter.

Om dette er resultatet av galvanisk korrosjon, er en helt annen sak. Jeg kjenner ikke til hvorfor Opel har skiftet hjubolter, men det er nærliggende å tro at det skyldes bruk av materialer som ikke er tilstrekkelig beskyttet mot overflatekorrosjon.
DISCLAIMER: resten av innlegget inneholder tildels dødelig kjedelig teori. Dersom du har svakt hjerte (eller lett for å sovne), anbefales det at du hopper over resten

Vi har (som kjent?) to hovedtyper korrosjon: Generell korrosjon (som foregår over jevnt over hele overflaten) og lokal korrosjon (som opptrer på et begrenset område). Galvanisk korrosjon er definert som lokal korrosjon.
For det første er galvanisk korrosjon hovedsaklig et problem i det maritime miljø, hvor saltvannet opptrer som elektrolytt. Denne elektrolytten er ikke tilstede i samme grad på land.
For det andre bytter Zn og Al plass i spenningsrekken fra saltvann til ferskvann. Ergo bytter de også på å være katode og anode (selv om spenningsforskjellen er relativt liten i sjøvann).
For det tredje: dersom galvanisk korrosjon oppstår mellom hjulbolt og felg, hvorfor oppstår det ikke mellom felg og bremseskive også? Her og er aluminium og stål i kontakt.
Nå er det mange år siden jeg lærte om korrosjon, så kunnskapen er litt rusten ('t-t-tog du an?). Dersom Doffen ønsker å motbevise mine påstander med ny og frisk lærdom, skal jeg bøye meg i støvet og akseptere nederlaget. Æresord, jeg lover......
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia