Godkjent kontra ikke-godkjent
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
Godkjent kontra ikke-godkjent
Hva er den store forskjellen på å få en turbo godkjent eller ikke få den godkjent?
Er det slik at en ikke-godkjent turbo vil aldri få godkjent f.eks eukontroll før du har fjernet den. og f.eks om du blir stoppet i teknisk kontroll vil du måtte fjerne den (eventuelt bot) eller er det slik at ikke-godkjent vil si at den ikke er registrert i vognkort og ellers ikke har noe å si?
Regner med at det er slik at du ikke får kjøre med den i det hele tatt.
Hvordan gjør isåfall dere med Turbo som ikke er godkjent? montert det rett etter forrige eu kontroll og kjører og håper at dere ikke blir stoppa. regner med at det er en bot om det er slik ta dere skulle ha registrert dne og betalt avgift (for de som har så ny bil eller ny importerT)
Er det slik at en ikke-godkjent turbo vil aldri få godkjent f.eks eukontroll før du har fjernet den. og f.eks om du blir stoppet i teknisk kontroll vil du måtte fjerne den (eventuelt bot) eller er det slik at ikke-godkjent vil si at den ikke er registrert i vognkort og ellers ikke har noe å si?
Regner med at det er slik at du ikke får kjøre med den i det hele tatt.
Hvordan gjør isåfall dere med Turbo som ikke er godkjent? montert det rett etter forrige eu kontroll og kjører og håper at dere ikke blir stoppa. regner med at det er en bot om det er slik ta dere skulle ha registrert dne og betalt avgift (for de som har så ny bil eller ny importerT)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- MagnusAntony
- 7200 RPM
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Riktig som RotaryPower sier...
Du kan få avkortet forsikringsutbetaling evt. ingen utbetaling... og hvis du har skadet noe/noen andre så kan også det bli ditt ansvar....
Slikt vil naturligvis gi deg meget dårlige forsikringsvilkår senere, det er også mulig å få minus-bonus....
Du kan få avkortet forsikringsutbetaling evt. ingen utbetaling... og hvis du har skadet noe/noen andre så kan også det bli ditt ansvar....
Slikt vil naturligvis gi deg meget dårlige forsikringsvilkår senere, det er også mulig å få minus-bonus....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
Forsikringspremien ligger betraktelig høyere for en turbomotor enn for en standardmotor.
Jeg tror man kan si det slik at forsikringsselskapet gir deg ingen goodwill hvis du har montert turbo uten godkjenning.
Jeg tror man kan si det slik at forsikringsselskapet gir deg ingen goodwill hvis du har montert turbo uten godkjenning.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Fred
- 7200 RPM
Men da lurer jeg litt på hvorfor folk i det hele tatt gidder å montere turbo som ikke er godkjent...... (foruten gleden ved kjøringen)
Får vel møte opp på trafikkstasjonen og snakke med noen hvordan man gjør det og hvordan man kan få den godkjent. er jo folk som har fått den godkjent før..
Får vel møte opp på trafikkstasjonen og snakke med noen hvordan man gjør det og hvordan man kan få den godkjent. er jo folk som har fått den godkjent før..
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Forsikringsselskapet mitt sa det ikke var noe forskjell på om jeg hadde montert kompressor eller ikke. Så lenge det var godkjent av biltilsynet.
Men jeg ville ikke få noe mere utbetalt hvis bilen blir stjælt.. Men det er jo bare å heve beløpet på montert ekstrautstyr..
Men jeg ville ikke få noe mere utbetalt hvis bilen blir stjælt.. Men det er jo bare å heve beløpet på montert ekstrautstyr..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Ved en EU kontroll skal en flink kontrollør anmerke et turbo kit, senkefjærer, kufanger og annet mikk makk som ikke er standar/godkjent med en 2'er under feltet "forevisning trafikkstasjon".
Med andre ord så skal vel alt som endres på en bil godkjennes og innskrives i vognkortet, og hvis det er gjort da kan ikke kontrolløren si noe som helst.
Med andre ord så skal vel alt som endres på en bil godkjennes og innskrives i vognkortet, og hvis det er gjort da kan ikke kontrolløren si noe som helst.

t_huseby ---> Redrider
- supercharged
- 2000 RPM
jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett da
men om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg
fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da
forresten noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg ikke rakk å vise utbedring av bremseklossene bak før bilen ble vinterlagret? går det greit å forklare situasjonen til biltilsynet og få utsettelse på ny visning til våren om jeg leverer inn skiltene i mellomtiden?

fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da

forresten noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg ikke rakk å vise utbedring av bremseklossene bak før bilen ble vinterlagret? går det greit å forklare situasjonen til biltilsynet og få utsettelse på ny visning til våren om jeg leverer inn skiltene i mellomtiden?
Tidligere bil: 1991 råskinn
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Vil tro du må vise bilen din før du får skilter på den til våren. ville gjort det med en gang eg, greit å ha bilen klar, plutselig er våren her og du får ikkje time..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Fred
- 7200 RPM
hadde samme problem, bare at jeg venta på deler. biltilsynet sa at eneste kriteriet var at bilen ikke skulle kjøres før den var godkjent. så sto den på verksted var det greit, dette gjaldt vel og merke uker og ikke måneder, men... ring og hør.supercharged wrote:jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett damen om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg
![]()
fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da![]()
- supercharged
- 2000 RPM
ventet på deler jeg også. leverte bilen på verksted for EU kontroll og skift av bremseklosser. viste seg at bremseklossene ikke passet, noe som tyder på at jeg antageligvis har 1.8 bremserFred93LE wrote:hadde samme problem, bare at jeg venta på deler. biltilsynet sa at eneste kriteriet var at bilen ikke skulle kjøres før den var godkjent. så sto den på verksted var det greit, dette gjaldt vel og merke uker og ikke måneder, men... ring og hør.supercharged wrote:jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett damen om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg
![]()
fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da![]()

fikk ikke de nye 1.8 greenstuff klossene før bilen ble lagret

Tidligere bil: 1991 råskinn