96 modell motor kontra de eldre?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

96 modell motor kontra de eldre?

Post by Ole »

Jeg har en 96 modell 1,6 som da har sørgelige hester. Jeg lurer på om noen av dere har noe kjennskap til hva som er forskjellen på denne motoren og den på 115 hk og hva jeg må gjøre for å oppgradere? Er dette dyrt? Hadde lyst å se om jeg får gjort noe med dette før gullet skal på veien igjen til våren... :D
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er ikke helt sikker på hva som er forskjellen. Men tror det er vel hele motoren.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Feil: Det er ikke hele motoren som er forskjellen.
Motorene er 98% lik mellom 90 hk og 115 hk. Det som skiller disse to motorene er stemplene ( 115 hk har 9.3:1 i kompresjon, 90 hk har 9.0:1 i kompresjon) og kamakslene. 115 hk har ofte også en annen styreenhet for tenning og innsprøytning. Denne har ingenting med effekt å gjøre, men mere med det enkelte lands avgasskrav. Den største forskjellen i effekt utgjør kamakselene. Har en kamerat her i Sveits som byttet kamaksler på sin 95 mod. 90 hk til kamaksler fra en 115 hk. Han fikk en merkbart piggere motor på høye turtall.
Dette er et tema som også er ofte omtalt på den tyske miata-klubben sine hjemmesider (http://www.mx5.de). Mange i Tyskland har "oppgradert" sin 90 hk MX5 med kamaksler fra 115 hk. Konklusjon: Bytte av kamaksler gir en meget merkbar gevinst, bytte av stempler gir en beskjeden effektøkning som er knapt merkbar.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvorfor ikke smelle til å oppgradere med hks (eller egendesigna kammer) og nye fjører og ventiler med porting og planing.. Da hadde du fått en turtallssinna mx-5 da ;)
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Hva må en ut med for nye kammer da? eventuellt hks? Må ikke mye annet gjøres også da? Har lyst på meg guff, men er litt i tvil om å gå så langt som overlading enda.. har filter og ny eksos men det er jo bare lyd for det meste... turbo frister men har aldri montert noe slikt før... :/
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Du ikke ha 115 hk vel :wink: men du kan selge den og kjøpe en med større motor, noen i forumet har gjort det...kanskje det enkleste å gjøre.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er sikkert noen her som sitter med noen ekstra kammer og da? som kan selge til de som har 90hester modellene
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

*sjekke garasjen* godt mulig eg har ett sett
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

ER lettere å bytte kammer enn bil ja, man bytter jo kammer på disse på en liten time, skulle ha byttet selv, hadde en mx5 fra 1991 tidligere som eg slengte en mx3 blokk nedi med mye lavere komprisjonstempler, sikkert det samme som din, men topp og kammer fra 115hken, og satt i dyser fra 323f 1839ccm dohc, denne bilen synest eg gikk meget bra, mye bedre enn en original mx5, og da hadde eg fått mye lavere komprisjon så denne komprisjonen er lite merkbart.. Men kommer du over noen HKS kammer så gi en lyd kanskje eg slenger meg med på ett samlekjøp.. :lol: mine 110 er for litt for lite,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Bare å gi en lyd hvis noen har et par kammer liggende til salgs.. Tror ikke jeg selger den bilen for å kjøpe ny.. Er jo glad i den.. Må bare ha litt mer spenst....
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

kan jeg bruke alle kammer da? er det sikkert at dette funker? for på auto 23 i bergen fant de bare en type kammer men han virket ikke helt stø han bak disken da.. bør jeg skifte noe mer når jeg er i gang?
Post Reply