96 modell motor kontra de eldre?
Moderator: Styremedlemmer
96 modell motor kontra de eldre?
Jeg har en 96 modell 1,6 som da har sørgelige hester. Jeg lurer på om noen av dere har noe kjennskap til hva som er forskjellen på denne motoren og den på 115 hk og hva jeg må gjøre for å oppgradere? Er dette dyrt? Hadde lyst å se om jeg får gjort noe med dette før gullet skal på veien igjen til våren... 

- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
- Status: Offline
Feil: Det er ikke hele motoren som er forskjellen.
Motorene er 98% lik mellom 90 hk og 115 hk. Det som skiller disse to motorene er stemplene ( 115 hk har 9.3:1 i kompresjon, 90 hk har 9.0:1 i kompresjon) og kamakslene. 115 hk har ofte også en annen styreenhet for tenning og innsprøytning. Denne har ingenting med effekt å gjøre, men mere med det enkelte lands avgasskrav. Den største forskjellen i effekt utgjør kamakselene. Har en kamerat her i Sveits som byttet kamaksler på sin 95 mod. 90 hk til kamaksler fra en 115 hk. Han fikk en merkbart piggere motor på høye turtall.
Dette er et tema som også er ofte omtalt på den tyske miata-klubben sine hjemmesider (http://www.mx5.de). Mange i Tyskland har "oppgradert" sin 90 hk MX5 med kamaksler fra 115 hk. Konklusjon: Bytte av kamaksler gir en meget merkbar gevinst, bytte av stempler gir en beskjeden effektøkning som er knapt merkbar.
Motorene er 98% lik mellom 90 hk og 115 hk. Det som skiller disse to motorene er stemplene ( 115 hk har 9.3:1 i kompresjon, 90 hk har 9.0:1 i kompresjon) og kamakslene. 115 hk har ofte også en annen styreenhet for tenning og innsprøytning. Denne har ingenting med effekt å gjøre, men mere med det enkelte lands avgasskrav. Den største forskjellen i effekt utgjør kamakselene. Har en kamerat her i Sveits som byttet kamaksler på sin 95 mod. 90 hk til kamaksler fra en 115 hk. Han fikk en merkbart piggere motor på høye turtall.
Dette er et tema som også er ofte omtalt på den tyske miata-klubben sine hjemmesider (http://www.mx5.de). Mange i Tyskland har "oppgradert" sin 90 hk MX5 med kamaksler fra 115 hk. Konklusjon: Bytte av kamaksler gir en meget merkbar gevinst, bytte av stempler gir en beskjeden effektøkning som er knapt merkbar.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
-
-
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
ER lettere å bytte kammer enn bil ja, man bytter jo kammer på disse på en liten time, skulle ha byttet selv, hadde en mx5 fra 1991 tidligere som eg slengte en mx3 blokk nedi med mye lavere komprisjonstempler, sikkert det samme som din, men topp og kammer fra 115hken, og satt i dyser fra 323f 1839ccm dohc, denne bilen synest eg gikk meget bra, mye bedre enn en original mx5, og da hadde eg fått mye lavere komprisjon så denne komprisjonen er lite merkbart.. Men kommer du over noen HKS kammer så gi en lyd kanskje eg slenger meg med på ett samlekjøp..
mine 110 er for litt for lite,

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..