Spørsmål om service, igjen...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Spørsmål om service, igjen...

Post by indahla »

Min -99 MX-5 har nå gått 38.000km. Jeg har den inne for vinteren og har planlagt å ta den ut i starten av april. Da vil jeg også kjøre en service på den. Spørsmålet er hva jeg skal få gjort, og hvor...

Jeg ringte først til Mazda på Ensjø. De anbefalte en kombinert 30' og 45' km service. Den kom på litt over 3000,-

Deretter sjekket jeg med Mazda på Alnabru (jobber i nærheten) og Eilif der (som visstnok hadde veldig god greie på MX-5) anbefalte en 90' km service (bl.a. inkludert reg.reim...) Den kom på 7550,-

Jeg ringte så tilbake til Mazda på Ensjø og fortalte om rådet fra Mazda på Alnabru. De sa det ikke var nødvendig å bytte reg.reimen før det var gått 120' km. Antall år hadde (nesten) ikke noe å si. Dette var totalt motsatt av hva Eilif på Alnabru sa. Han var skråsikker på at den MÅ byttes etter enten 120' eller 6 år, det som kommer først.

Servicen som Eilif anbefalte inneholder skifte av:
Olje og oljefilter
Bremsevæske
Luftfilter
Gir-olje
Diff.-olje
Bensinfilter
Drivrem
Tennplugger
Toppdeksel pakning

Jeg ringte også til SnapDrive, og de skulle i første omgang ha ca. 8500,- for den store servicen som Eilif anbefalte. (trodde SnapDrive av billiger enn merkeverksted?)

Hva skal jeg gjøre??? Jeg har veldig lite greit på biler, rent teknisk, men vil selvfølgelig ta så godt som mulig vare på bilen min...

Jeg har også fått tips om å bytte vannpumpe samtidig som jeg bytter drivreim. Noen råd om dette også?

Takk for alle kommentarer og råd!
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Iglebæk skal ha 3500,- for skifte reg.reim, Valget falt på Aaby Auto som tok hele 2500,- for sammen jobb. Jeg byttet min ved 90000km..
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Synes det høres drøyt ut og bytte regreim og vannpumpe etter allerede 38000km selv om bilen er 6år. Om regreima skulle ryke (noe jeg ikke tror den vil gjøre), så er jo ikke det noe stort problem på mx-5 motorene.

Byttet selv ikke regreim på min før etter ca 95000km (bilen var da 13år).

Forstår heller ikke at det skal være nødvendig og bytte gir og diffolje for deg, men dette er jo ikke rare kostnaden, så om du kjører aktivt er det jo greit og gjøre.

Ellers så mener jeg punktene fra Alnabru virker fornuftig
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Foreløpig har jeg bare hatt bilen på veien 1 mnd, så om jeg kjører aktivt eller ikke er foreløpig usikkert. Men, jeg har da lyst til å kjøre bilen, ikke trille rundt med den... ;)
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

AJF wrote:Om regreima skulle ryke (noe jeg ikke tror den vil gjøre), så er jo ikke det noe stort problem på mx-5 motorene.
Hvis du er sikker på at det ikke skjer noe med motoren kan jeg jo bare kjøre videre da... Var nemlig redd for at den også skulle ryke hvis regreima røyk...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

er mye service om dagen..

min far har en volvo S80.. den er det jo service indiktator lys på..

og det lyset begynner å lyse etter 1år siden sist service eller 20 tusen km...

så veldig nøye er det ikke med service.. 38 tusen er jo ingenting.. ville ikke bytta regreim av den grunn.. og hvis andre sier her så er vel NB også non interference.. så hvis reima ryker så skal det ikke skje noe farlig.. den rykter neppe også..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg hadde tatt kompinert 30 og 45 siden det ikke var dyrere hadde jeg vært deg. (hadde det vært meg hadde jeg tatt 30 nå og 45 på 45)

Regreim hadde jeg iallefall ikke orka bytta på 38... som de sier iallefall ikke med mx5 hvor det verste som kan skje er at den ryker og du må bli taua til et sted du kan fikse det. (andre biler kan hele motoren skjære seg ved "brudd" på regreim )
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Bytte regreim på 38000 er jo nesten latterlig faktisk!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Så lenge den ikke har noen synlige skader eller svakheter høres dette meget spesielt ut ja...
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Hadde samme "problemet " som deg da jeg kjøpte min i August -04. Da hadde min gått 38.000 km. Jeg valgte å ta en 45K service hos Nygaard Bil på Jessheim siden forrige eier hadde "slurva" med 30K servicen. Anbefaler deg å høre med Nygaard Bil. Tar deg en halv time fra Oslo.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Regreim byttes på 90000/100000 eller 5 år, hva som kommer først har eg hørt, derfor byttet eg på min på 72000 vet de er non inferense og ingenting skjer, om man ikkje ligger i turtallsperra da, men er kjipt å stå fast på vidda en kald vinterdag eller langt nedi europa på en luguber plass i sommer på vei hjem med tom lommebok, for meg er driftsikkerhet meget viktig ellers hadde eg ikkje kjøpt mazda, men hva er servise, eg bytter olje hver 5000k og sjekker jevnligt alt som er av slitedeler,smører og gnikker på diverse deler, eg tør ikkje levere bilen ifra meg eg, dårlig erfaring med bærebruer som holdt på å dette av etter hjulkontroll, har mistet oljeplugger osv, så det er bedre å ta dette selv, man gjør ofte bedre jobb en en mekaniker som ser frem til en helg eller har krangla med kjerringa, også er det litt kos å sitte med hodet nedi motorrommet og fundere på hva som trengs oppi der, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Hvis du har en god dose tålmodighet og fingrene der de skal være, så går det sikkert helt fint å mekke selv :)
Jeg skifta til RB CAI, og det er det eneste jeg har tenkt å skru på min. Klikka nesten helt da jeg sto krokrygga med hue ned i det hersens motorrommet. Takke meg til å skifte dekk to ganger i året.

Fikk kurert all videre trang til å mekke da jeg hadde Golf :|
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

motorhead wrote:Hvis du har en god dose tålmodighet og fingrene der de skal være, så går det sikkert helt fint å mekke selv :)
Jeg skifta til RB CAI, og det er det eneste jeg har tenkt å skru på min. Klikka nesten helt da jeg sto krokrygga med hue ned i det hersens motorrommet. Takke meg til å skifte dekk to ganger i året.

Fikk kurert all videre trang til å mekke da jeg hadde Golf :|
Problemet mitt er vel ikke om fingrene er der de skal, men om hjernen klarer å fortelle de hva de skal gjøre... :oops: Har aldri vært noen "handyman" så jeg har nesten ikke skrudd bil i det hele tatt. Har byttet plugger, fordelerlokk og coil-ledninger på min gamle Nissan Sunny, men ellers ingenting. Men, eneste måten å lære på er vel å prøve...

Jeg sjekket akkurat med den gamle eieren (jeg kjøpte i september -05) og han hadde akkurat byttet olje før jeg overtok den. Tenkte derfor jeg skulle bestille oljefilter, luftfilter og bensinfilter fra MX5parts og få hjelp av fatter'n til å bytte. Han har iallefall sett nedi et motorrom før :lol:

Hvordan ser jeg om regreima er "slitt"?

RB CAI?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

motorhead wrote:Klikka nesten helt da jeg sto krokrygga med hue ned i det hersens motorrommet. Takke meg til å skifte dekk to ganger i året.:|
hehe, godt sagt :mrgreen:
indahla wrote:RB CAI?
CAI=Cold Air Induction kit, type luftfilter som sørger for
kaldere luft til motorn..andre kan sikkert forklare MYE bedre.. :wink:
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Oppdatering: Jeg har nå snakket med Eilif på Mazda Alnabru igjen, og han er sikker i sin sak at motoren kan skjære seg hvis reg.reima ryker. Han mente moteren var ganske lik den som sitter i 323, og der gikk det ikke bra når reg.reima røk...

Jeg er sååå usikker på hva jeg skal gjøre...

PS: Han mente også det var helt umulig å se om den er slitt eller ikke. Det var han helt bastant på!
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Post Reply