Hva kan gjøre for å få mer hester eventuelt få bilen til "å gå bedre/finere" uten turbo eller kompressor.
Kom over noe (miata faq):
Luftfilter: 0.5hk
Race katalysator: 1-2hk på toppen
cat-back "sports"eksos: 3-4hk samt moment
Kaldluftinsug: 3-4hk
Grenrør: 1.5hk
Dette er de mest vanlige.
Men feks plan av toppen. Er dette noe som gir noe særlig effekt? hvor vanskelig er det å gjøre? eventuelt hvor mye koster det å få det gjort?
chiptrimming: Trodde ikke dette fantes til miata, men ser en del på ebay med opptil 20hk ekstra (vet man må ta det med en STOR klype salt), men er dette noe som kan funke i det hele tatt?
Høyere tenning: Er dette verdt prisforskjellen på 95 og 98 oktan bensin? anbefalest vist nok å bruke 98 oktan.. hv
ac og servo: dette er vel minimalt, men noen velger å ta vekk ac og servo, men det er vel neppe noe vits om man ikke skal dra ut de siste hkene fra bilen.
Angående "gå bedre/finere": hvordan stiller man tenninga så den går slik som den "skal" gå. Har hørt om folk som har biler som ikke går så veldig bra, men som får stilt på tenninga, så den slår riktig igjen. Er dette noe man burde sjekke uansett?
Hva annet kan man gjøre angående trimming og få motoren til å gå bedre. Ingen problemer pr idag, men nyskjerrig.
Trimming uten turbo eller kompressor...
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Trimming uten turbo eller kompressor...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
De chippene er ikke noe annet enn en motstand til 10 øre..
Det finns andre ting :
* Porting av topp
* 14 graders fortenning for Hk
* 18 graders fortenning for moment
* Letta svinghjul
* Stroker kit (gjør om 1,8L til 2,0L)
* Lette felger
Det finns andre ting :
* Porting av topp
* 14 graders fortenning for Hk
* 18 graders fortenning for moment
* Letta svinghjul
* Stroker kit (gjør om 1,8L til 2,0L)
* Lette felger
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
men er 14graders fortenning verdt det? vet man kan bli tatt for å være gnien, men er det verdt å gå fra 95 til 98 med tanke på prisen. er det så mye endring i hk?Vidar wrote:De chippene er ikke noe annet enn en motstand til 10 øre..
Det finns andre ting :
* Porting av topp
* 14 graders fortenning for Hk
* 18 graders fortenning for moment
* Letta svinghjul
* Stroker kit (gjør om 1,8L til 2,0L)
* Lette felger
og porting av toppen..aner du om det er "lett" eller hvor mye folk tar for jobben? hvor mye hk/moment man tjener på det?
Får lete etter svinghjul.. mmmm.. se på pris.. hva heter det på engelsk mon tro??
Hva med byte av kam? har det noe hensikt i seg selv eller må man ta gjøre andre ting? (har bare hørt om folk som har f.eks bytta til racekam...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
-
- Status: Offline
porting er endel jobb. du må ta av hele toppen på motorn og sende/levere til noen som KAN dette.. ryker nok fort på 5-7k kr
"chip" til miata = svindel.
resten av na trim greiene til mx5 er dyrt og gir lite power desverre.. om du putter like mye penger i sugemotor trim som de billigste kompressorkitta koster så går den dårlig i forhold til den med kompressor.. (bare for å ta et eksempel)
lett svinghjul gir litt raskere gassrespons..lite ellers.
øke til 98 oktan er mest aktuellt for de av oss med overlading(for sikkerhets skyld).
ellers så er bra dekk, dempere og fjærer beste pengebruken på en ellers orginal mx5
"chip" til miata = svindel.
resten av na trim greiene til mx5 er dyrt og gir lite power desverre.. om du putter like mye penger i sugemotor trim som de billigste kompressorkitta koster så går den dårlig i forhold til den med kompressor.. (bare for å ta et eksempel)
lett svinghjul gir litt raskere gassrespons..lite ellers.
øke til 98 oktan er mest aktuellt for de av oss med overlading(for sikkerhets skyld).
ellers så er bra dekk, dempere og fjærer beste pengebruken på en ellers orginal mx5
N/A tuning med så lite motorvolum er sørgelige greier.
Grunnprinsippet for trimming er dog likt: Mest mulig luft igjennom motoren med riktig blanding og tenning.
Jeg ville derfor skaffet meg et eller annet form for CAI, headers og et åpnere eksosanlegg.
Etter det er det porting og IRTB og motorstyring. Kammer er det vel ingen som har fått noe mer effekt ut av i følge amerikanerne.
Det som er litt surt er jo at et Greddy kit til 11K mest sansynlig gir mer hester enn det som er nevnt over
Grunnprinsippet for trimming er dog likt: Mest mulig luft igjennom motoren med riktig blanding og tenning.
Jeg ville derfor skaffet meg et eller annet form for CAI, headers og et åpnere eksosanlegg.
Etter det er det porting og IRTB og motorstyring. Kammer er det vel ingen som har fått noe mer effekt ut av i følge amerikanerne.
Det som er litt surt er jo at et Greddy kit til 11K mest sansynlig gir mer hester enn det som er nevnt over
