indahla wrote:Så det som skjer når reg.reima ryker er at ventilene og stemplene kræsjer? Jeg trodde ventilene satt fast jeg...?

På de fleste bensinmotorer og alle dieselmotorer (unntatt sideventilerte da...) så blir det krasj.
Når reima ryker stopper ventilene, men stemplene stopper ikke med en gang.
Hvis ventilene kan gå så langt inn i motoren at de kan komme borti stemplene så kan du få skikkelig motorskade ved registerreimsbrudd.
En Mazdamekaniker jeg kjenner, sa at alle Mazda sine bensinmotorer er "non-interference", altså at ingen skade skjer dersom ventilene stopper.
indahla wrote:
Oppdatering: Jeg har nå snakket med Eilif på Mazda Alnabru igjen, og han er sikker i sin sak at motoren kan skjære seg hvis reg.reima ryker. Han mente moteren var ganske lik den som sitter i 323, og der gikk det ikke bra når reg.reima røk...
Jeg er sååå usikker på hva jeg skal gjøre...
PS: Han mente også det var helt umulig å se om den er slitt eller ikke. Det var han helt bastant på!
Nesten INGENTING er umulig å gjøre med en bil.
Men han har rett i at det er VANSKELIG å inspisere registerreimen på den bilen.
38.000km?
JEG hadde gitt søren, og bare kjørt.
Hva du gjør er opp til deg.
Har hørt om en VW diesel som er kjørt 250.000km med samme reima...
Det er ikke sikkert det blir færre nødstopp på bilen din hvis du lar denne "Eilif" plukke på bilen din.
Ingen som heter "Eilif" får røre mine biler!
Ved registerreimsbytte bør man bytte vannpumpen samtidig, da det koster så lite ekstra i arbeid, og vannpumpen ligger bak registerreima.