ET på miata?
Moderator: Styremedlemmer
ET på miata?
hva er et på felgene på en miata?
Står 38 på de felgene jeg har på.
Hvordan blir det med et 26?
Står 38 på de felgene jeg har på.
Hvordan blir det med et 26?
-
- 2000 RPM
- Status: Offline
Originalt på NA er ET=45mm.
Felger med ET=26mm kommer sikkert fra en gammel BMW E30, og har ingenting å gjøre på en MX5.
Kan godt være de passer og ikke tar borti, men den gode følelsen i bilen kommer garantert å gå til helvete! Lavt innpress fører til økt sporing, mer slitasje på hjullager og en bil som generellt er rampete og upresis å kjøre.
Dersom du har mulighet til det, bør du prøve å få tak i felger som har innpress nærmest mulig 45mm.
Felger med ET=26mm kommer sikkert fra en gammel BMW E30, og har ingenting å gjøre på en MX5.
Kan godt være de passer og ikke tar borti, men den gode følelsen i bilen kommer garantert å gå til helvete! Lavt innpress fører til økt sporing, mer slitasje på hjullager og en bil som generellt er rampete og upresis å kjøre.
Dersom du har mulighet til det, bør du prøve å få tak i felger som har innpress nærmest mulig 45mm.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
-
- 2000 RPM
Ikke så lett å forklare på en forståelig måte....
Innpress er et mål som angir hvor mye felgen bygger ut i hjulbuen. Kort fortalt vil en felg med 25mm innpress komme 20mm lenger ut i hjulbuen enn en tilsvarende felg med 45mm innpress (gjelder kun dersom felgbredden er den samme på begge felgene).
Dette medfører større sporvidde, samt en del andre problemer jeg nevnte i innlegget ovenfor.
På mange biler merker man ikke disse problemene i særlig grad, men på MX5'en var det helt utrolig hvor stor forskjell det gjorde når jeg skiftet til felger med rett innpress. Sylskarp turn-in, bedre tilbakemelding i rattet og nesten ikke sporing var de egenskapene som forbedret seg mest for min del.
Innpress er et mål som angir hvor mye felgen bygger ut i hjulbuen. Kort fortalt vil en felg med 25mm innpress komme 20mm lenger ut i hjulbuen enn en tilsvarende felg med 45mm innpress (gjelder kun dersom felgbredden er den samme på begge felgene).
Dette medfører større sporvidde, samt en del andre problemer jeg nevnte i innlegget ovenfor.
På mange biler merker man ikke disse problemene i særlig grad, men på MX5'en var det helt utrolig hvor stor forskjell det gjorde når jeg skiftet til felger med rett innpress. Sylskarp turn-in, bedre tilbakemelding i rattet og nesten ikke sporing var de egenskapene som forbedret seg mest for min del.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Mine eller 17"-erne?RotaryPower wrote:Det er lettere å svare på hvis du sier boltsirkel, størrelse og type..
17": Fikk bare bilde, og navn. PW var navnet. De var i chrome. ET-26 og 4*100. Slitte dekk på 2 hjul.
Mine:
Carzept 15" (husker ikke helt undernavnet), 4*100, Spesiell lakk(Chrome/gunmetal), ET-38. Kjøpt i juni, kjørt med i 3 måndter, samme med dekka. Bilde:
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=822900
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
et 35 skal gå fint hadde det på min før... hadde faktisk det inskrevet i vognkortet og
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Hei. Det du sier blir riktig, men ET, innpress eller offsettt betyr " ut fra senter av felgen. 0 i ET,innpress eller offset, betyr at annleggsflaten på felgen ligger like langt fra innerside som ytterside av felgen. Normalt vil en felg til MX5 i 6,5/7/7,5 i bredde ligge på 35 i offsett/innpress/ET. De fleste felger kommer med godkjenningspapirer hvis de har en sporviddeforandring på mer enn 15mm. Det vil si en offset forandring på mer en 7,5mm. Normalt på MX5, er ca ET 38 på 5,5" og ET35 på 6, og 6,5 . Kjører 7,5 x 16 med 215/40R16 ET 35, med tüv papirer, og har veldig god plass. Vet at andre har 8" og 9". Klart at det ikke er så god plass innover, derfor må bredere felger bygge utover. Altså mindre innpress/offsett/ET.John_91BRG wrote:Ikke så lett å forklare på en forståelig måte....
Bare nevne det med sporing.
BRA dekk sporer IKKE, samme hvilket offset/innpress/ET du har. Hvis bilen er forstilligsjustert, etter bytte av hjul, eventuelt senkesett, og bilen sporer, helt klart. FEIL DEKKMERKE! Noen dekkmerker sporer, andre ikke. Sånn er det bare.
Måtte bare.......
Er så mye rare meninger her, og dette var min!!!!!!!!!!!!
1990 Miata 1,6
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
dekkbredde etc.
Som sommerdekk har jeg 215/45x16 dekk på felg med et45.
Bilen er skjønn i svinger på god vei, men hvis veien er slitt, slik den dessverre ofte er i Fredrikstad, sporer bilen. Den drar bannsatt til siden, noe som kan komme overaskende på en stakkar. Dette selv om det er korrekt innpress på felgene.
Både sønn og datter har ferske førerkort, og de kommer nok til å ha lyst til å kjøre den lille røde innimellom til sommeren. Jeg biter i det sure korset(eplet, hvetebrødet elns) og kjøper dekk i originaldimensjonen til sommeren.
Det jeg ikke er sikker på er hvilke dekk man skal velge.
Toyo proxes—skal visst ha litt dårlig veigrep i svinger på vått føre.
Michelin energy – de same dekka jeg har på renaulten, rimelige.
http://makeashorterlink.com/?R1AF5249C
Michelin pilot exalto—dritdyre
http://makeashorterlink.com/?D2BF1249C
Bilen er skjønn i svinger på god vei, men hvis veien er slitt, slik den dessverre ofte er i Fredrikstad, sporer bilen. Den drar bannsatt til siden, noe som kan komme overaskende på en stakkar. Dette selv om det er korrekt innpress på felgene.
Både sønn og datter har ferske førerkort, og de kommer nok til å ha lyst til å kjøre den lille røde innimellom til sommeren. Jeg biter i det sure korset(eplet, hvetebrødet elns) og kjøper dekk i originaldimensjonen til sommeren.
Det jeg ikke er sikker på er hvilke dekk man skal velge.
Toyo proxes—skal visst ha litt dårlig veigrep i svinger på vått føre.
Michelin energy – de same dekka jeg har på renaulten, rimelige.
http://makeashorterlink.com/?R1AF5249C
Michelin pilot exalto—dritdyre
http://makeashorterlink.com/?D2BF1249C
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
har toyo proxess t1-s i 225/40-16.. har ikke kjørt de på vått føre da jeg satte bilen inn for vinterlagring rett etter at jeg kjøpte den, men på tørt føre er de eksemplariske.. såg for meg at så brede dekk ville spore enormt men det er ingenting problem..
har derimot to kompiser med civic den ene på falkendekk som danser alle veier på småsporete vei og den andre på billige auroradekk som faktisk er ganske retningstabil, de kjører med samme dim og innpress.. så at forskjellige biler foretrekker forskjellige typer dekk er helt sikkert.. og myten om at brede dekk sporer mer enn smale dekk er en sannhet med mange modifikasjoner.. 

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Re: dekkbredde etc.
jeg ville ha tatt en hjulstilling kontroll før jeg byttet dekk.midget77 wrote:Som sommerdekk har jeg 215/45x16 dekk på felg med et45.
Eventuelt justert inn spissinga litt.
Kjører selv på 215/45x16 på ET 45 (orginal felg) ingen sporing.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
[X] MX5 2001 1.8i Sport
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Re: dekkbredde etc.
Det var en god ide. Det blir vel billigere enn å kjøpe fire nye dekk i alle fall..Oas wrote: jeg ville ha tatt en hjulstilling kontroll før jeg byttet dekk.
Eventuelt justert inn spissinga litt.
Kjører selv på 215/45x16 på ET 45 (orginal felg) ingen sporing.

Bør det gjøres med 16" på og en evt to passasjerer?
Hvilke firmaer kan slikt som dette? Originalverksted eller noen særere?
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.