Intercooler størrelse?
Moderator: Styremedlemmer
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Intercooler størrelse?
Driver å kjøper inn deler nå, og lurer litt på hva dere med intercooler har fått plass til? Hvor stor intercooler kan jeg få plass til, og hva er de idelle målene med tanke på lag og slikt?
Jeg vet ikke hva som er ideelt men jeg har en Type 05 fra Forge:
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMINT104
Type 05 500 x 60 x 175 (19.69 x 2.37 x 6.89) 650 x 80 x 223
Den er ca. like brei som radiatoren og dekker hele haikjften + litt til.
Med tanke på kjøleproblemene mine så vil noe større kreve en bedre radiator om man skal over 0.8 bar og banekjøring.
Den over var den eneste jeg fant med uttak på toppen.
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMINT104
Type 05 500 x 60 x 175 (19.69 x 2.37 x 6.89) 650 x 80 x 223
Den er ca. like brei som radiatoren og dekker hele haikjften + litt til.
Med tanke på kjøleproblemene mine så vil noe større kreve en bedre radiator om man skal over 0.8 bar og banekjøring.
Den over var den eneste jeg fant med uttak på toppen.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
-
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Husk å bestill med 2,5" stusser ja. Dreit meg ut på det selv men fikk byttet
IC'en er ikke festet på bildet men laget noen vinklejern som går fra toppen av IC'n(Festekrokene på IC'n) og opp til stålet som går forran radiatorn. tok desverre ingen bilder men det er en relativt enkel løsning.
Laget en plate i rustfritt som dekket hele åpning mellom front og radiator. Når jeg monterte denne så merket jeg stor forskjell i temp. in/ut av IC/Radiator etter litt innspirerende kjøring.
Morten

IC'en er ikke festet på bildet men laget noen vinklejern som går fra toppen av IC'n(Festekrokene på IC'n) og opp til stålet som går forran radiatorn. tok desverre ingen bilder men det er en relativt enkel løsning.
Laget en plate i rustfritt som dekket hele åpning mellom front og radiator. Når jeg monterte denne så merket jeg stor forskjell i temp. in/ut av IC/Radiator etter litt innspirerende kjøring.
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
Jeg kjøpte en IC på Ebay for en billig penge. Kjernen var 71x18x8 og den passet også glimrende i fronten. Ser at flere og flere norske sjapper også selger rimelige IC'er. Forge er nok hakket over i kvalitet, men koster vel også noe mer gryn...? Jeg vridde kompressorhuset nedover, og fikk en sveiser til å lage rør som gikk rundt radiatoren og lage braketter til IC'en. Ble mye ryddigere, og luftfilteret peker nå fremover Ligger et bilde her:
http://www.cardomain.com/ride/2259299
Men skal få lagt ut litt mer bilder etterhvert...
http://www.cardomain.com/ride/2259299
Men skal få lagt ut litt mer bilder etterhvert...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Hva tenker du på når du sier bedre flow??
Skal ikke gå ut på tynn is nå men ett kortere strekk på røra og få bend må vell være det beste med tanke på trykkfall og temperatur? Størrelsen på røra har vell også en del og si når det gjelder det men uansett?
Morten
Skal ikke gå ut på tynn is nå men ett kortere strekk på røra og få bend må vell være det beste med tanke på trykkfall og temperatur? Størrelsen på røra har vell også en del og si når det gjelder det men uansett?
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Det jeg kanskje tror han tenker på er det at lufta da går ned i intercooler så en 90 grader bend så en 90 grader til for å komme ut igjen.
Da kan det kanskje oppstå sirkulasjon, at luften begynner å gå rundt og rundt, istedenfor at den går bare rett igjennom intercooler.
På vanlige type intercooler er det jo inngang og utgang horisontalt så lufta blir "blåst" rett igjennom, og ikke må svinge igjennom.
Correct me if i`m wrong..
Da kan det kanskje oppstå sirkulasjon, at luften begynner å gå rundt og rundt, istedenfor at den går bare rett igjennom intercooler.
På vanlige type intercooler er det jo inngang og utgang horisontalt så lufta blir "blåst" rett igjennom, og ikke må svinge igjennom.
Correct me if i`m wrong..
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline