Spm ang kompressor
Moderator: Styremedlemmer
Jeg kommer ikke til å kjøpe kittet ditt, er fattig for tiden..
Men hadde vært takknemlig hvis du kunne svart meg på ett par spørsmål..
Hvordan er disse kittene å montere ? Er det en stor jobb ? Må man senke kompen i motoren? Er dette 100% bolt-on eller må man sveise ? Hva gjør man med motorstyringa..
Men hadde vært takknemlig hvis du kunne svart meg på ett par spørsmål..
Hvordan er disse kittene å montere ? Er det en stor jobb ? Må man senke kompen i motoren? Er dette 100% bolt-on eller må man sveise ? Hva gjør man med motorstyringa..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Kittene er 100% bolt on. Alt du trenger for montering (-verktøy) følger med kittet. Trenger ikke å senke kompen på motoren. Kompressor monterer du løpet av en dag..Kusk1 wrote:Jeg kommer ikke til å kjøpe kittet ditt, er fattig for tiden..
Men hadde vært takknemlig hvis du kunne svart meg på ett par spørsmål..
Hvordan er disse kittene å montere ? Er det en stor jobb ? Må man senke kompen i motoren? Er dette 100% bolt-on eller må man sveise ? Hva gjør man med motorstyringa..
Gjør ingenting med motorstyringa, men monterer en bensintrykkregualtor som gir bensintrykk etter hvor mye trykk/vakumm det er.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Et oppfølgingsspørsmål:
Når man har montert kompressor, bør (må) man da bytte diff? Eller gjelder det kun ved montering av turbo? Jeg kommer nok ikke til å montere noe mer power nå, men er jo greit å vite hva som isåfall skal til...
Hva er også fordeler/ulemper med kompressor, turbo og ingenting?
Når man har montert kompressor, bør (må) man da bytte diff? Eller gjelder det kun ved montering av turbo? Jeg kommer nok ikke til å montere noe mer power nå, men er jo greit å vite hva som isåfall skal til...
Hva er også fordeler/ulemper med kompressor, turbo og ingenting?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Jeg er ikke noe dreven på dette området men jeg kan jo likevel prøve å svare.
Du bør nok vurdere en kraftigere diff. hvis du skal ha kompressor.
Om det kan kalles en ulempe vet jeg ikke, men man bør kjøre med 98 blyfri for å ikke få eventuell tenningsbank. Kjipt bensinprisene i Norge er så dyre..
Du bør også vurdere noe form for bensintrykkregulater.
Kompressoren er vel også dyrere i innkjøp enn turboen, og turboen har en tendens til å utvikle mye varme.
Jeg gir stafettpinnen videre til dere som kan dette bedre enn meg
Du bør nok vurdere en kraftigere diff. hvis du skal ha kompressor.
Om det kan kalles en ulempe vet jeg ikke, men man bør kjøre med 98 blyfri for å ikke få eventuell tenningsbank. Kjipt bensinprisene i Norge er så dyre..
Du bør også vurdere noe form for bensintrykkregulater.
Kompressoren er vel også dyrere i innkjøp enn turboen, og turboen har en tendens til å utvikle mye varme.
Jeg gir stafettpinnen videre til dere som kan dette bedre enn meg

men mye man kan gjøre for å forhindre denne varmen fra turboen da, sånn som varmeisolerende midler se link:
http://www.kollevold.no/heatsheeld.htm
trekker du sånt over eksosutgangen fra turboen, downpipen så ville du vist spare ca 70% varme og lager du riller i panseret så kvitter jo deg seg med endel varme også..
turbo og kompressor er jo bra eneste jeg har lest er ulempe med kompressor er at det blir mye tap på motoren siden drar igjennom veiva ..tror jeg leste det i "motor" en nyere utgave.. ellers er begge knall!
http://www.kollevold.no/heatsheeld.htm
trekker du sånt over eksosutgangen fra turboen, downpipen så ville du vist spare ca 70% varme og lager du riller i panseret så kvitter jo deg seg med endel varme også..
turbo og kompressor er jo bra eneste jeg har lest er ulempe med kompressor er at det blir mye tap på motoren siden drar igjennom veiva ..tror jeg leste det i "motor" en nyere utgave.. ellers er begge knall!

Det fleste kit (alle til 1.6l ihvertfall) leveres med bensintrykkregulator (AFPR), og det gjør bl.a. det kit'et jeg har for salg. Siden det i utgangspunktet var til en 1.8 99-up var ikke AFPR med, men forrige eier som hadde dette på sin 99 1.6 l. måtte kjøpe den ekstra.
Ang. diff. Indahla, jeg ser du har en 1.6 99, og jeg lurer på om ikke du har en kraftigere diff en den 1.6 l. fra 90-98 har. Det kan helt sikkert noen andre bekrefte her.
Ang. diff. Indahla, jeg ser du har en 1.6 99, og jeg lurer på om ikke du har en kraftigere diff en den 1.6 l. fra 90-98 har. Det kan helt sikkert noen andre bekrefte her.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
1600 diffen fra 98 er sterkere ja, er samme som den tidligere 94-98 modellen dette, den tåler dette fint har eg hørt,
er en av grunnene til eg byttet til nb da na diffen oppførte seg rart,

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Både Turbo og kompressor blir det tap på motoren.
Kompressor er motstand på veiva.
Turbo er eksosbrems..
Energi kan verken oppstå eller forsvinne, den går bare over i andre former. Den totale energien er konstant.
Så hvis du bruker energiloven. Så er det turbo som har størst tap på motoren. Etter som den utvikler så mye varme
Kompressor er motstand på veiva.
Turbo er eksosbrems..
Energi kan verken oppstå eller forsvinne, den går bare over i andre former. Den totale energien er konstant.
Så hvis du bruker energiloven. Så er det turbo som har størst tap på motoren. Etter som den utvikler så mye varme

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Dette med differ har vel vært diskutert tidligere til det langtekkelige, men at diffen til de første NA-modellene var svake er vel opplest og vedtatt. Mange klarer å knuse en diff med standard motor, mens andre kjører rundt med 250hk klarer seg fint med org. diff. Det kommer mao. veldig an på din kjørestil. Burnouts og rivstarter vil typisk være bra ting om du vil ta knekken på diffen.
Jeg kjører rundt med turbo og org. diff og det har holdt fint sålangt... Den dagen den ryker så er det bare å få på plass en torsen-diff fra en nyere modell - de er sågodt som skuddsikre.
Jeg kjører rundt med turbo og org. diff og det har holdt fint sålangt... Den dagen den ryker så er det bare å få på plass en torsen-diff fra en nyere modell - de er sågodt som skuddsikre.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Man bør også tenke seg igjennom et par ganger før man snurrer dene bandasjen rundt manufold. Fordi det vil bli fuktig og slikt på disse bandasjene og i tilegg vil du vel få litt salt inn der også om du kjører på vinters tid. dette, samt glohet, uventilert manufold har sørget for at flere manufolder har til slutt gått i oppløsning, brent seg rett igjennom iløpet av ett år eller 2. Da ville jeg nesten heller vurdert å kjøre uten og heller bite i sure eple og tape ett par hk uten den bandasjen.stianboy wrote:men mye man kan gjøre for å forhindre denne varmen fra turboen da, sånn som varmeisolerende midler se link:
http://www.kollevold.no/heatsheeld.htm
trekker du sånt over eksosutgangen fra turboen, downpipen så ville du vist spare ca 70% varme og lager du riller i panseret så kvitter jo deg seg med endel varme også..
turbo og kompressor er jo bra eneste jeg har lest er ulempe med kompressor er at det blir mye tap på motoren siden drar igjennom veiva ..tror jeg leste det i "motor" en nyere utgave.. ellers er begge knall!
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
diffen din ryker ikkjeindahla wrote:Hvor dyrt er det hvis diff'en ryker?

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Har du ikkje lest tråden til HF han har vel den råeste motoren her på forumet,
bare håpe han kommer bra tilbake denne sesongen, etter som eg har forstått så er det en slik diff som vi har i bilene våres som han har ettermontert i sin bil,,
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1875

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1875
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Status: Offline