Kjøp av mx-5 med gammel veivbolt?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

PKD wrote:
Stian wrote:Hadde igrunn aldri sjekket selve veivhjulet, men ser nå at jeg faktisk har den nye veiva selv om VIN-nummeret skulle tilsi noe annet! Litt snodig, men veldig hyggelig å se :-)
Det at biler med VIN-nummer lavere en 209446 har "short nose" gjelder bare for Miata.
Min MX-5 har også lavere nummer en det, men har likevel "big nose"

Her er to linker, en som forklarer problemet og en med en metode for å reparere en ødelagd veiv.
http://miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html
Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Vidar wrote:Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??
VIN-nummerene på MX-5 og Miata er annerledes i starten (JMZNA18B... vs JM1NA3511M...). Dersom begge seriene begynner på -100000 og teller oppover uavhengig av hverandre så tviler jeg på at veiv-oppgraderingen skjedde på begge modellene på akkurat samme antall produserte biler.

Kanskje flere med '91 MX-5 kan sjekke veivene sine og sammeligne det med VIN-nummerene?
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

PKD wrote:
Vidar wrote:Kan jo være at det er skifta motor, pga veiv problem feks ??
VIN-nummerene på MX-5 og Miata er annerledes i starten (JMZNA18B... vs JM1NA3511M...). Dersom begge seriene begynner på -100000 og teller oppover uavhengig av hverandre så tviler jeg på at veiv-oppgraderingen skjedde på begge modellene på akkurat samme antall produserte biler.
Kanskje flere med '91 MX-5 kan sjekke veivene sine og sammeligne det med VIN-nummerene?
Det kan tenkes ja :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Nei... motoren er garantert ikke skiftet. Kunne vært morsomt å se om andre -91 MX5'er er i samme båt ja.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

hvor finner jeg VIN nr?
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

I følge VIN nr skulle jeg ha den korte veiva, mens jeg faktisk (til min lettelse) har den lange. Og her har det helt sikkert ikke vært byttet verken veiv eller motor.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
BLir utrolig glad om jeg finner ut at den har en nyere og bedre motor som har gått kortere.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

friskus wrote:YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
BLir utrolig glad om jeg finner ut at den har en nyere og bedre motor som har gått kortere.
Hmmm ville da sjekket opp disse kaklelydene som du sier du hører før eg hadde jublet, reimhjulene kan ryke på de nyere veivene også.,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Pelle wrote:I følge VIN nr skulle jeg ha den korte veiva, mens jeg faktisk (til min lettelse) har den lange. Og her har det helt sikkert ikke vært byttet verken veiv eller motor.
Se mine innlegg tidligere i denne tråden.
Europeiske utgaver har ikke short nose selv om de har VIN-nummer lavere enn 209446.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

PKD wrote:
Pelle wrote:I følge VIN nr skulle jeg ha den korte veiva, mens jeg faktisk (til min lettelse) har den lange. Og her har det helt sikkert ikke vært byttet verken veiv eller motor.
Se mine innlegg tidligere i denne tråden.
Europeiske utgaver har ikke short nose selv om de har VIN-nummer lavere enn 209446.
Har miata. hvordan er det med de da?
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Mazdafreaks wrote:
friskus wrote:YAHOO. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde den gamle veiva i og med at jeg har 91 modell og har hørt litt kaklelyder fra reimhjulet. Men jeg har det hjulet med 8 hull i, den som ble henvist til i første side på denne topicen. Altså jeg har den nye.. Hvordan sjekker jeg VIN nummer om jeg skal ha den gamle eller nye? Forrige eier påsto at det hadde blitt byttet motor i min, så hvordan kan jeg sjekke om dette er blitt gjort..?
BLir utrolig glad om jeg finner ut at den har en nyere og bedre motor som har gått kortere.
Hmmm ville da sjekket opp disse kaklelydene som du sier du hører før eg hadde jublet, reimhjulene kan ryke på de nyere veivene også.,
Ja, klart det skal sjekkes opp. Men tror ikke det er så alvorlig. Har fortsatt ikke noe tap i motorfkraft. Og lyden forsvinner med en sprut med smøring. Men skal av med hjulet sene på våren her. Men tror jeg skal få verksted til å se på det så jeg er sikker på den blir skrudd igjen med rett moment og slikt. Så har jeg noen å skylde på om det går til helvette etter det er skrudd igjen. Noe som bør skiftes ang dette hjulet når det først eer av? pakninger og slikt jeg tenker på..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

friskus wrote:Har miata. hvordan er det med de da?
Miata skal ha short nose dersom de har VIN-nummer lavere en -209446.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

friskus wrote:Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
http://www.miata.net/garage/torque.html
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Vidar wrote:
friskus wrote:Hvilket moment skal reimhjulet på veiva festes med? Viktig at dette er rett og dere ikke gjetter.
http://www.miata.net/garage/torque.html
Crank pulley bolt (1990 - early 1991) 80-87/108-118
(plus Loctite 242-blue)
Crank pulley bolt (late 1991 - present) 116-122/157-165
(plus Loctite 242-blue)

Hvordan vet jeg hvilke jeg skal bruke?
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Post Reply