hvordan fjerne innmaten i blinklysene

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

hvordan fjerne innmaten i blinklysene

Post by bidz »

Hei!

Har en '91 MX-5. Som så mange andre så ønsker jeg og ha parklys/kjørelys hvor blinklysene er, og har koblet om dette. Problemet er at i lykteglassene så er det en oransj "skjerm" som uansett gjør til at jeg har oransje/gult lys. Dette funker rimelig dårlig med de mye mindre blinklysene som nå er på siden :)

Hvordan er fremgangsmåten ved og ta ut disse "skjermene"? har prøvd og delt lykten, men det ser ut som det er brukt meget kraftig fuge/lim/whatever der, og hvis en bruker litt makt så begynner det og knirke ganske høylydt i plastikken.. Vil altså helst at lyktene ikke skal sprekke..

Noen som har no tips? og hva koster evt. disse glassene uten den oransje innmaten? noen som kanskje har noen liggendes i "reserve" ?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Har selv fjernet denne innmaten, jeg varmet opp lykten med en varmluftpistol. Da ble "fugen" mykere, men det var veldig hardt likevel.

Det gikk altså greit men det er fort gjort å ødelegge...

Mener de koster rundt 7-800 kr hos IL Motorsport, de har bare de med oransje innmat, men kan skaffe de andre på etterspørsel (kunne hvertfall det når jeg spurte)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Jeg skilte lykten ved og ta den i VARMT vann slik at fugen ble mykere og så lirket de fra hverandre. Når lykten er skilt er det bare en skrue for å fjerne den oransje innmaten. Når jeg satt sammen lykten brukte jeg den gamle fugen i kombinasjon med noe ekstra silikon.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Legg lysene i stekeovnen 70-80 °C i ca. 15 min. Da blir fugen passe myk.
Det ligger en artikkel med bilder ang. dette temaet (Fjerning av innmaten i blinklysene) på http://www.miata.de/ . Under menyen til venstre gå inn på: Technik/Technikubersicht/Elektrik III/Weisse blinker beim NA.
Post Reply