Egenimport av MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Egenimport av MX-5

Post by kodvaag »

Heisann!

Etter å ha vært min egen bilimportør 2 ganger(MB), vurderer jeg nå å bli min egen lekeimportør. Dvs hente en MX-5 fra Tyskland. Det er gøyel leke det!

Noen som har gjort det før?

Priseksempel på en 13 år gammel bil til 3500 Euro:
(Euro kurs 8,2)

Vektavgift - 970 Kg 32398,-
Volumavgift - 1598 cm3 22108,-
Effektavgift - 85 Kw 17796,-

Sum 72302,-
Fradrag - 12 år 52780,-
Totalt 19522,-

Vrakpant 1300,-

Sum avgifter 20822,-

Innkjøpspris 28700,-
Mva - innkjøpspris 6888,-

Total kostnad 56410,-


Dette virker som bra biler til prisen?
I Norge må du gi 75000 for en som er hardt/godt brukt.

Hva er riktig slagvolum for 116 hesteren? Er det 1598 ccm som jeg har gjettet?

Er det mange tekniske feller å gå i?
Har printet ut "Skip Cannon - Checking out a used Miata". Der står det ganske bra beskrevet hva man må lete etter.
Jeg har hatt en 1988 Mazda 626 stv 2.0i 16V GLX 148 hk for noen år tilbake. Hadde bilen i 4 år, og det var ikke noe galt. Til og med Defaalarmen virket prikkfritt! (!)
Dersom MX5 er like bra så er det vel nesten bare rust og passe seg for?

Etter å ha studert en del bruktbiler i Tyskland (før jeg tenkte på MX5) og i Norge så må jeg si at de i Tyskland virker generelt bedre enn de norske. Tyskerne er flinke til å passe på tingene sine, og de tyske veiene er godt vedlikeholdt. Høy kilometer gjør jo ikke så mye?
200000km på motorvei er bedre enn 75000 km på grusvei...

Bjørn
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Nå er vel egentlig ikke rust det største problemet med MX5/miata, siden den har galavanisert karosseri. Regner med at de ikke er så hissige på saltet i Tyskland som i Norge heller...
Ut ifra egne erfaringer vil jeg heller si at drivverket kan være et svakt punkt på disse bilene.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Takk for svar!

I Tyskland bruker de 25% salt og 75% aske mot glatt vei. Så, istedet for å ha så sterk blanding salter/asker de oftere. ... var slik en tysk venn av meg forklarte i hvert fall...
Egentlig har jeg ikke så stor skrekk for rust, for en cabriolet blir vel mest brukt til finkjøring... (Ikke alle selvfølglig, men i det store og hele gjennomsnittet..)

Med drivverk, hva tenker du på da?
Veivbolten på 90-91 modeller?
Diff havari? Skjer det ofte når man ikke trimmer?
Gearkassen? Er den svak?
Den ene MX-5`en jeg har kjørt hadde en svak summelyd i første gear. Ikke mye, bare en svak svak gearkasselyd. Er dette normalt, eller var denne bilen litt sliten da? (1990 mod)
Registerreim? Skjer det noe hvis denne ryker? En Mazda mekaniker som jeg kjenner sa at det kun var Mazda diesel som fikk "ventilfestival" hvis reima røyk.

Mvh
Bjørn
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg tenker på gearkasse og dif. Dersom du leser i det gamle forumet http://www.mx5-miata.no/disc_frm.htm, så finner du noen tema om dif-havari og girkasser med ulyder.

Mine egne erfaringer tillsier også at dette er en svakhet (har en '91). Jeg har lagerlyder på alle gir både under akselerasjon og retardasjon, så den må nok byttes. Det begynte med svak summing på 1. gir.....

Nå har jeg ikke nok erfaring til å si at dette er typisk, og jeg har ikke peiling om hvordan bilen min har vært kjørt av tidligere eigere. Slike ting kan skje på alle biler, og har nok mest med bruken å gjøre.
Tror ikke det skal være noe vanskelig å finne en bil uten disse problemene, men synes at det er et moment som bør vies litt oppmerksomhet ved kjøp av ny bil.

Ser du er klar over veivbolten...

Motoren er derimot nærmest uslitelig, og ventilene raser ikke når reg.reima slitner.

God jakt....
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Veivbolten

Post by Christian »

Hva er det med veivbolten ?
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Har jeg rett når jeg mener at diverse girkasseproblemer gjelder 91 og eldre mx-5'ere ? Det virker iallefall sånn etter litt research i forumet..
User avatar
JIN91BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 79
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 24
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Post by JIN91BRG »

Du kan jo prøve deg på en spansk en i forhold til avgiftsberegningen for HK. Mazda - forhandleren som hentet min 91-mod i USA i 98 fikk bilen min igjennom med 60 kw. De brukte dokumentatsjon fra 1,6L levert fra og med 1994. Har ikke peiling på om det funker enda men kanskje verdt et forsøk ?

Kjøp deg en leke du !

Nå skal forøvrig min lille grønne gå i hi og blir ikke vekket før 1.helg i mai igjen - snufs.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Jeg har hentet to mercedeser, og dokumentasjonen for hk/kw stod i det tyske vognkortet... Dessuten er det ikke så mye å spare, da jeg tenker på en 92/93 modell. (Da bilene er så gamle er bruksfradraget så stort alikevel.)
Forstår det er modellår med lite problem teknisk og mye go cart følelse.
Post Reply