Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg skal kjøpe meg nye sommerdekk fra Interdekk.no.
Jeg vurderer Toyo Proxes T1-S 205/50/15 dimensjon. Er det noen som kan si meg om denne dimensjonen gir bedre/dårligere kjøreegenskaper enn 195/50/15?
Jeg har lyst på 205 rett og slett for at de er breiere og fyller hjulkassene bedre. Koster en tusenlapp ekstra for disse dekkene, men men...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Skjønner.
Men er det slik at 205 gir noe bedre kjøreegenskaper? Kanskje mer stabil i svinger? Disse gir hjulet en noe større rulleomkrets enn 195. Har dette noe å si på f.eks. akselerasjon?
Bredere dekk har større kontaktflate mot underlaget.
Ikke at jeg tror hverken kontaktflate, vekt eller støy er merkbart forskjellig mellom samme type dekk og 195/205 ved kjøring på offentlige veier.
Jeg har kjørt 1 sesong med Toyo Proxes T1-R med dim. 195/50 R15, veldig fornøyd, spesielt på vått føre.
men nå kjører ikke jeg på bane da.. de veier 7,71 kg
Oas wrote:Teori: liten rulleomkrets = bedre aks mindere topp fart.
Stor rulleomkrets = høyere toppfart mindre aks.
Vil si meg enig i dette men det gjelder jo til en viss grad. Man vil jo hele tiden ligge i motorens arbeidsområde. Og setter man en for lav utveksling vil man hele tiden sitte å gire og det taper man tid på. Det gjelds å finne det ideelle.. Står litt på den linken , nummer 7 om utveksling. Konsentrerer mest om bakaksling men hjul er jo en utvekslingsfaktor
(en liten en, forøvrig )
HansBRG98 wrote:Jeg har kjørt 1 sesong med Toyo Proxes T1-R med dim. 195/50 R15, veldig fornøyd, spesielt på vått føre.
men nå kjører ikke jeg på bane da.. de veier 7,71 kg
Ti-R og Ti-S har omtrent samme vekt og ganske likt mønster. Hva er egentlig forskjellen på dem? Kanskje Ti-R er mer stillegående? Mønsteret ser ihvertfall noe finere. Noen som har erfaringer?
T1-S er bygget på DSOC (Dynamic Simulation Optimized Contact Theory) som er en 3-dimensjonal datasimulator.
I tillegg kan T1-R fås i hastighetsklasser V, W og Y, mens T1-S fås i tillegg i Z.
Ellers er de like.
Jeg ringte opp til sharifs dekksenter for å høre om de har Toyo Proxes T1-R. De hadde den inne men anbefalte på det sterkeste å heller gå for Nankang NS-2. Toyo mente de var alt for stivt for kjøring i Oslo samt det sporer og slites fort. Merkelig. Jeg har jo lest så mye positivt om toyo proxes i forhold til Mx5..
Noen som har kjennskap til dette Namkangdekket? Det ser jo ganske sporty ut det også, da
RotaryPower wrote:Vet ingenting om dekket men er litt nysgjerrig:
Hva sa sharif om prisen? Hva ligger begge dekkene i pris?
Namkang koster:
195/50/15: 550,- (+montering)
205/50/15: 695,- (+ montering)
Toyo ligger i samme prisleie.
Sharif mente Namkang har mye av de samme egenskapene som Toyo og at man kun får ekstra nytte av Toyo ved banekjøring. Namkang har til gjengjeld høyere komfort ved landeveiskjøring.