Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg lurte litt på hvilken viskositet på motoroljen folk kjører rundt med. På meg så virker det som om motoren liker litt tynnere olje. Kan få litt ventiltikk på motorn min når den er kald (og oljen er på det tykkeste), det blir borte med en gang motoren har oppnådd arbeidstemp (og oljen har blitt mer tynnflytende). Oljenivået er som det skal være, så det er ikke mangel på olje som gjør det. Nå husker jeg ikke 100% hvilken olje jeg hadde på motoren, lurer på om det var 10W30. Skal prøve å bytte nå og se om det blir bedre.
Jeg har brukt Mobil1 5W50 syntetisk olje på min MX5 de 4siste årene, har fungert meget bra til all type kjøring. (Smartclub selger denne til gunstig pris)
Var plaget med litt ventiltikking før. Men så rensa jeg ventilsetene mine (Tre deler), da ble ventiltikking ett fremmedord..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Ventiltettningene og alt skal visst være renset for ca. 2 år siden tror jeg. Silverboy bytta motor og topp så da renset han visst alt. Hvis jeg ikke blir kvitt tikkinga etter oljeskift så får jeg vurdere å ta av toppen og få rensa skikkelig. Da kan jeg jo kanskje polere toppen skikkelig i samme slengen og frese bort "kamdrev-dekselet" Er det noen som har slipt det bort? Er det noe problem med det?
Oooops! Skrev visst litt fort der! Det var ikke meningen å fremstille Silverboy som en som renser ventiltetningene dårlig. Leste innlegget mitt etterpå og så at det blei litt feil skrevet. Silverboy er flink han hehe Mente at jeg kanskje måtte ta det opp og rense det for at det kanskje var fullt av koks og dritt igjen siden sist det ble renset
Var disse som ligger mellom kammen og ventilen..
De heter kansje ikke ventilseter ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Jeg trodde ventilsetet var der som ventilen hviler mot når den er lukket. Altså i godset på toppen. Men om jeg bare driver å lyver nå skal dere ikke se bort ifra. Hadde om dette på skolen for lenge siden, og husken er ikke så bra.
Så hjernen min har visst ikke blitt helt ubrukelig enda
Men er det noen som har vært borti det å frese bort "kamdrev-dekselet", altså den delen av toppen som dekker til kamdrevene? Har sett noen som har synlige kamdrev, og toppen er jo en hel del uten mulighet for å skru av noe som dekker til drevene, så jeg tenker jo at det er noe som må freses bort. Har noen gjort dette? Det ser jo sinnsykt tøft ut
Forrige eier kjørte med castrol txt-10w/40 olje, men jeg byttet til castrol tws-motorsport 10w/60 med en gang jeg kjøpte den for 1 1/2 år siden. motoren er turbokonvertert og kjøres aldri på vinterstid.
Jeg kjører Castrol TXT Lightec 5w-40. Funker utmerket selv for banedager, hvor oljetempen blir litt høyere enn til vanlig. Det er samme oljen som vi bruker på alle eventsbilene på Rudskogen, både BMW 323'ene og Volvo S40'ene.
Bruk gjerne Castrol's smøretabell for å finne riktig olje. Link til tabellen finner du nederst til venstre på siden som kommer opp.
RotaryPower wrote:Du har nok helt relt Thamun. Tror Vidar mener at det er han som tuller litt. Ventilsetet er hvor ventilen hviler an når den ikke er åpen.
Lash adjuster tror jeg det heter det jeg tenker på..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Jeg ble anbefalt å ikke bruke syntetisk olje sist gang jeg tok oljeskift. Det skulle visst slite på kammene(???). Er det noen som har noen erfaringer?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover