Varm motor
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Varm motor
Har vært plaget med at motoren går varm.
Jeg har byttet termostat og skiftet kjølevesken samtidig.
Men oppdaget i dag at motoren gikk varm idag. Kjørte på varme i kupèn og tempen krøp ned mot normalt...
Noen forslag til hva det kan være ?
Jeg har byttet termostat og skiftet kjølevesken samtidig.
Men oppdaget i dag at motoren gikk varm idag. Kjørte på varme i kupèn og tempen krøp ned mot normalt...
Noen forslag til hva det kan være ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive


- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Lekk vil jo medføre at veske forsvinner. Det er fult med kjøleveske.
Om vifta starter er jeg ikke sikker på, såfall må det være termostatbryteren...
Om vifta starter er jeg ikke sikker på, såfall må det være termostatbryteren...
Pacmania wrote:termostaten var problemet på min.. har du sjekket at du ikke har lekk noen sted? kan også være at vifta ikke har lyst til å slå seg på som nevnt over..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Husk også at selve radiatorlokket kan være klar for utskifting. Jeg måtte skifte mitt for 3 år siden. Dengang når jeg begynte å lete etter feilen visste jeg ikke egentlig hvor jeg skulle begynne å lete, men jeg kom over mange diskusjoner på Miata.net hvor radiatorlokket ble beskrevet som en del som burde skiftes når bilen nærmet seg 10 år. Når jeg fikk byttet dette fungerte alt fint.
Det er en ventil i lokket som åpner seg under et visst trykk, og slipper overskuddsvannet opp i spilltanken. Systemet skal mao. jobbe under trykk. Mister du trykket, kan du være sikker på at motoren går varm.
Det er en ventil i lokket som åpner seg under et visst trykk, og slipper overskuddsvannet opp i spilltanken. Systemet skal mao. jobbe under trykk. Mister du trykket, kan du være sikker på at motoren går varm.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Vifte-bryteren/føleren som står ned på termostat-huset er "by the way" kanondyr. Byttet den umiddelbart etter at jeg kjøpte bilen, og fikk nesten sjokk. Husker ikke akkurat prisen (4 år siden), men husker at den prisen overhodet ikke stod i stil til delen...Magnus wrote:Termobryteren er gåen på min, og da gikk den varm da jeg kjørte i kø eller stod stille. Har ikke fått tak i ny bryter, men har midlertidig løst problemet ved å jorde ledningen som går inn på bryteren. Da går viften hele tiden.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Bra at Shing Fung Trading har den da, for der koster den £ 3,36 dvs ca 46 Norske kroner... Og det er jo ikke så ille 
Jeg kjøpte ryggelysbryter hos Mazda i Norge, den kostet 388,- Sikkert noe samme for termobryteren også..
Eller. Det er jo en ikke en heltvanlig bryter.
KolbergMotor kan 10 gangen... Veildende pris: 29.50 Mazdapris: 295,-

Jeg kjøpte ryggelysbryter hos Mazda i Norge, den kostet 388,- Sikkert noe samme for termobryteren også..
Eller. Det er jo en ikke en heltvanlig bryter.
KolbergMotor kan 10 gangen... Veildende pris: 29.50 Mazdapris: 295,-
HansT wrote:Vifte-bryteren/føleren som står ned på termostat-huset er "by the way" kanondyr. Byttet den umiddelbart etter at jeg kjøpte bilen, og fikk nesten sjokk. Husker ikke akkurat prisen (4 år siden), men husker at den prisen overhodet ikke stod i stil til delen...Magnus wrote:Termobryteren er gåen på min, og da gikk den varm da jeg kjørte i kø eller stod stille. Har ikke fått tak i ny bryter, men har midlertidig løst problemet ved å jorde ledningen som går inn på bryteren. Da går viften hele tiden.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg hadde samme problemet i sommer. Motoren gikk fort varm på tomgang. Det viste seg at viftene ikke slo inn av den grunn at føleren på toppen av termostaten ikke hadde skikkelig kontakt. Da jeg "rettet litt på den, brakk hele det grå plastdekselet i to. Plasten var skikkelig råtten.
Fikk heldigvis kjøpt en brukt (men god) føler for 400 kroner. Mener å huske at det var en grei pris for en brukt en.
Fikk heldigvis kjøpt en brukt (men god) føler for 400 kroner. Mener å huske at det var en grei pris for en brukt en.
Akkurat det samme problemet hos meg. Jeg fikk bilen min fra Florida, og når jeg skulle skifte til en litt varmere termostat smuldret hele plastdekselet i 1000-biter når jeg tok på det. Men som sagt, 400 kr. brukt for den lille saken der, ikke rart jeg ble overrasket av prisen på ny.mojo-91 wrote:Jeg hadde samme problemet i sommer. Motoren gikk fort varm på tomgang. Det viste seg at viftene ikke slo inn av den grunn at føleren på toppen av termostaten ikke hadde skikkelig kontakt. Da jeg "rettet litt på den, brakk hele det grå plastdekselet i to. Plasten var skikkelig råtten.
Fikk heldigvis kjøpt en brukt (men god) føler for 400 kroner. Mener å huske at det var en grei pris for en brukt en.
Dette var for 4 år siden akkurat når jeg fikk bilen. I ettertid hadde jeg selvsagt kjøpt et slikt fra en eller annen internett shop, men på det tidspunktet hadde jeg ikke den samme oversikten på det som idag, og noen form for norsk diskusjonsforum var dessverre ikke begynt dengang.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2