Utvekslingen på sluttgiret er vel likt på både 5 og 6 trinns..cartman wrote: Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.
0 - 100
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Akuratt dette jeg mente. 6-trinns bilene fikk en diff med annen utveksling for å gjøre opp for det tapet de fikk i fart. Mens en 90-93 har 4.3:1 i utveksling ville det blitt det samme som en NB 1.6. NA 1.8l derimot har en utveksling på 4.1:1 på grunn av litt høyere effekt.cartman wrote:Vet du utvekslingen på NA? Bakaksel, altså? Enklet å regne om. Det er forresten forskjellig utveksling på 5 og 6 trinn's NB.RotaryPower wrote:Stilig Cartman. Bra arbeidVeit at hvis man dropper inn en 6trinns i NA blir det feil pga bakakslingen. Regner med du har dette på det rene i dine utregninger?
5 trinn har 4.3, mens 6 trinn har 3.909.
Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
94-97 5-speed 12.86:1 7.74:1 5.45:1 4.10:1 3.34:1Vidar wrote:Utvekslingen på sluttgiret er vel likt på både 5 og 6 trinns..cartman wrote: Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.
99+ 5-speed 13.5:1 8.12:1 5.72:1 4.30:1 3.50:1
6-speed* 14.7:1 8.87:1 6.43:1 4.91:1 3.91:1 3.30:1
Mazdaspeed 15.4:1 9.30:1 6.75:1 5.15:1 4.10:1 3.46:1
The 90-93 have the same gear ratios as the 99+ 5-speed.
* 6-speed with 3.909 final drive -- that was changed to 4.1 sometime after 2001
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Nesten...Vidar wrote:Utvekslingen på sluttgiret er vel likt på både 5 og 6 trinns..cartman wrote: Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.
5 trinn har 0,814, mens 6 trinn har 0,843.
Gire seg ihjel... Nja, kommer an på hva man legger i det.
I første taper man 5 km/h
I andre taper man 8 km/h
I tredje 10 km/h
I fjerde 14 km/h
I femte 18 km/h
I sjette 21 km/h
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Med hestene så kommer du fortere opp til 200 km/hHuseby wrote:kanskje "litt" off topic men, lurer på en ting, hvor mange hester (ca) trenger en Mazda 1,6 MX5 NA for å nå 200km/t?
Etter hva jeg har forstått er toppfarten på rundt 190km/t orginalt...
Turtallsperra i 5. gir er den som begrenser topphastigheten..
Trimmer du mx5en til 300 hk, så vil toppfarten fortsatt være 190 km/h så lenge du ikke gjør noe med utvekslinga, dekkdim eller turtallssperra.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- supercharged
- 2000 RPM
- Posts: 257
- Joined: 05 Oct 2004, 02:00
- Location: oslo
- Status: Offline
var i kontakt med han som importerte bilen min til norge. da han tok den inn i landet forklarte han at han hadde kappkjørt med en VW corrado V6 på autobanen. han i VW hadde visstnok vært overrasket da han fortsatt lå helt i rumpa med en 1,6L mx5 når de nådde ca 220 km/t.. har jeg blitt fortalt vel og merke.
har ikke turt å sjekke topfarten selv, men drar ihvertfall lett opp til 180+ VET jeg
har ikke turt å sjekke topfarten selv, men drar ihvertfall lett opp til 180+ VET jeg

Tidligere bil: 1991 råskinn
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
jeg har vært i minst 200 på speedoen i alle fall...
og det med feriepakket bil
skal også sies at japse-biler er mer nøyaktig på speedoen i høy fart enn tyske biler... er jeg blitt fortalt av politiet... ford har også høyere margin i høy fart... noe som kan gi en kunstig høy aks i de bilene
og det med feriepakket bil

skal også sies at japse-biler er mer nøyaktig på speedoen i høy fart enn tyske biler... er jeg blitt fortalt av politiet... ford har også høyere margin i høy fart... noe som kan gi en kunstig høy aks i de bilene

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- supercharged
- 2000 RPM
- Posts: 257
- Joined: 05 Oct 2004, 02:00
- Location: oslo
- Status: Offline
speedometeret på bilen min er ganske nøyaktig. har testet den mange ganger på fartstavla i øyer og der er missvisningen 0. samme i 100 sonen på E18 oslo-kristiansand. gidder ikke si hvor fort jeg har kjørt her på forumet bortsett at jeg LOVLIG har kjørt i 180 på offentlige veier;)EspenSort92 wrote:jeg har vært i minst 200 på speedoen i alle fall...
og det med feriepakket bil
skal også sies at japse-biler er mer nøyaktig på speedoen i høy fart enn tyske biler... er jeg blitt fortalt av politiet... ford har også høyere margin i høy fart... noe som kan gi en kunstig høy aks i de bilene
Tidligere bil: 1991 råskinn
- supercharged
- 2000 RPM
- Posts: 257
- Joined: 05 Oct 2004, 02:00
- Location: oslo
- Status: Offline
enig i at det normalt ikke er nødvendig å ligge i 200. akselrasjon som er moro! har faktisk kjørt raskere med en toyota landcruiser på vinterføre enn med mx5 på sommer førebiXen wrote:Når har man bruk for å være i nærheten av 200 liksom? Eneste negative må være at hvis man ligger i 160 ellerno på en tysk motorvei så har man høyt turtall, men personlig så er det aksen så betyr noe for meg, toppfarten nyser jeg i

Tidligere bil: 1991 råskinn