Erfaringer med orginalt Bilstein understell og Eibach fjærer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Erfaringer med orginalt Bilstein understell og Eibach fjærer

Post by JonA »

Hei igjen! :D (ivrig nå...)

Driver og lager handleliste hos MX5parts, og med tanke på at jeg har en knekt fjær bak lurer jeg på om jeg skal kline til og bestille 4 nye fjærer sammen med div servicedeler jeg bestiller..

Mitt spørsmål nå er hva dere tror om å kombinere bilsteindemperne som sitter på min 93 LE (og overaskende nok er tette og velfungerende) med Eibach sport fjærene de selger på MX5parts?
Jeg er ikke ute etter en blodsenka bil som ikke er brukandes til annet enn å se fin ut...

MVH

JonA
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Vet ikke hvordan einbach er, men du må har kort fjærer bak da demperne er korte. tror det er noe lenger fjærer på de som ikke har bilstein.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg tror jeg hadde ville gjort det. Eibach-fjærene senker vel 30 mm sies det - og jeg tror Bilsteindemperene takler dette greit. Problemet hvis man senker en bil mye, og beholder dempere laget for den originale høyden, er jo at de havner utenfor "arbeidsområdet" - og dermed slites mye kjappere, samt gjør en dårligere jobb.

Jeg bestilte faktisk Eibach og gule Koni i dag fra MX5parts - en kombo jeg har brukt på biler før med stort hell. Koniene er spesielt laget mtp. biler som er senka 30 mm +/- og har et arbeidsområde deretter. Koniene er jo også justerbare (på compression) og har høydejusterbare fjærskåler (tre forskjellige nivåer).

I verste fall kjøper du nye dempere senere, hvis du finner ut at det ikke funker. :P

Hvis jeg husker rett så havner Eibach-fjærene på ca 1500,- nok inkl. moms, og Koniene på ca 4000,- nok inkl. moms. Frakt og moms på frakta kommer da i tillegg.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

:D

Tok sjansen jeg 8) Takk for råd! Har nå bestillt: Mansjetter til alle dempere, nye fjærer rund baut, reg.reim skift kit, simringer i fremkant av motor, mansjetter til girspak øvre og nedre, og vannpumpe.

Gleder meg på ingen måte til å gå løs på det rustbefengte understellet på min slitne Miata, men jeg kan jo ikke farte rundt med knekte fjærer og en registerreim jeg ikke er sikker på når ryker heller :wink:

God natt!

Jon A
Post Reply