Gule koni

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413
Status: Offline

Gule koni

Post by glaibilenmin »

Noen som har forslag om korsen du stiller inn stivheten på gule koni??
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Re: Gule koni

Post by Vidar »

Tror du justerer på toppen av demperen.
Det er vist tilbakeslaget som du stiller inn
glaibilenmin wrote:Noen som har forslag om korsen du stiller inn stivheten på gule koni??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Gule koni

Post by HansT »

glaibilenmin wrote:Noen som har forslag om korsen du stiller inn stivheten på gule koni??
Er litt usikker på om du spør som Vidar har gitt svar på, eller om du ønsker erfaring fra ulike innstillinger? Selve justeringen har jeg vanskelig for å forstå at du ikke finner ut av. Det skal følge med demperene et lite hvitt plasthjul med nummerskala på som du presser ned på toppen av demperene og skrur til. Dette skal ikke stå der fast, da det ikke er festet tilstrekkelig. Jeg bruker å ha det i hanskerommet. (det fulgte også med et ekstra hjul som jeg oppbevarer trygt hjemme).

Jeg har kjørt med de 1/4 stramme på vinterstid, og da er bilen litt stivere enn originalt. Sommertid skrur jeg de opp til 1/2.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

tenker da på erfaringer fra forskjellige instillinger...
Har hørt om noen som kjører stivere forann enn bak og osv...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Kaster meg på denne jeg. Nå er det noen som har hatt koni på bilen en stund. hvordan kjører dere? like stivt foran som bak? Etter det jeg har lest har de fleste sånn cirka midten på justeringa. stemmer det?

Syntes forøvrig det ikke ble så stor forskjell med nye dempere og fjærer. Dog merker det når jeg har på stivest og kjører litt agresivt, men hadde håpet den var litt mer komfortabel på vanlig kjøring enn forrige demperne og fjærene :-) (norske veier er jo ikke helt gode)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Jo stivere bak jo mer overstyring. Prøv å stille de inn på 3/4 foran og 1/2 bak først, og se hvordan det blir. Det er liksom den "safe" start-posisjonen blant de fleste biler (kan hende jeg er litt på gyngende grunn når det gjelder MX-5). Alt etter hvor bilen din er i livsløpet mtp. understell og foringer (og om du har oppgradert stab-stagene f.eks) så kan det hende du må justere litt i etterkant.

En annen ting er jo hva du er på jakt etter. Hva foretrekker du? At ræva kommer først, eller at den slipper "nøytralt"?

Kommer til å gjøre samme jobben selv om ikke så lenge - og er ikke så lite spent. :)

På MX-6en jeg hadde - som i utgangspunktet understyrte litt - endte jeg opp med 3/4 både foran og bak. Og da ble den ganske så nøytral.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

min erfaring med mx5 er at nogenlunde balansert oppsett får man med lik demping foran og bak(likt justert)
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jupp, det er min erfaring også. Jeg kjørte Autoslalom i går med Porsche klubben og hadde begge demperne på 6 av 8 på KYB AGX. Bilen er perfekt balansert med standard stag. Muligens litt overstyring men det er jo bare en fordel hvis man kommer litt for raskt inn i en sving.
Jeg kjørte raskest btw Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

arildh wrote: Jeg kjørte raskest btw Image
Sikkert artig for Porsche klubben :mrgreen:
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Post Reply