Dekk- og felgdimensjoner

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Dekk- og felgdimensjoner

Post by TweetMX5 »

biXen wrote:Hvorfor anbefaler da dekkfolka 205/40/17? Selv kjører jeg med 205/45/16 nå. Får inntrykk av at de fleste i USA har 45 i profil.

Utenom det synes jeg sånn utseendemessig at 205 er litt maks på en slik bil.

Når man ferdes i Øvre Telemark bl.a. kommer jeg jo ikke frem på 40-dimensjon uten å slå istykker felgene, evt kjøre i 30 hele veien.

OT: Lagde en ny tråd siden dekk og felger ikke heeelt hører til under Coilovers :)
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Tror de fleste som var med på årets sommerrtur i Telemark, kan skrive under på at veiene der stort sett er beregnet for traktor og Mitubishi Pajero.

Selv med originale 14" på bilen var det et sant mareritt å tråkle seg frem mellom slaghull og telehiv. Å kjøre med 17" felger på den type vei, vil før eller senere medføre skeive felger.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

var vel bredden det var snakk om, ikke profilen?
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

Det var vel snakk om både profil og bredde...


OT. Jeg var ikke edd på noe Telemarkstur, men har bodd der i 23 år. Helgependlet et halvt år og strekningen mellom Kongsberg og Gransherad over Bolkesjø er et sant helvete!
Fucka felgene til Golfen *R.I.P.* ganske bra der. :roll:
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Kjører selv på 205/40-17 og har stor respekt for store dumper i veien...
Lurer på å går for 215/35 neste gang for å få mest mulig korekt rulleomkrets på 17tommere.
Har samme syndrom at det subber "oppi" skjermen... er en liten kant som stikker ned der på innerskjermen som skal bort:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

har man liten sportsbil så må man regne med å kjøre roligere på grus uansett dim, etter min mening ihvertfall.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

205x45-16 er merkbart høyere enn 185x60-14. Jeg bor på hytta om sommeren, og slo ikke nedi noen gang i fjor. Da kjørte jeg med 205x45-16. I år kjører jeg originalt, og må liste meg framover og kjøre i zig-zag for å minimalisere subbingen.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

midget77 wrote:205x45-16 er merkbart høyere enn 185x60-14. Jeg bor på hytta om sommeren, og slo ikke nedi noen gang i fjor. Da kjørte jeg med 205x45-16. I år kjører jeg originalt, og må liste meg framover og kjøre i zig-zag for å minimalisere subbingen.
Moralen er altså, som med alt annet, jo større, jo bedre :P

Kjører selv for øyeblikket 195/50-15... fornøyd med det.. men feil felger:P skal bytte felger, og kommer til å kjøpe 205/45-16.. håper det blir braaa
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

blir ikke 40 profil og 16" mest riktig?
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

edw wrote:blir ikke 40 profil og 16" mest riktig?
ikke etter hva "ekspertene" sier... rulleomkretsen blir vist mer riktig med 45 en 40
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Bare å dra frem kalkisen det.

Såfremt jeg har knotta riktig:

185/60-14 tilsvarer 1813,7 mm i rulleomkrets.

(diameter på hjulet ganger pi) -> ((185mm x 0,6) x2 + (14 x 25,4mm)) x 3,14

205/40-16 = 1791,0 mm = 1,2% mindre enn originalt.
205/45-16 = 1855,4 mm = 2,25% større enn originalt.

Jeg kjører med 205/50-15 som er 1840 mm i omkrets, og dermed 1,5% større enn originalt.

Edit: 205/40-17 er 1870,8 mm i rulleomkrets -> 3,15% større enn originalt.

Maks lovlig er jo +/- 5%...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply