Erfaringer ang. senkefjærer på org. bilstein 10th?
Moderator: Styremedlemmer
Erfaringer ang. senkefjærer på org. bilstein 10th?
Noen som har brukt senkefjærer 30-40mm på originale bilstein dempere som leveres på 10th anniversary?
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Hvis du kikker litt på miata.net sine forum så får du kanskje noen erfaringer rundt det, men slik jeg forstår det så er det akseptert å bruke originalfjærer på nye dempere mens nye fjærer på originaldempere gjør at du får dårlig komfort. Men det er bare slik jeg forstår det, og det kan være forskjell på det, et søk der kan nok svare på en del spørsmål.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Er ofte det at gamle dempere kan raskt bli ødelagt om man setter på lavere fjører, man flytter slitasjepunktet litt så kan slite de raskere hørte eg, ser det er mange som lurer på dette med disse originale bilstein demperene, blir ikkje disse slitt da og trengs bytte etterhvert, lever da sikkert ikkje evigt de heller, 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Jeg har kjørt med senk på mine org bilstein (93mod), men siden fjærene allerede var litt slappe så vet jeg ikke. Men skal ikke være noe store problem, men er vel alltids anbefalt å senke med både demper og fjærer. bytte begge isteden for bare fjærene, men vet at det ikke er noe stress å bare bytte fjærer-
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Jeg bytta nettopp mine fjører. (91`mod) Og beholdt orginal demperene. Kan si meg godt fornøyd =) Bilen krenger ikke så mye, når man drar på litt ekstra i svingene, men comforen ble litt dårligere. Så hvis man vil senke billig, og er mer opptatt av de sportslige egenskapene, enn comforten, så vil jeg anbefale det. Har man råd, så ville jeg nok gått for noen justerbare gule koni i tillegg.
Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme
Selv kjøpte jeg alle nye..
Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme

91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
Nå er det riktignok bare få eller ingen som bruker den klovneløsningen din MX-Morten.MX-Morten wrote:Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme
Fjærene framme er kun beregnet for framme. De vil få en feil arbeidsoppgave sammen med demperne bak.
Det forslaget ditt virker like dødfødt som å kappe fjærene.
Vil ikke oppfordre noen til å gjøre det. Farlig kan det være, i tillegg er det ulovlig.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Hmmm eg ser da dette som ett pluss eg, fjørene er mye stivere forran så da vil man få utrolig stive fjørbein bak noe som er ett pluss ved feks drifting, original fjørene forran er vel like stive som eibach bak, så det spiller da liten rolle, man kjøper vel ett ferdig kit uansett,steffen wrote:Nå er det riktignok bare få eller ingen som bruker den klovneløsningen din MX-Morten.MX-Morten wrote:Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme
Fjærene framme er kun beregnet for framme. De vil få en feil arbeidsoppgave sammen med demperne bak.
Det forslaget ditt virker like dødfødt som å kappe fjærene.
Vil ikke oppfordre noen til å gjøre det. Farlig kan det være, i tillegg er det ulovlig.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH