Erfaringer ang. senkefjærer på org. bilstein 10th?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Erfaringer ang. senkefjærer på org. bilstein 10th?

Post by mrinzane »

Noen som har brukt senkefjærer 30-40mm på originale bilstein dempere som leveres på 10th anniversary?
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvis du kikker litt på miata.net sine forum så får du kanskje noen erfaringer rundt det, men slik jeg forstår det så er det akseptert å bruke originalfjærer på nye dempere mens nye fjærer på originaldempere gjør at du får dårlig komfort. Men det er bare slik jeg forstår det, og det kan være forskjell på det, et søk der kan nok svare på en del spørsmål.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er ofte det at gamle dempere kan raskt bli ødelagt om man setter på lavere fjører, man flytter slitasjepunktet litt så kan slite de raskere hørte eg, ser det er mange som lurer på dette med disse originale bilstein demperene, blir ikkje disse slitt da og trengs bytte etterhvert, lever da sikkert ikkje evigt de heller, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg har kjørt med senk på mine org bilstein (93mod), men siden fjærene allerede var litt slappe så vet jeg ikke. Men skal ikke være noe store problem, men er vel alltids anbefalt å senke med både demper og fjærer. bytte begge isteden for bare fjærene, men vet at det ikke er noe stress å bare bytte fjærer-
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

Jeg bytta nettopp mine fjører. (91`mod) Og beholdt orginal demperene. Kan si meg godt fornøyd =) Bilen krenger ikke så mye, når man drar på litt ekstra i svingene, men comforen ble litt dårligere. Så hvis man vil senke billig, og er mer opptatt av de sportslige egenskapene, enn comforten, så vil jeg anbefale det. Har man råd, så ville jeg nok gått for noen justerbare gule koni i tillegg.

Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme ;)

Selv kjøpte jeg alle nye..
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

MX-Morten wrote:Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme ;)

Selv kjøpte jeg alle nye..
Nå er det riktignok bare få eller ingen som bruker den klovneløsningen din MX-Morten.

Fjærene framme er kun beregnet for framme. De vil få en feil arbeidsoppgave sammen med demperne bak.

Det forslaget ditt virker like dødfødt som å kappe fjærene.

Vil ikke oppfordre noen til å gjøre det. Farlig kan det være, i tillegg er det ulovlig.
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

Hehe, ja, er jo ikke noe jeg anbefaler da dummen..
Bare en slags "aha, disse fjærene er like lange som disse" ;)
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

steffen wrote:
MX-Morten wrote:Fant også ut et lite triks når jeg bytta fjører, for dem som vil spare noen kroner ekstra, så kan man bare flytte fjørene som er fremme, til demperene bak, så har man senka bak ca 40mm. Og trenger kun kjøpe nye fremme ;)

Selv kjøpte jeg alle nye..
Nå er det riktignok bare få eller ingen som bruker den klovneløsningen din MX-Morten.

Fjærene framme er kun beregnet for framme. De vil få en feil arbeidsoppgave sammen med demperne bak.

Det forslaget ditt virker like dødfødt som å kappe fjærene.

Vil ikke oppfordre noen til å gjøre det. Farlig kan det være, i tillegg er det ulovlig.
Hmmm eg ser da dette som ett pluss eg, fjørene er mye stivere forran så da vil man få utrolig stive fjørbein bak noe som er ett pluss ved feks drifting, original fjørene forran er vel like stive som eibach bak, så det spiller da liten rolle, man kjøper vel ett ferdig kit uansett, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Senk

Post by Oas »

Kjører HR 35mm på orginale bilstein å er godt fornøyd.
Demperne begynner å bli litt slitene nå, men har kjørt 80k slik.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
Post Reply