Noen spørsmål ifm kjøp av MX-5
Moderator: Styremedlemmer
Noen spørsmål ifm kjøp av MX-5
Kikker meg rundt for kanskje å få meg en MX-5 til høstpris og håper å få hjelp til avklaring av noen spørsmål. - Risikerer man deleproblemer/ukurante spesifikasjoner ved kjøp av Miata som kommer fra USA? Og: Er det slik at 97-modeller og nyere plutselig bare har 90 hester i stedet for 113? Hvordan kan man sjekke at bilen man kjøper ikke er mer motorsvak enn forutsatt fordi det er puttet inn en annen motor? Kanskje selger ikke har vært klar over det selv....Prøvekjørte en 97-modell her om dagen, og hadde vanskelig for å skjønne at den hadde mer enn 90 hester selv om den var topp å kjøre(har kjørt endel Alfa med ca. 130 hk og vet jo at det er 2 helt forskjellige temperamenter her, men så stor forskjell.......)
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Ikke noe problemer med Miata kontra MX-5. Delene er de samme så lenge forhandler ikke gjør seg vanskelig, man kan selvsagt også bestille fra nettbutikker. Det er få forskjeller, og hadde jeg hatt NA hadde jeg muligens hatt en Miata.
De nyere NA 1,6 er 90hk ja, grunnet noen EU regler såvidt jeg vet. '98 NB 1,6 har igjen 110 og 1,8 har 140. (NA er de gamle med vippelykter, NB er nyere type)
Det er en del motorer som passer oppi en MX-5, men tror det er meget sjeldent at noen setter i noe som er svakere. Uansett kan du nokså lett se hvilken motortype det er. Det er vel også et nummer på siden av motoren hvis du vil grave deg skikkelig inn i det
Og min 110hk er dau nok på lave turtall til at jeg aldri kunne tenke meg en 90hk.
De nyere NA 1,6 er 90hk ja, grunnet noen EU regler såvidt jeg vet. '98 NB 1,6 har igjen 110 og 1,8 har 140. (NA er de gamle med vippelykter, NB er nyere type)
Det er en del motorer som passer oppi en MX-5, men tror det er meget sjeldent at noen setter i noe som er svakere. Uansett kan du nokså lett se hvilken motortype det er. Det er vel også et nummer på siden av motoren hvis du vil grave deg skikkelig inn i det

Og min 110hk er dau nok på lave turtall til at jeg aldri kunne tenke meg en 90hk.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Hehe ikkje så lett å se de 2cm da, men som eg har lest å forstått det så skulle de første miata 1,8 ha samme type innsprut som na 1,6 altså med denne store alu luft saken, noen som kan avkrefte det, i såfall er det lettere for meg å bygge om til 1,8..arildh wrote:Alle Miata fra 1994 er 1.8 om ikke noen har skiftet motor.
I motorrommet ser man det enklest ved at det like etter luftfilterboksen sitter en svart mindre MAF i stedet for en større aluminiums VAF.
1.8 blokka inkludert toppdeksel er vel 2 cm lengre.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Hvis man først er i motorrommet så kan man kaste ett blikk på chassisnummer-plata:
F.eks på min starter det med "JMZNA18...etc"
NA18 sier nettopp det - en NA med 1,8 liter.
Edit: for de spesielt interesserte er neste bokstav etter NA18 en årskode... "M", "N", "O" etc. Hvis jeg husker rett så er "M" en 1990-modell. Deretter kommer et 9-siffret serienummer.
F.eks på min starter det med "JMZNA18...etc"
NA18 sier nettopp det - en NA med 1,8 liter.
Edit: for de spesielt interesserte er neste bokstav etter NA18 en årskode... "M", "N", "O" etc. Hvis jeg husker rett så er "M" en 1990-modell. Deretter kommer et 9-siffret serienummer.