Piggfri anbefaling til 15"

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Piggfri anbefaling til 15"

Post by EarlBlack93 »

Kan noen anbefale et piggfritt dekk som passer på en senket '93 MX-5 med 15" felger?

Jeg er spesielt lite glad i sporing, og kjører hovedsaklig i og rundt Oslo.
Jeg trodde Michelin MaxiIce var et godt dekk, spesielt til en bil med sportslige egenskaper og nevnt dette hos Johs Bjerke, men de mente det dekket egenskaper på is var så dårlig at det ikke var noe å satse på og anbefalt et Yokahama dekk, husker ikke nr, men det var kun et tilgjengelig i 195/50-15. De var heller ikke sikre på om MaxiIce fantes i den dimensjonen.
Jeg har tidligere handlet både sommer- og vinter hjul der og fått gode råd og service tidligere, men tror ikke at de handler Michelin og derfor kanskje ikke er rett instans og spørre.

Er det noen som har relevant erfaring å dele? :?: :?: 8O

Erlend
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg har desverre bare 14"-felger til vinterdekkene mine, så noen erfaring med 15"-vinterdekk har jeg ikke (selv om jeg gjerne skulle hatt :lol: ).

Derimot så har jeg erfaring med flere 14" vinterdekk (185/60-14).
Jeg har hatt både Michelin Maxi-ice (forrige generasjon), Bridgestone Blizzak og Continental Viking-2 (som jeg har nå). Av disse så likte jeg Conti-dekkene best. Maxi-ice hadde et veldig tett mønster som gjorde at jeg lett fikk slapseplaning, men de hadde gode egenskaper på annet føre, og var ganske stille.
Blizzak-dekkene var også dårligere på planing en Conti-dekkene, og ble ganske fort nedslitt siden de har så myk gummiblanding.
Conti-dekkene har ganske jevne egenskaper på alle underlag, og jeg synest de gir en trygg kjørefølelse uten plutselige overraskelser.
Har ikke opplevd sporing fra disse dekkene.
Det kom en ny utgave av disse dekken i år (Conti Viking-3), som visst nok har gjort det bra i tester.

Dersom dekkene du vil ha ikke er tilgjengelig i 195/50-15, kan du velge 195/55-15 (som er en kurrant dimensjon på nyere biler).
Det vil gi et avvik i rullediameteren (fra originaldimmensjonen 185/60-14) på 3.06%, og det er innenfor toleransen på +-5%.
Sjekk her: http://www.peugeot-sport-club.no/artikler/dekk.htm

Dersom bilen din er veldig senket, kan det hende at dekkene dine tar i innerskjermene dersom du går for langt opp i dim.
Da kan du varme de (innerskermene altså, ikke dekkene 8O ) med varmluftpistol og forsiktig presse de inn der de tar borti. Dette var en nødvendig modifikasjon for mine 215/40-17 sommerdekk.

Håper at dette var litt til nytte, selv om jeg ikke er i stand til å svare direkte på dine spørsmål
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

dekk

Post by Oas »

Hei
Har kjørt 2 sesonger nå med Continental Viking-2 i dim 195/55-15
Det virker som et greit dekk. Har kun hatt 1 sett vinterhjul på MX-5 å har ikke noe å sammenligne med. Hadde et par tilfeller der mønsteret pakket seg med snø nør det var kramt. Er vist ikke noe problem viss du passer på å vaske dekkene ofte. Går stille å sporer nesten ikke. Kjører med litt mere luft en anbefalt da dekkene gir en følelse av at dekksiden svikter i sving. Myk gummi kombinert med større profil. Er ikke noe problem med innerskjermene med 40mm senking å 195/55-15.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg har også erfart at piggfrie dekk virker litt "løse" ved kjøring på bar vei. Personlig så synes jeg Blizzak-dekkene var litt ekle på denne måten, men har ikke reagert så mye på dette problemet med Conti-dekkene.

Dette problemet har en jo på en måte med piggdekk også, ved at de glir på piggene på bar vei.

Anbefaler piggfrie dekk dersom det er mulig utifra geografi- og værforhold.
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

De dekkforhandlerne jeg har snakket med har alle sammen anbefalt Michelin Maxi-Ice til meg iallefall. Jeg nevnte det med slaps-planing og slikt til dem, men dette var visstnok et problem på første generasjon's Maxi-Ice. Maxi-Ice kom i helt ny utgave nå nylig, og anbefales av alle jeg har snakket med.

Jeg må selv ha 15" (har ikke andre felger, bilen har aldri vært vinterkjørt hittil, så det fulgte kun med 5 eikers 15" alu felger), og Maxi-Ice leveres i 195/50-15". Får disse for 3480,- hos Hanebo og Sortvik her i Trondheim, inkl. omlegging, og den prisen er det ikke noe og klage på (ukurant dimensjon). Conti Viking Contact 2 kostet til sammenligning 4600,- hos Dekkmann i Trondheim, men det i 195/55-15" dimensjon.
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Etter å ha kjørt en sesong ¨med pigg (aldri mer!) kjører jeg nå på tredje sesongen med Goodyar Eagle Ultra Grip piggfritt i dimensjonen 195/50x15. Retningsbestemt V-mønster (likner et pent sommerdekk), absolutt 0 sporing og et meget bra kompromiss for all-round kjøring. Bilen er senket ca 40 mm og felgene er 7" med offset 37. Jeg har kjørt under absolutt alle forhold, inkludert vinterferie i Telemark to ganger, og aldri hatt problemer. Ikke det aller beste på speilblank is, men da er det stort sett bare pigg som fungerer. De ser like "gromme" ut som et fint sommerdekk, og er i tillegg så behagelige å kjøre på at du knapt har lyst til å bytte når våren kommer! Lykke til. Vinterbilder med dekk/felgkombinasjon kan ses på min hjemmeside:
http://www.cardomain.com/id/frode
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Tilbakemelding

Post by EarlBlack93 »

Takk for alle svar!

Jeg endte til slutt med å handle hos Johs. Bjerke i Oslo (som jeg alltid gjør...). Kjøpte Yokohama IG721 i 195/50-15 til 3400,- ferdig mont. og avbal.
Så langt er jeg godt fornøyd, det har riktignok kun vært en morgen med snø/glatt hittil, men jeg syntes grepet var overraskende bra. Ellers synes jeg grepet på vat asfalt er godt, og difinitivt bedre enn de (ut)slitte Bridgestone 531? jeg tok av. Sporingen jeg hadde med disse sommerdekkene er helt borte. :D

Så langt er jeg godt fornøyd, men husk jeg har jo ingenting å sammenligne med. 8O
Kanskje klubben kunne arrangere vintertreff på en godværsdag med godt snøføre så kunne vi sammenligne :?:
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Prøv Continental Viking Contact 3, Tror det er det beste dekket.
Post Reply